Sprzedaż książek w USA wzrosła ponownie w 2016 roku
2 Feb 2017 10:26

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W najnowszym wydaniu amerykańskiego czasopisma „Publishers Weekly” podano, że pomimo nie najlepszych warunków - brak bestsellerowych powieści dla dorosłych i długiej, brutalnej kampanii wyborczej, która wyssała prawie całe powietrze z kulturalnej konwersacji - sprzedaż książek drukowanych wzrosła w 2016 roku o 3,3 proc. w stosunku do 2015. Łączna sprzedaż egzemplarzy książek drukowanych osiągnęła rekordową wartość 674 mln USD, co jest trzecim z rzędu rokiem wzrostu według firmy marketingowej Nielsen BookScan, która śledzi około 80 proc. sprzedaży książek w Stanach Zjednoczonych

W przypadku książek w twardej oprawie odnotowano wzrost o 5,4 proc., w oprawie miękkiej o 4 proc., a książek planszowych o 7,4 proc.

Rynek masowy był wyjątkiem – od czasu wprowadzenia e-książek następuje stały spadek ilości kupowanych książek i trend ten był kontynuowany w 2016 roku ze spadkiem o 7,7 proc. Sprzedaż książek audio zmalała o 13,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego i była najbardziej dotknięta przez nowe cyfrowe media.

Największy wzrost nastąpił w kategorii literatury faktu dla dorosłych, gdzie sprzedaż zwiększyła się o 6,9 proc. w porównaniu z rokiem 2015.

Sprzedaż kilku podkategorii książek znacznie wzrosła, a wśród nich z dziedzin rzemiosła i rekreacji, gdzie boom na kolorowanki dla dorosłych - choć trochę spowolnił w stosunku do 2015 - to nadal ma duży wpływ na wielkość zakupów. Książki z dziedziny religii i poradniki odnotowały wzrost sprzedaży, choć z różnych powodów.

Sprzedaż beletrystyki spadła o 1 proc. Prawie wszystkie podkategorie tego gatunku książki miały niższą wielkość sprzedaży niż w roku 2015. Samotnym jasnym punktem były komiksy i powieści graficzne, które osiągnęły 12-procentowy wzrost w ciągu roku.

Sprzedaż powieści dla młodzieży pozostała prawie na tym samym poziomie, bo była tylko o 0,1 proc. wyższa niż w 2015. Najbardziej poczytne były znane bestsellerowe tytuły J.K. Rowling „Harry Potter i przeklęte dziecko” części 1. i 2., których sprzedano 4,5 mln egzemplarzy.

Kanały sprzedaży masowej, obejmujące duże sieci supermarketów takie jak Walmart i Costco, zanotowały spadek sprzedaży trzeci rok z rzędu, w wysokości 5,3 proc. Ich straty były wyższe niż wzrost sprzedaży w księgarniach i klubach książek, gdzie sprzedaż wzrosła o 5 proc. Ten kanał obejmuje niezależne księgarnie i sieci dużych księgarń, a także Amazon.

Na podstawie serwisu Tappi opracował TG