KBA przejmuje firmę Kammann Maschinenbau
25 Jul 2013 11:03
Po planowanym, lutowym przejęciu firmy Flexotecnica, włoskiego producenta aktywnie działającego na perspektywicznym rynku zadruku opakowań giętkich, koncern Koenig & Bauer (KBA) ogłosił właśnie kolejną akwizycję – tym razem firmy Kammann Maschinenbau GmbH z Bad Oeynhausen (Niemcy), działającej w sektorze druku opakowań na towary luksusowe. Drugi co do wielkości producent maszyn drukujących poprzez ekspansję na nowym dla siebie rynku zamierza zrekompensować sobie spadającą sprzedaż maszyn do druku zwojowego czasopism.
Firma KBA przejmie ponad 85 proc. przedsiębiorstwa Kammann Maschinenbau. Jej uprzedni większościowy udziałowiec, prywatny fundusz kapitałowy Perusa z Monachium, w ciągu ostatnich kilku lat z powodzeniem zrestrukturyzował oraz przeorganizował tę średniej wielkości firmę. Dwaj dyrektorzy zarządzający Kammann utrzymają 15-proc. udział w przedsiębiorstwie. Wszystkie strony transakcji zgodziły się na utrzymanie w tajemnicy szczegółowych informacji dotyczących przejęcia.
Kammann jest znana z produkcji maszyn do dekoracji pojemników wykonanych z wysokiej jakości szkła, tworzyw sztucznych i metali. Oferuje usługi sitodruku, hot stampingu, druku cyfrowego oraz innych uszlachetnień. Firma posiada też rozbudowaną sieć serwisantów. Jest globalnym liderem w zakresie systemów do bezpośredniego dekorowania pojemników szklanych. Przedsiębiorstwo powstało w 1955 r. i zatrudnia 175 pracowników. W 2012 r. sprzedało produkty za kwotę 39 mln euro i odnotowało zysk netto.
Szklane pojemniki dekorowane bezpośrednio są wykorzystywane przede wszystkim przez producentów kosmetyków, perfum oraz napojów alkoholowych z najwyższej półki cenowej. To nisza zyskująca coraz większe znaczenie, bowiem pozwala na odróżnienie produktu od jego tańszych odpowiedników. Przewidywania ekspertów ds. rynku opakowań wskazują, że będzie się ona rozwijać znacznie szybciej niż branża opakowaniowa jako całość. Z drugiej strony wysokie wymagania techniczne i kosztowność procesów wykańczania sprawiają, że jest to sektor obsługiwany przez relatywnie niewielką liczbę firm. Ponieważ koncern KBA – choć druk bezpośredni na opakowaniach jest dla niego nowym obszarem – działa już na rynku druku etykiet i innych rodzajów opakowań, jego zarząd uznał, że nowe przejęcie będzie okazją do rozszerzenia portfolio usług dla branży opakowaniowej.
Na podstawie informacji firmy KBA opracował TK