Europejskie Forum Etykiet FINAT
11 Jul 2018 14:48

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Międzynarodowe stowarzyszenie producentów etykiet FINAT w czerwcu zorganizowało czwarte Europejskie Forum Etykiet w Dublinie.

Stowarzyszenie FINAT świętuje w tym roku swoje 60. urodziny. Delegatów powitał jego prezes, Chris Ellison, pełniący również funkcję dyrektora zarządzającego firmy OPM Group.

Spotkanie rozpoczęło się od przemowy Alastaira Campbella – pisarza, komentatora telewizyjnego, autora i stratega, znanego jako dyrektor ds. komunikacji w rządzie premiera Tony’ego Blaira. Głównym poruszanym przez niego tematem podczas tego międzynarodowego spotkania było: „Wszyscy nabrali wody w usta – czyli Brexit i jego wpływ na relacje B2B pomiędzy Unią Europejską i Wielką Brytanią”.

Gavin Killeen, dyrektor zarządzający Nuprint Technologies Ltd – wiodącego dostawcy etykiet i usług zadruku opakowań w Irlandii Płn. – ocenił obecny irlandzki rynek.

Dyrektor zarządzający FINAT, Jules Lejeune, przedstawił aktualny obraz europejskiego rynku etykiet, który od 2012 r. przeżywa zdecydowane ożywienie. Dane stowarzyszenia potwierdziły solidny wzrost na poziomie 4,7 proc. w 2017 r. w stosunku do roku poprzedniego (który jednak był poniżej średniej stopy wzrostu wynoszącej 5,4 proc. w latach 2013-2016) wraz ze wzrostem zapasów foliowych etykiet w jeszcze szybszym tempie – na poziomie 8,2 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Czołowe 15 państw na rynku producentów etykiet w Europie odpowiada za aż 90 proc. branży, a statystyki potwierdzają, że Turcja, Polska i Włochy doświadczyły największego wzrostu pomiędzy latami 2010 i 2017.

Andy Thomas-Emans, dyrektor strategiczny w Tarsus Labels & Packaging Group, przedstawił obecne, rozwijające się otoczenie branżowe na następne 5 lat, skupiając się zwłaszcza na coraz częstszym krzyżowaniu się druku etykiet i innych opcji druku na opakowaniach wśród producentów etykiet. Nakreślił problemy i szanse związane z produkcją, problemy ze zdrowiem i bezpieczeństwem podczas pracy z rozpuszczalnikami, zagadnienia wydajnego pod względem zużycia energii druku fleksograficznego utrwalanego promieniami UV oraz oczywiście druku cyfrowego. Przedstawił również przełomową dla branży grupę UVFoodSafe, obejmującą głównych dostawców i powiązane stowarzyszenia zawodowe działające w ramach łańcucha wartości, które angażują się w pełne dostosowanie utrwalania promieniami UV oraz UV/LED do druku na opakowaniach żywności.

Profesjonalista zajmujący się opakowaniami oraz autor Keran Turakhia dzięki prawdziwym historiom zaprezentował, jak jego własny sposób myślenia z sukcesem zmienił opakowania, które wcześniej stanowiły koszt, a teraz pomagają marce odnieść korzyści ze sloganów reklamowych, które są na nich umieszczane, zwłaszcza poprzez druk cyfrowy.

Motto firmy rlc-Packaging stanowi hasło „Rethink packaging”, a jej dyrektor zarządzający, Marc Büttgenbach, poprowadził panel ekspercki obejmujący wszystkich porannych prelegentów z branży.

Jennifer Dochstader oraz David Walsh z firmy LPC Inc zajmującej się badaniami marketingowymi sprawdzili, w jaki sposób koncepcja cyfryzacji wpłynęła zarówno na producentów, jak i właścicieli marek, co pozwoliło zaktualizować wnioski raportu FINAT na temat cyfrowego druku etykiet.

James Bevan, założyciel i dyrektor firmy zajmującej się uwierzytelnianiem specjalistycznych produktów i konsultingiem z zakresu bezpieczeństwa Vandagraf, przyjrzał się najnowszym trendom i rozwiązaniom z zakresu taggantów oraz kryminalistyki.

Bezpieczeństwo żywności i kwestie związane z migracją oraz ich wpływ na świat etykiet i opakowań giętkich zostały omówione w trakcie panelu ekspertów z branży: Jakoba Abilgaarda z Dan Labels Flexible Packaging Division, Roberta Rae z GEW oraz Niklasa Olssona z Flint Group Narrow Web, a także przewodniczącego komitetu programowego Europejskiego Forum Etykiet.

Sean Smyth, konsultant ds. druku w Smithers Pira, opowiedział o całkowitym koszcie posiadania „alternatywnych” technologii z zakresu druku etykiet. Strateg zajmujący się marketingiem biznesowym, Bert van Loon, przeprowadził słuchaczy przez nowoczesne metody osiągania zwrotu z inwestycji w marketing, natomiast Dieter Moessner, inżynier projektu zajmujący się rozwiązaniami farmaceutycznymi w firmie Edelmann, poddał kontroli zgodność z nową dyrektywą UE zapobiegającą fałszowaniu leków, która wejdzie w życie w lutym 2019 r., pod kątem serializacji oraz zapewniania opakowań wskazujących na próbę otwarcia.

Drugi dzień otworzyła autorka i dyrektor generalny XYZ University, Sarah Sladek, która opowiadała o kluczowym dla branży etykiet temacie, jakim jest większe zaangażowanie młodszej generacji i poszukiwanie nowych, młodych talentów biznesowych.

Bert van Loon poprowadził debatę na temat wyzwań stojących zwłaszcza przed nowym pokoleniem producentów etykiet w Europie.

Następnie widownia powitała Emmę Rochford, dyrektora ds. marketingu globalnego w firmie Guinness, oraz Kathryn Wilson, głównego projektanta dla marek Guinness i Baileys będących własnością spółki Diageo. Delegaci FINAT zostali zaproszeni do dołożenia swojego wkładu w przyszłość i zrównoważony rozwój opakowań piw marki Guinness.

W ramach podsumowania konferencji guru biznesu, pisarka i prezenterka prof. Noreena Herz zaprezentowała seminarium pt. „Jak podejmować inteligentne decyzje w złożonym świecie”.

Prezes FINAT, Chris Ellison, zamknął wydarzenie, podsumowując: „Należymy do branży, której przyszłość jawi się w jasnych kolorach, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. (...)”.

Podczas forum odbyły się również Ogólne Zgromadzenie FINAT, a także ceremonia wręczenia nagród FINAT Label Awards, która pozwoliła na uhonorowanie zwycięzców tegorocznego konkursu z zakresu druku etykiet, oraz ceremonia wręczenia powiązanych z tym nagród za recykling i dbanie o zrównoważony rozwój. Vlad Sljapic, wiceprezes Xeikon ds. sprzedaży globalnej, był mistrzem ceremonii. Następnie odbyła się kolacja połączona z networkingiem, co pozwoliło kluczowym graczom z międzynarodowej branży etykiet i druku na opakowaniach na nawiązanie kontaktów.

Kolejne Europejskie Forum Etykiet FINAT odbędzie się w dniach 5-7 czerwca 2019 w Kopenhadze.


Opracowano na podstawie informacji FINAT