Targi oczami wystawców
6 gru 2016 14:56

Za nami kolejna edycja Międzynarodowych Targów Maszyn, Materiałów i Usług Poligraficznych POLIGRAFIA, które odbyły się w dniach 21-24 maja na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Dla MTP był to szczególny czas, ponieważ w tym roku POLIGRAFIA obchodziła swoje 40-lecie. Z tej okazji podczas Wieczoru Wystawców, który odbył się pierwszego dnia imprezy, zostały wręczone pamiątkowe statuetki wszystkim wystawcom, którzy w tym roku obchodzą jubileusz swojej działalności. Wśród nich z najdłuższym, bo 65-letnim, stażem znalazł się magazyn „Poligrafika”. Ponadto na kilka tygodni przed terminem rozpoczęcia targów profesjonalne jury konkursowe przyznało Złote Medale MTP najlepszym produktom, które wystawcy zaprezentowali w Poznaniu: siedmiu na targach POLIGRAFIA i czterem na targach EURO-REKLAMA. Pomimo niewielkich rozmiarów tegorocznej edycji targów, które zmieściły się w jednej hali wystawowej o powierzchni 20 tys. m2, impreza cieszyła się dość dużym zainteresowaniem. W celu nawiązania nowych kontaktów i zapoznania się z najnowszą ofertą 250 wystawców targi odwiedziło 8700 osób z Polski i zagranicy. Wśród prezentowanych rozwiązań można było znaleźć zarówno maszyny i urządzenia przeznaczone dla procesów przeddrukowych, drukowych i podrukowych, jak i nowe oprogramowania oraz materiały do druku. W dniach 21-24 maja w hali 5 Międzynarodowych Targów Poznańskich zdecydowanie dominowały rozwiązania do druku cyfrowego. W gronie wystawców zabrakło producentów konwencjonalnych maszyn drukujących, do których zawsze należała duża część powierzchni wystawowej. Tendencja spadkowa w tym segmencie utrzymuje się jednak już od kilku lat – podczas ostatniej edycji targów wśród wystawców z branży druku offsetowego pojawiła się tylko firma KBA. W relacji z tegorocznej edycji targów POLIGRAFIA i EURO-REKLAMA postaramy się przedstawić najciekawsze rozwiązania prezentowane podczas tej imprezy, a także opinie wystawców na temat aktualnych trendów rynkowych oraz kondycji i skuteczności poznańskiej POLIGRAFII. Prepress Wśród grupy przedsiębiorstw świadczących usługi z zakresu prepressu nie mogło zabraknąć polskiego oddziału firmy Fujifilm Europe, która na wszelkich imprezach branżowych sukcesywnie demonstruje proekologiczny kierunek rozwoju. Podobnie było na majowej Poligrafii. Pośród prezentowanych przez Fujifilm rozwiązań znalazły się m.in. systemy przygotowywania płyt termicznych i fioletowych oraz płyty bezprocesowe PRO-T3, które cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Mała liczba wystawców nie świadczy o słabej kondycji branży, zaś o wciąż postępującej transformacji cyfrowej. Obecnie wszystkie potrzebne informacje można zdobyć poprzez Internet. Przełożyło się to na zanik handlowej funkcji targów, gdzie prezentuje się i sprzedaje nowe rozwiązania. Obecnie targi są raczej miejscem spotkań towarzyskich, gdzie buduje się i zacieśnia relacje z obecnymi i potencjalnymi partnerami biznesowymi – uważa Bartosz Grzęda, kierownik sprzedaży w polskim oddziale firmy Fujifilm Europe. Jednym z największych wystawców imprezy była firma Infosystems SA, która prezentowała m.in. dwie nowości ze swojej aktualnej oferty: system do obsługi zleceń – PuzzleFlow WebToPrint (nagrodzony Złotym Medalem MTP) oraz prezentowany po raz pierwszy na publicznym forum system informatyczny zarządzania klasy MIS – PuzzleFlow Manager. Firma Infosystems wzięła też czynny udział w towarzyszącej targom konferencji Policon (której organizatorem był magazyn Poligrafika) będąc jej partnerem oraz jednym z uczestników panelu dyskusyjnego. Powszechne zainteresowanie odwiedzających, możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu, Złoty Medal MTP, czynny udział w jednej z najciekawszych imprez towarzyszących targom, jaką był niewątpliwie Policon – wszystko to składa się na nasz targowy sukces – mówi Mariusz Sosnowski, prezes Infosystems SA. – Warto zauważyć, że pomysł prezentacji pełnego procesu produkcji poligraficznej – od inicjującego go zlecenia zarejestrowanego w systemie typu web-to-print, poprzez wydrukowanie danej pracy na maszynach drukujących, po wykończenie jej na maszynach introligatorskich – przyciągnęła wielu gości na stoisko Infosystems. Grono naszych specjalistów, którzy byli do ich dyspozycji przez cały okres targów, odnotowało wizyty przedstawicieli zarówno małych, jak dużych drukarń. Nasz udział w reaktywowanej po kilku latach konferencji Policon, której byliśmy partnerem i aktywnym uczestnikiem jej panelu dyskusyjnego, również postrzegamy w kategoriach sukcesu. Bardzo dobrą dla nas informacją jest fakt – co wyraźnie pokazała tegoroczna edycja targów POLIGRAFIA – że coraz więcej firm priorytetowo traktuje inwestycje w rozwiązania IT. Z udziału w targach zadowolona jest także firma Kodak Polska. Podsumowując tegoroczną edycję targów POLIGRAFIA w kontekście naszego w niej uczestnictwa z pewnością możemy mówić o dużym sukcesie – mówi Jolanta Wiśniewska, dyrektor zarządzający Kodak Polska. – Inaczej jednak niż jak to miało miejsce w poprzednich edycjach tej imprezy. Targi były mniejsze i odwiedzających było mniej niż w poprzednich latach, jednak – co warto podkreślić – stoisko firmy Kodak odwiedzali przedstawiciele firm zainteresowani konkretnymi rozwiązaniami, co z pewnością przełożyło się na większe sukcesy biznesowe, które odnotowaliśmy. Fakt, że kreatywnie podeszliśmy do pokazu naszych rozwiązań, oferując ich multimedialne prezentacje oraz możliwość rozmowy o konkretnych produktach i indywidualnych potrzebach naszych gości zaowocował tym, że wielu z nich mogliśmy zaproponować rozwiązania, które mogą pomóc w rozwoju ich biznesu, co z pewnością traktujemy jako nasz największy sukces. Oczywiście w tych samych kategoriach traktujemy również przyznane nam nagrody – dwa Złote Medale MTP. Tegoroczna edycja targów POLIGRAFIA wyraźnie pokazała, że rynek polski – śladem rynków bardziej rozwiniętych – bacznie przygląda się rozwiązaniom, które pozwalają wyróżniać się, realizować produkcję na najwyższym poziomie oraz takim, które przynoszą korzyści ekonomiczne. Należą do nich z pewnością rozwiązania cyfrowe oraz hybrydowe, których nie brakuje w naszej ofercie Podczas targów firma Kodak promowała szeroką gamę rozwiązań w zakresie prepressu i systemów drukujących oraz modele biznesowe, wspomagające rozwój przedsiębiorstw poligraficznych i możliwości osiągania przez nie zysku. Firma Sistrade prezentowała na targach najnowszą wersję zintegrowanego systemu informatycznego SistradePrint, dedykowanego producentom opakowań. Ponadto na stoisku tego portugalskiego producenta można było zapoznać się z najnowszymi narzędziami wspomagającymi zarządzanie procesem ekstruzji folii oraz zarządzanie drukarnią szerokowstęgową. Swoją ofertę dla branży poligraficznej przedstawiła także firma Becker Polska Sp. z o.o., której prezes zarządu – Grzegorz Wojciechowski wyraził zadowolenie z udziału w majowej imprezie: Targi były okazją do utrwalenia relacji handlowych z dotychczasowymi kontrahentami. Omówione zostały także przyszłoroczne kontrakty ze wszystkimi strategicznymi partnerami oraz nawiązano wiele nowych kontaktów z potencjalnymi klientami. Były to jedne z najbardziej owocnych targów w ostatnim czasie. Tę opinię częściowo podziela firma Tewex, która w targach POLIGRAFIA uczestniczyła po raz drugi: Uważamy, iż udział w tego typu wydarzeniach daje możliwość dotarcia do nowych klientów oraz korzystnie wpływa na relacje z obecnymi. Jesteśmy jednak lekko rozczarowani rozmiarem imprezy, która okazała się mniejsza niż w poprzednich latach. W promowanym przez firmę Tewex asortymencie znalazły się m.in.: formy drukowe Kodak NX, tuleje bezpośrednio grawerowane, tuleje montażowe, aniloksy, farby i gilzy. Druk cyfrowy Jak już wcześniej wspomniano, POLIGRAFIA 2013 to w dużej mierze druk cyfrowy. Z myślą o nim została stworzona specjalna strefa o nazwie „Digital Printing”, łącząca ekspozycje targów POLIGRAFIA i EURO-REKLAMA. Swoje rozwiązania prezentowały tam firmy takie jak: Agfa, Canon, Drukomat, DKS, Kodak, Follak, Częstochowskie Zakłady Graficzne czy Viperprint. Udział w targach za duży sukces uważa też firma Agfa Graphics. Jej ekspozycję, na której odbywały się m.in. prezentacje wielkoformatowego plotera Jeti 1224 UV HDC oraz nagrodzonego Złotym Medalem pakietu Apogee 8.0, odwiedzili licznie obecni i potencjalni klienci z całej Polski. Co więcej, projekt stoiska Agfa Graphics znalazł uznanie w oczach jurorów konkursu Acantus Aureus. Podczas targów odbyło się także spotkanie prasowe z udziałem Stefaana Vanhoorena – prezesa Agfa Graphics i Frederika Dehinga – wiceprezesa Agfa Graphics Europe, o którym piszemy oddzielnie. Główną atrakcją stoiska firmy Agfa Graphics był wcześniej wspomniany ploter Jeti 1224 UV HDC. Prosto ze stoiska targowego maszyna pojechała do jej nabywcy – wrocławskiej firmy Contra. Udział w tegorocznej edycji targów POLIGRAFIA oceniamy bardzo pozytywnie. Jesteśmy zadowoleni zarówno z odnotowanej frekwencji, jak też z licznych, przeprowadzonych na stoisku rozmów handlowych. Mamy nadzieję, że część z nich zaowocuje kontraktami na wdrożenie systemów CtP i rozwiązań do druku wielkoformatowego. Miło nam również, że prezentowany przez nas system Apogee 8 znalazł się wśród produktów nagrodzonych Złotym Medalem. To prestiżowe wyróżnienie, z którego jesteśmy bardzo dumni, z pewnością pomoże w dalszym propagowaniu naszego sztandarowego rozwiązania w obszarze oprogramowania – mówi Michał Śliz, dyrektor zarządzający polskiego oddziału Agfa Graphics. Swoją ofertę dla branży reklamowej zaprezentowała firma Atrium Centrum Ploterowe. Na stoisku można było zobaczyć na żywo eko- i mildsolwentowe plotery marki Mutoh, plotery UV marki Durst oraz nowe plotery marki Zenith, plotery tnące Summa Cut D120R, laminatory RSC i ploter Durst Omega 1. Należy też wspomnieć o polskim producencie, a zarazem dystrybutorze materiałów do druku wielkoformatowego – firmie Ikonos, która w trakcie targów prezentowała rodzinę materiałów Ikonos obejmującą już kilkadziesiąt produktów. Na targach nie zabrakło także firmy Canon. Dużą popularnością na jej stoisku cieszyło się seminarium poświęcone cyfrowym urządzeniom rolowym. Podczas targów polską premierę miał „Insight Report – The Bigger Picture” – raport zawierający opinie końcowych klientów nt. wartości druku, oparty na badaniach wśród europejskich profesjonalistów zaopatrujących swoje organizacje w materiały drukowane. Klienci odwiedzający stoisko firmy Canon mieli dostęp do książki wydrukowanej w całości na urządzeniach znajdujących się w ofercie tego producenta – monochromatycznym systemie Océ VarioPrint 6320 Ultra oraz kolorowym urządzeniu Canon imagePRESS C6010s. Dzięki zastosowaniu takiej konwencji i zaprezentowaniu finalnego produktu łatwiej rozmawiało się o dostępnych technologiach i możliwościach, jakie te systemy oferują – mówią przedstawiciele firmy Canon. Do dyspozycji odwiedzających była również wyróżniona Złotym Medalem linia Océ Vario Print DP Line. Na stoisku Canon obecna była także firma Duplo uzupełniając prezentowane urządzenia drukujące o maszyny do finishingu. Tegoroczna impreza była zdecydowanie inna niż poprzednie edycje targów POLIGRAFIA – mniejsza i mniej licznie odwiedzana – mówi Gabriela Swat, dyrektor zarządzający Duplo Polska – Nasza obecność na stoisku firmy Canon miała zasygnalizować klientom, że urządzenia Duplo mogą uzupełniać park maszynowy drukarń cyfrowych. Na stoisku firmy Epson można było zapoznać się z portfolio zawierającym najnowsze urządzenia do wielkoformatowego druku cyfrowego. Wśród nich znalazły się drukarki atramentowe: 10-kolorowa SureColor SC-S70610, termosublimacyjne SC-F6000 i SC-F7000 oraz SC-T5000 do druku POS, plakatów, map i dokumentacji inżynierskiej z systemów CAD. Tomasz Kuciński, Pro Graphics Account Manager w Epson Europe BV Oddział w Polsce, zapytany o ocenę targów powiedział: Tegoroczne targi POLIGRAFIA to pozytywne zaskoczenie większą liczbą osób odwiedzających targi niż dwa lata temu oraz większą liczbą osób decyzyjnych obecnych na targach. Wysoki poziom merytoryczny rozmów nie dziwi – to spotkanie zawodowców. „Zaczepne” pytanie o koszty urządzenia miało swój ciąg dalszy w drążeniu kosztów m2 wydruku, a dalej całkowitych kosztów eksploatacji, koniecznych przestojów konserwacyjnych, żywotności głowicy itp. Największe zainteresowanie budził pokaz naszej 44-calowej drukarki termosublimacyjnej SureColor SC-F6000 – pierwszej w ofercie Epsona. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również drukarki SureColor SC-S. Więcej niż rok temu było zapytań o trwałe, wodoodporne wydruki np. na tapetach, które można bezpiecznie stosować w pomieszczeniach zamkniętych, a nawet w pomieszczeniach dla dzieci. Podsumowując, targi bardzo dla nas udane pod względem wizerunkowym i – co ważniejsze – pod względem biznesowym, bo sprzedaliśmy kilka urządzeń oraz kilka sprzedaży powinniśmy sfinalizować już niebawem. Tradycyjnie na targach POLIGRAFIA pojawiła się także firma Grafikus ze swoim obszernym portfolio rozwiązań przeznaczonych dla niemal wszystkich dziedzin poligrafii. Szczególnym zainteresowaniem odwiedzających stoisko cieszył się system CtP CRON do płyt konwencjonalnych, który  można było obejrzeć podczas specjalnych pokazów. Urządzenie jest rozwiązaniem computer-to-plate do sterowanego cyfrowo procesu naświetlania płyt analogowych uczulonych na promieniowanie o długości fali 400-410 nm. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także urządzenia Morgana do cyfrowej obróbki introligatorskiej. Dla firmy Oki tegoroczne targi w Poznaniu upłynęły pod znakiem białego tonera. Oki wraz ze swoim partnerem biznesowym – firmą Alma Trend prezentowała zwiedzającym możliwości innowacyjnej i wielokrotnie nagradzanej drukarki Oki C711WT oraz jej praktyczne zastosowanie. Targi zajmowały mniejszą powierzchnię niż dwa lata temu, gdyż całość zmieściła się w tym roku w zaledwie jednej hali. Kolejna edycja targów będzie miała miejsce za dwa lata – rok przed następnymi targami drupa, co najprawdopodobniej będzie miało swoje odbicie w liczbie nowości prezentowanych przez wystawców. Musimy pamiętać, że w przypadku urządzeń do druku nie mamy tak spektakularnego odświeżania portfolio urządzeń, jak ma to miejsce w przypadku smartfonów czy telewizorów – podsumowuje Tomasz Ziędalski, CEE product marketing manager w Oki Systems (Polska). Introligatornia Swoją ofertę dedykowaną przede wszystkim introligatorni (choć nie tylko) prezentowała warszawska firma Akonda. Na stoisku można było zobaczyć m.in. linię bigująco-falcującą kanadyjskiego producenta Graphic Whizard oraz lakierówkę LSCG-540. POLIGRAFIA to kolejne targi, na których konsekwentnie pojawiamy się z długą listą propozycji dla drukarń offsetowych i cyfrowych. Cieszę się, że klienci tak licznie odpowiedzieli na nasze zaproszenia – oznacza to, że rynek nadal poszukuje nowych rozwiązań i chce się rozwijać. Zdecydowanie najruchliwszym dniem okazała się środa, kiedy ugościliśmy ponad 250 zainteresowanych. Ogromną popularnością cieszył się Roby Junior 2 włoskiej marki Zechini – półautomat do tworzenia okładek oprawy twardej, segregatorów czy gier planszowych. Urządzenie to znalazło swojego nowego właściciela już podczas targów – mówi Michał Moczulski, menedżer produktu w firmie Akonda. Wśród wystawców, którzy po raz pierwszy zaprezentowali swoją ofertę na targach POLIGRAFIA, znalazła się firma Docufield – polski przedstawiciel takich marek jak Hunkeler, Kern czy Neopost. Na jej stoisku można było zapoznać się z dwoma urządzeniami ostatniego z wymienionych producentów – drukarką Neopost AS-970C oraz systemem kopertującym Neopost DS-200. Ekspozycja spotkała się z dużym zainteresowaniem zwiedzających, których gros stanowili przedstawiciele drukarń cyfrowych oraz punktów usług poligraficznych. Firma Docufield podjęła decyzję o pojawieniu się z własnym stoiskiem w ostatniej chwili i – jak zapewnia Michał Okurowski, dyrektor ds. rozwoju – była to decyzja trafna: Targi POLIGRAFIA stały się znakomitym miejscem prezentacji nowych rozwiązań z naszej oferty, dedykowanych m.in. na rynek usług poligraficznych oraz powiązanych takich jak usługi wysyłkowe czy kopertowanie. Odbyliśmy w Poznaniu wiele interesujących spotkań, zarówno z obecnymi, jak i potencjalnymi klientami. Rozmowy dotyczyły zarówno inwestycji w duże rozwiązania Hunkeler, jak też zakupów mniejszych urządzeń, jak choćby tych prezentowanych na naszym stoisku. Dość powiedzieć, że obie pokazywane na POLIGRAFII maszyny znalazły na targach swoich nabywców, rozpoczęliśmy też satysfakcjonującą nas liczbę konkretnych negocjacji handlowych. Na targach POLIGRAFIA pojawiliśmy się po raz pierwszy pod szyldem Docufield, choć część osób z naszej firmy jest związanych z tą branżą od wielu lat. I mimo że same targi, jak też frekwencja na nich były mniejsze niż podczas poprzednich edycji, zrealizowaliśmy wszystkie cele związane z naszą obecnością w Poznaniu. Jak zwykle na targach w Poznaniu pojawiła się firma Emergraf, która zaprezentowała dwie nowości w swoim portfolio. Pierwsza to stacker Giove speed przeznaczony dla szybkich linii do oprawy miękkiej takich jak Kolbus, Wohlenberg, Heidelberg czy też Müller Martini, zaś druga to półautomatyczna foliarka na gorąco Junior 36 dedykowana małym drukarniom oraz drukarniom cyfrowym. Podsumowując targi poligraficzne w tym roku muszę stwierdzić, że w przeciwieństwie do wystawców, których była garstka, zwiedzający mimo wszystko dopisali. Dało się to szczególnie odczuć drugiego oraz trzeciego dnia targów, kiedy stoiska były oblegane przez klientów. Mamy nadzieję, że zapoczątkowane na targach rozmowy sfinalizują się szybko i tegoroczne targi przełożą się na finansowe korzyści – mówi Robert Mączka, współwłaściciel firmy Emergraf. Ferniko Sp. z o.o., jako producent półproduktów dla introligatorni, swoją ofertę kierowała zarówno do drukarń, jak i agencji reklamowych. Nasze stoisko odwiedziło blisko 500 klientów, głównie z Polski. Dużym zainteresowaniem cieszyły się produkowane przez nas spirale Zip Wire, metalowe listwy do plakatów oraz okienka do kalendarzy i artykuły POS. Odwiedzający byli również zainteresowani maszynami introligatorskimi naszej produkcji. Szczególnym powodzeniem cieszyła się ręczna zaciskarka do listew. Mimo że targi POLIGRAFIA straciły swoją rangę z lat 90., pozwoliły nam odświeżyć kontakty handlowe –mówi Piotr Rogożnicki, prezes zarządu Ferniko. Dla firmy Follak targi były okazją do prezentacji najnowocześniejszych osiągnięć, wśród których druk cekinowy i druk cekinowo-termotranferowy były pokazane po raz pierwszy na imprezie tej rangi. Obie technologie mają szerokie zastosowanie i pozwalają na ich aplikację na bardzo różnych podłożach takich jak: papier, tkanina, skóra (ze sztuczną włącznie), a nawet kamienie. Za sprawą specjalistycznych maszyn prezentowanych na stoisku odwiedzający je goście mogli zobaczyć, jak powstaje wielokolorowy obraz cekinowy. Stoisko naszej firmy cieszyło się dużym zainteresowaniem zwiedzających, którzy chętnie kompletowali materiały prezentujące nasze możliwości. Niejednokrotnie byliśmy także doradcami naszych klientów w kwestiach technicznych związanych z uszlachetnianiem druków – mówi Marta Turczyn, kierownik warszawskiego oddziału firmy Follak. Swoją ofertę dla introligatorni zaprezentowała także firma Grafmasz. Wśród prezentowanych przez nią rozwiązań znalazły się: najnowsze wersje produkowanych przez Grafmasz gilotyn, foliarka Matrix 530 PF, rozwiązania do lakierowania UV, urządzenia niemieckiej firmy Renz zarówno do mniejszych nakładów (perforator DTP-340M i zaciskarka ECL 500), jak i do produkcji wysokonakładowej (perforator Punch 500 i półautomat do oprawy w spiralę MoBi 500) oraz bigówki i bigówko-falcerki. Rozwiązania dla postpressu prezentowała także firma Interprint. Wśród promowanych przez nią produktów znalazła się rotacyjna maszyna sztancująca Bograma, która umożliwia m.in. przycinanie, perforowanie, bigowanie, wykrawanie materiałów z podkładem klejowym oraz „ślepe tłoczenie”. Oprócz tego odwiedzający targi mogli zapoznać się na stoisku Interprint z zaletami stosowania: środka czyszczącego na bazie wody dla offsetu arkuszowego i zwojowego – Schwego aqua clean 8460; obciągu kompresyjnego CONTI-AIR 7 Plus firmy Contitech przeznaczonego do druku arkuszowego oraz gąbki czyszcząco-penetrującej INTERKA przeznaczonej do czyszczenia obciągów kompresyjnych i wałków gumowych. Swoją obecność na targach mocno zaznaczyła firma Riset Polska. Targi uważamy za udane – powiedział Jarosław Szabłowski, właściciel firmy Riset Polska. – W ciągu 4 dni targów stoisko Riset Polska odwiedziło kilkaset firm i klientów indywidualnych. Wielu z nich specjalnie przyjechało do Poznania po to, by spotkać się właśnie z nami. Mimo mniejszej liczby wystawców frekwencja zwiedzających dopisała. Podczas tegorocznych targów wraz z nami obecny był nasz kolejny nowy partner biznesowy – Amir Avni, reprezentujący izraelską firmę B2CPrint, której Riset Polska jest przedstawicielem na rynek polski. B2CPrint to producent zaawansowanego oprogramowania web-to-print oferowanego jako system „server-free”, czyli niewymagającego inwestycji w serwery. Dużym zainteresowaniem na stoisku firmy Riset cieszyły się najnowsze rozwiązania firmy Uchida – dobrze znanego na polskim rynku japońskiego producenta wycinarek. Ponadto na targach zaowocowała podpisana 17 kwietnia umowa pomiędzy Jarosławem Szabłowskim i Adamem Zindulskim, właścicielem firmy Zinart Systemy Graficzne, na mocy której w ofercie Riset Polska pojawiły się rozwiązania firmy Morgana. Wokół poligrafii Podczas targów POLIGRAFIA i EURO-REKLAMA pojawili się również przedstawiciele branży signage. Po raz drugi na targach w Polsce zaprezentowano automat do wyginania liter przestrzennych, znaków i logotypów Automatic Letter Bender. Pokazaliśmy innowacyjny automat do wyginania liter, którego nikt wcześniej nie prezentował na targach EURO-REKLAMA. Szczególnie cieszą nas słowa uznania odwiedzających, że maszyna do wyginania liter była najciekawszą rzeczą na targach, a nasze stoisko było jednym z najbardziej wartych uwagi. Podczas prezentacji gięcia liter mierzyliśmy stoperem czas obróbki taśmy, który wahał się w przedziale od 1 min 40 s do 2 min 50 s w zależności od kształtu litery. To właśnie wysoka wydajność maszyny wzbudziła tak duże zainteresowanie wśród zwiedzających. Z pewnością możemy zaliczyć te targi do udanych i owocnych – mówi Dariusz Wiszenko, właściciel firmy Automatic Letter Bender. Targi zakończyły się sukcesem także dla firmy Draabe: Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszego pierwszego udziału w targach POLIGRAFIA. Ważne było dla nas, aby dowiedzieć się od gości, że nawilżanie powietrza odgrywa coraz większą rolę w standaryzacji procesu drukowania. Podobnie jak w innych krajach europejskich, również w Polsce rośnie zapotrzebowanie na bezproblemowe, opłacalne i higieniczne systemy do nawilżania powietrza – relacjonują jej przedstawiciele. Na targach oprócz szerokiej gamy urządzeń dedykowanych poligrafii prezentowano również nowe rozwiązania w komunikacji wizualnej oraz kreacje reklamowe. Na naszym stoisku mieliśmy okazję odbyć setki rozmów zarówno tych biznesowych, jak i zupełnie towarzyskich. Podczas imprezy prezentowaliśmy naszą ofertę, czyli już ponad 22 miliony zdjęć, grafik wektorowych oraz plików wideo – podsumowuje Beata Jaroszewska, dyrektor operacyjny Fotolia na Polskę. Na targach POLIGRAFIA tradycyjnie pojawiła się też firma Kongskilde wraz ze swoją standardową ofertą produktów z dziedziny zarządzania odpadami z papieru i folii. Poza wymienionymi w artykule wystawcami w targach uczestniczyły także m.in. firmy: Böttcher Polska (która otrzymała nagrodę za targowe stoisko), CNC Technika, ColorScreen, Derya, Dienes, DKS, Drukomat, Est Difusion, Ferag Polska, Goss, Introzap, Jago (która obchodziła w maju br. jubileusz działalności firmy), JD Grafix, KML Solutions, Mailing System, Media Center, Michael Huber Polska, Millennium Leasing, Nestro, Plotserwis, Polkos, Profexel, Rodan, Rotadyne, Serifar, Sternal International, Teba, Theimer, Ultima Displays, Zakład Foliowania Papieru oraz Zakłady Artystyczne ART.