Kalendarz jako dzieło sztuki
6 Feb 2009 10:35

Tak właśnie traktowane są kalendarze w konkursie Vidical; rozstrzygnięcie tegorocznej edycji V Międzynarodowego Konkursu Kalendarzy i Kart Świąteczno-Noworocznych miało miejsce 24 stycznia w wilanowskim Muzeum Plakatu. Jury w składzie: Elżbieta Dzikowska (krytyk sztuki, fotograf, podróżnik), Andrzej Barecki (grafik, poligraf), Feridun Erol (reżyser filmowy, scenarzysta) oraz Ivan Marko (grafik), któremu przewodniczył tradycyjnie prof. Stanisław Wieczorek z warszawskiej ASP, oceniało 93 kalendarze wieloplanszowe, 18 kalendarzy plakatowych, 6 zdzieraków, 31 kalendarzy innych i 23 karty świateczno-noworoczne. Grand Prix Vidical 2009 jednogłośnie, jak podkreślał przewodniczący jury, przyznano kalendarzowi wieloplanszowemu Commercial Union, który w całości – włącznie z drukiem – został wykonany przez spółkę Pracownia. Złotym medalem w kategorii kalendarzy wieloplanszowych nagrodzono wystawiony przez Victoria-Promotion i opracowany przez Magdalenę Czajkowską na zlecenie Orange PTK Centertel kalendarz "Pasujemy do siebie" (druk: Kuman-Art A-Z). Spośród 11 wyróżnień w tej kategorii dwa przypadły drukarni Agpress (za własny kalendarz "Skarbiec Muzeum Dieciezjalnego w Płocku" oraz wykonany na zlecenie Petrotelu i Towarzystwa Naukowego Płockiego "Podróże historyczne: Chiny"), która została "czarnym koniem" tegorocznego Vidicalu zdobywając także złoty medal w kategorii kalendarzy plakatowych za "Crocodile ro(c)k", będąc jego wydawcą i wykonawcą druku. Wyróżniła się także drukując w jednym z nagrodzonych kalendarzy kolor złoty z CMYK-a, co – jak stwierdził prezes spółki Vidical Zbigniew Płatek – wymaga naprawdę dużych umiejętności. Wyróżnienia w kategorii kalendarzy wieloplanszowych otrzymały także firma Europapier-Impap za kalendarz "Fossils" zaprojektowany i opracowany przez Filipa Ebra i wydrukowany w Czechach oraz Muzeum Historyczne m.st. Warszawy za swój kalendarz, którego projekt powstał w Lech Majewski Studio, a druk wykonała Drukarnia Narodowa. Bardzo ciekawy był wyróżniony również kalendarz "Gotuj smacznie i zdrowo" stanowiący dzieło jednej osoby: Danuty Żukowskiej będącej jego wydawcą, autorką projektu graficznego, ilustracji oraz opracowania kompozycji. Został on wykonany techniką druku cyfrowego. Srebrny Medal w kategorii kalendarzy plakatowych przypadł kalendarzowi firmy Sun Chemical zaprojektowanemu przez Adama Lisa z Papaja Studio i wydrukowanemu przez S-Druk z Krakowa. W kategorii kalendarzy innych nie przyznano medali, a jedynie trzy wyróżnienia; w kategorii kart świąteczno-noworocznych – tylko jedno wyróżnienie. Nagrodami specjalnymi uhonorowano: za najlepsze fotografie – kalendarz wieloplanszowy Agencji Reklamowej Art Group "Ocalić od zapomnienia" (fot. Marek Locher), która też sama go wydrukowała; za najlepsze ilustracje – kalendarz wieloplanszowy drukarni Gal-Druk (ilustr. Marta Czok); za najlepszy zestaw kalendarzy promujący firmę – kalendarze obchodzącej w tym roku jubileusz 90-lecia Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych SA przedstawiające "PWPW SA wczoraj i dziś" zaprojektowane przez Lech Majewski Studio, a drukowane przez PWPW SA, Drukarnię Skarbową i Quo Vadis Polonia. Po raz pierwszy od kilku lat nie przyznano nagrody za jakość druku; zapytany o to prof. Stanisław Wieczorek wyjaśnił, że w składzie jury nie było odpowiedniego fachowca. Sam również nie skorzystał z prawa przyznania nagrody specjalnej przewodniczącego jury. Sponsorami konkursu były firmy: Heidelberg Polska, Michael Huber Polska, Map Polska, Follak, DNT, Drukoba, Stämpfli Polska i Lediberg, a jednym z patronów medialnych – Poligrafika. IZ