V Warsztaty Poligraficzne dla Wydawców
6 gru 2016 14:46

Na kolejną edycję tych warsztatów w dniach 20-21 września zaprosiła przedstawicieli działów produkcyjnych wydawnictw firma Map Polska wspólnie z Zakładem Poligraficzno-Wydawniczym Pozkal. Miejsce zostało starannie wybrane, a był nim XVIII-wieczny pałac położony w malowniczym parku krajobrazowym na skraju Puszczy Kampinoskiej, w Lesznie k. Błonia, mieszczący obecnie Centrum Szkoleniowo-Konsultacyjne BGŻ. Równie staranny był dobór tematów obejmujących ekonomiczną produkcję książek, wybór odpowiednich materiałów – w tym papieru – do oprawy książek oraz omówienie wyników bardzo interesujących badań naukowców z Politechniki Wrocławskiej dotyczących wpływu podłoża drukowego na proces percepcji druku. Przybyłych uczestników powitali Marek Pakosz, dyrektor handlowy Map Polska i Waldemar Buszkiewicz, kierownik Działu Marketingu i Gospodarki Materiałowej ZPW Pozkal. Następnie prezentacji papieru Galerie Art dokonał Conor Evers, Brand Manager w firmie M-real. Jak podkreślał, jest to praktycznie jedyny na rynku 3-krotnie powlekany papier bezdrzewny o wysokiej białości i bardzo dobrej drukowności; 3-krotne powleczenie i bardzo wysoka stabilność wymiarowa umożliwiają wierne odwzorowanie obrazów, a zastosowanie mniejszej ilości farby na gładkiej i równej powierzchni zapewnia ostry punkt rastrowy przy wyższej liniaturze rastra. Produkowany jest z celulozy siarczanowej uzyskanej z drewna brzozy i sosny; ma certyfikat gospodarki leśnej PEFC dokumentujący źródło pochodzenia surowca użytego do jego produkcji oraz certyfikat długowieczności zapewniający o jego 200-letniej trwałości. Galerie Art jest przeznaczony do offsetowego druku albumów fotograficznych i malarskich, magazynów life style'owych, publikacji reklamowych itp. Dostępne gramatury to od 115 do 300 g/m2. Przykładami jego zastosowania były wydrukowane na nim magazyny ze Skandynawii, Niemiec i Anglii, które obecni mogli obejrzeć i ocenić. Conor Evers przypomniał też, że firma M-real jest innowatorem w dziedzinie produkcji papieru i jako pierwsza wprowadzała na rynek tej klasy papiery co Galerie Art, Galerie Brite, Galerie Lite, Galerie Fine i Galerie One. Z kolei Dariusz Karp z Wydziału Optyki Widzenia Politechniki Wrocławskiej omówił wyniki badań, których temat brzmiał: „Percepcja wzrokowa i komfort widzenia a właściwy dobór papieru drukowego”. Zaznaczył, że badania te zostały podjęte z inicjatywy firmy Map Polska i na podłożach przez nią dostarczonych (papier biały i papiery objętościowe). Przypomnijmy, że w numerach majowym i czerwcowym Poligrafiki ukazał się dwuczęściowy artykuł naukowców wrocławskich na ten temat pt. „Biały, szary, kremowy – który papier lepszy”. Przewrotnym tytułem „Lubię puszyste” opatrzył swoje wystąpienie poświęcone papierom objętościowym Paweł Ruta, Product Manager Map Polska. Zostało ono urozmaicone quizem dla uczestników warsztatów, którzy otrzymali 6 wydruków wykonanych na papierach 80 g/m2 o wolumenie 1,8 oraz 1,6 marek: Ecco Book Lux, Munken Print i Vega. Zadanie polegało na określeniu rodzaju papieru dla poszczególnych wydruków, czego niemal bezbłędnie dokonała Aldona Zawadzka z wydawnictwa Jeden Świat zwyciężając w tej konkurencji. Wśród prezentowanych nowości w dziedzinie papierów objętościowych szczególnie godny uwagi był Ecco Book Cream o gramaturze 52 g/m2 i wolumenie 2, na którym już drukuje Pozkal i – jak zapewniali przedstawiciele tej drukarni – zapewnia on ok. 35% oszczędności w stosunku do zwykłego papieru. Generalnie papiery objętościowe, pomimo wyższej ceny za 1 kg niż papiery standardowe, zapewniają oszczędności dzięki m.in. niższej masie. Wydawców zapoznano z wzorem ułatwiającym dobór gramatury papierów objętościowych do konkretnych zastosowań. Warsztaty były również okazją do zaprezentowania książek z serii Ecco-Teka, której wydawcą jest Map Polska, a na którą składają się: „Vademecum drukarza”, „Tektury graficzne i opakowaniowe”, „Materiały samoprzylepne”, „Vademecum papierów dla wydawcy” oraz „Papiery ozdobne”. Niektóre z tych pozycji były kilkakrotnie wznawiane; autorem wszystkich jest dr Stefan Jakucewicz. Marek Pakosz zaprezentował także nowy katalog produktów wydany przez Map Polska zawierający kompleksową ofertę produktów i usług wzbogaconą o praktyczne informacje na temat podłoży drukowych. Z kolei Waldemar Buszkiewicz przedstawił znany zarówno wydawcom (i niejednokrotnie przez nich nagradzany), jak i poligrafom zakład. Przypominając jego historię oraz prezentując jego możliwości techniczne w dziedzinie druku, opraw i uszlachetniania podkreślał, że kapitał firmy jest w 100% polski (właściciel – Tadeusz Chęsy), liczba zatrudnionych wynosi obecnie 215 osób, liczba zespołów drukujących – 48, a liczba zleceń w ciągu roku – 4000; eksport stanowi 15%. Wśród najnowszych inwestycji wymienił przystąpienie do wdrażania platformy analityczno-kontrolingowej oraz zakup systemu zarządzania drukiem Printnet firmy MAN Roland, który ma trafić do drukarni wprost z przyszłorocznych targów drupa. W. Buszkiewicz zapowiedział również przewidywany wzrost zatrudnienia w wyniku pozyskania funduszy z UE i zakupu nowych maszyn. Warsztaty zakończyło podsumowanie oferty produktów i usług Map Polska oraz rozdanie dyplomów uczestnikom. Wieczorny relaks po całym dniu zajęć zapewniły gościom występ kabaretu „Czyści jak łza” oraz zabawa taneczna.