Poznańska firma Fastcom to uznana marka w branży ploterów i systemów ploterowych, przeznaczonych dla branży graficznej, reklamowej, automotive oraz dla drukarni wielkoformatowych. W ramach oferty „one-stop-shop” przedsiębiorstwo oferuje dodatkowo bogaty wybór atramentów, folii oraz urządzeń peryferyjnych. O jakości marki świadczy zaufanie, jakie pokładają w niej najwięksi branżowi gracze, m.in. Fujifilm i Mimaki.
Z miłości do muzyki…
Jak to często bywa, o zawodowych losach prezesa firmy Fastcom w znacznym stopniu zadecydował przypadek. Tomasz Komuniecki wywodzi się z umuzykalnionej rodziny – jego ojciec zajmował się konserwacją instrumentów w Operze Poznańskiej, on sam skończył szkołę muzyczną. I to właśnie od sprzedaży instrumentów firmy Yamaha rozpoczął swoją zawodową karierę pan Tomasz. Konkurencją Yamahy na rynku instrumentów jest firma Roland, do której po pewnym czasie trafiłem. Ale Roland to także producent wysokiej klasy ploterów, i tak się złożyło, że stopniowo zacząłem handlować sprzętem graficznym zamiast muzycznym – wspomina.
Firmę założył w 2004 r. Przez ponad 20 lat działalności zyskała ona renomę niezawodnego dostawcy rozwiązań dla rynku producentów grafik, konsekwentnie rozwijającego ofertę urządzeń i materiałów peryferyj- nych. Przedsiębiorstwo w swej ofercie ma plotery tnące, drukujące, frezujące i grawerujące zarówno laserowo, jak i tradycyjnie za pomocą frezów. Klienci znajdą tu również szeroką gamę mediów i akcesoriów do ploterów.
Wszystko pod jednym dachem
Jesteśmy firmą, która potrafi zaspokoić potrzeby każdego przedsiębiorstwa poligraficznego zajmującego się drukiem wielkoformatowym: od prostszych rozwiązań dla firm dopiero zaczynających swoją przygodę w tej branży, aż po maszyny zdolne realizować zlecenia na skalę przemysłową – podkreśla Krzysztof Nawrocki, Key Account Manager w Fastcom. W ofercie dostępne są najlepsze na rynku produkty: plotery drukujące Mimaki, Fujifilm, KingT, plotery tnące iEcho, Mimaki oraz Graphtec, plotery laserowe firmy Aeon, najwyższej klasy plotery termiczne i frezujące polskiej firmy Megaplot. Renomę przedsiębiorstwa podkreśla fakt, że jest ono bezpośrednim polskim dystrybutorem firm Mimaki, Fujifilm Graphtec oraz iEcho.
Maszyna maszyną, ale jeśli chcę kompleksowo obsłużyć klientów, muszę im zapewnić atramenty i media oraz pełną gamę możliwości, jeśli chodzi o wykańczanie. Dzięki temu nie będą szukać konkurencyjnych rozwiązań. Zdarza się też, że sprzedaż plotera rozpoczyna się od zakupu kilku metrów folii. Klient, który czeka na wydanie zamówienia, ogląda naszą ofertę w showroomie i widzi maszynę, która idealnie pasuje do jego potrzeb. Korzyść jest obopólna – mówi Tomasz Komuniecki. Dlatego w ofercie jego firmy dostępne są m.in. noże tnące, teflony, oprawki, oczkarki, drukarki termotransferowe, zgrzewarki do banerów, trymery, aż po folię, bannery, laminaty, siatki i tekstylia potrzebne do pracy w segmencie reklamy outdoorowej. W 2015 r. Fastcom został pierwszym na polskim rynku przedstawicielem handlowym brytyjskiej marki Metamark, producenta cenionych folii do zastosowań graficznych.
Do wyboru, do koloru
Pytany o największe hity sprzedażowe z oferty Fastcom, Krzysztof Nawrocki wymienia maszyny Mimaki UJF – modele 3042, 6042 oraz 7151, które – dzięki możliwości uzupełnienia druku o atramenty strukturalne – pozwalają tworzyć interesujące grafiki 2.5D oraz drukować alfabetem Braille’a, a także Mimaki JV100-160, drukarkę ekosolwentową cieszącą się doskonałą renomą na polskim rynku. To tzw. entry-level. Dla firm rozszerzających skalę swej działalności sugeruje wybór ploterów KingT, cenionych za rozsądną cenę i wysoką jakość; tę ostatnią zapewniają głowice Ricoh drukujące krople o wielkości 2 pikolitrów, w rozdzielczości rzadko spotykanej przy tych rozmiarach stołów roboczych. Dzięki tym maszynom klient zyskuje przewagę konkurencyjną, bowiem może wykonywać duże nakłady produkcyjne grafik z bardzo drobnym drukiem i małymi czcionkami – podkreśla Krzysztof Nawrocki.
Fastcom jest jedynym dystrybutorem ploterów KingT na polskim rynku. Wysoka jakość za rozsądną cenę oraz stały dostęp do doskonałej obsługi serwisowej (tym skuteczniejszej, że technicy poznańskiej firmy znają plotery tej marki od podszewki) to gwarancja sukcesu sprzedażowego i zadowolenia klienta, podkreśla Nawrocki.
W obszarze maszyn produkcyjnych wybór jest nie mniej atrakcyjny. Obok ploterów Mimaki – wśród ich zalet Krzysztof Nawrocki wymienia doskonałą jakość druku, łatwy dostęp do części zamiennych z magazynu w Holandii oraz świetny software RasterLink 7, który pozwala na łączenie różnych maszyn w jeden system druku – nie sposób nie wspomnieć o Fujiilm. Dla firm, które realizują zlecenia produkcyjne dla bardzo wymagających klientów, zdecydowanie polecam serię Acuity Prime, prawdziwy crème de la crème wśród ploterów drukujących UV w naszym kraju ze względu na jakość, niezawodność i wsparcie ze strony brytyjskiego producenta – mówi Nawrocki.
Rolowe plotery tnące Graphtec doskonale sprawdzają się w branży automotive ze względu na zastosowanie rolek dociskowych do trudnych w obsłudze, śliskich mediów. Modelem flagowym wśród nich jest Graphtec FC 9000-160, seria stworzona dla poligrafii, ale masowo adaptowana przez salony wrappingowe i detailingowe do wycinania folii i zmiany koloru karoserii. Konkurencyjne rozwiązanie oferuje również Mimaki, którego niewątpliwą zaletą jest integracja ploterów tnących z ploterami drukującymi tej samej marki dzięki systemowi ID Cut, dzięki któremu wycinanie wstępnie zadrukowanych mediów odbywa się całkowicie automatycznie.
Mamy też nasze flagowe modele iEcho, plotery tnące stołowe oferujące podobne możliwości co Summa i Zund, ale za niższą cenę. Ich zaletą jest również możliwość dowolnej personalizacji wielkości stołu roboczego oraz konfiguracji narzędzi, co pozwala na wycięcie lub wyfrezowanie praktycznie każdego podłoża, od papieru, tektury, PCV, spienionego pleksi aż po sklejkę – podkreśla Krzysztof Nawrocki.
Pełna gama usług
Fastcom oferuje usługi serwisowe, instalacyjne i montażowe, a także szkolenia z zakresu obsługi ploterów na miejscu u klienta w każdej części Polski. Firma, która rozpoczynała swoją przygodę z poligrafią w Poznaniu, rozrosła się do gracza obecnego w całej Polsce – niedawno otworzyła swój oddział w Warszawie – oraz za granicą. W Czechach, Niemczech, na Wyspach Brytyjskich, na Litwie i w Hiszpanii sprzedaje maszyny KingT i szkoli serwisantów do ich obsługi na lokalnych rynkach. Zagranicznych klientów przyciąga przede wszystkim poziomem usług serwisowych, znacznie szybszych i lepszych od tych oferowanych z terenu Azji.
Klientami Fastcom są firmy z branży automotive oraz poligraficzne i reklamowe – zarówno takie, które dopiero rozpoczynają biznes i oczekują pomocy w wyborze urządzeń dostosowanych do ich potrzeb, jak też silni gracze rynkowi poszukujący najbardziej zaawansowanych rozwiązań. Nie brakuje wśród nich przedsiębiorstw wiernych marce Fastcom od początku jej działalności, takich jak poznański Creator. Naszą ogromną przewagą na tym niezwykle wymagającym rynku jest wiedza: od doradztwa, jaki sprzęt wybrać, by najlepiej zaspokoił potrzeby, po opiekę posprzedażową. My nie traktujemy swoich klientów jak kratki w Excelu, którą się wypełnia i zapomina. Staramy się podchodzić do nich indywidualnie, wiedząc, że sprzedaż maszyny to dopiero początek współpracy, a ich rozwój to również nasz zysk. Mamy tak bogatą gamę rozwiązań, że nie musimy promować jednej marki za wszelką cenę, bo zawsze możemy zaproponować kilka innych – wyjaśnia Tomasz Komuniecki.
Fastcom oferuje doskonałe wsparcie serwisowe. Rzadko zdarza się, by klient musiał czekać na pomoc dłużej niż 48 godzin. W przypadku awarii zatrzymujących produkcję drukarni technicy wkraczają do akcji natychmiast, nawet po godzinach pracy. Zawsze priorytetyzujemy sytuacje awaryjne; w razie potrzeby zmieniamy kolejność obsługi, oferując zniżki za zgodę na przesunięcie serwisu w czasie – informuje Tomasz Komuniecki.
Są jeszcze ludzie – pracownicy Fastcom, o których prezes mówi w samych superlatywach. To nasz największy skarb. Wielu członków zespołu pracuje w naszej firmie od lat: obsługują przedsiębiorstwa, które poznali od podszewki, dlatego doskonale wiedzą, z jakimi wyzwaniami muszą się mierzyć. Dla klienta to rzecz nie mniej ważna od jakości urządzeń – podkreśla.
Ewolucja, nie rewolucja
Wiedza i lata doświadczeń pozwalają nam tak dobrać klientowi sprzęt, by był zadowolony, a potem zapewnić mu kompleksowe wsparcie. Jesteśmy transparentni – sprzedajemy rozwiązania gotowe do pracy, bez ukrywania dodatkowych kosztów tylko po to, by zachęcić firmę do zakupu. Dlatego nie boimy się spotykać z klientami na targach, ściskać im ręce i uśmiechać się – bo wiemy, kim są i czego potrzebują.
Nie próbujemy za wszelką cenę rozszerzać działalności na nowe branże (np. wyświetlaczy LCD), wolimy być najlepsi w jednej dziedzinie. To dobry biznes: reklama jest zawsze dźwignią handlu, a w czasach kryzysowych jej rola dodatkowo rośnie. Dlatego nie boimy się przyszłości. Ani konkurencji – podsumowuje Tomasz Komuniecki. W jego słowach nie słychać przechwałek. Jest za to pewność, że jakość i wiedza obronią się na każdym rynku.
Tomasz Krawczak