Seminarium Wielkoformatowe Atrium i Ikonos
7 Dec 2018 12:23

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

140 uczestników, 10 prelegentów, liczne prezentacje i pokazy oraz muzyczne atrakcje. Tak w skrócie można podsumować to wydarzenie, które odbyło się w listopadzie w Opolu.

Seminarium rozpoczęło się w nowoczesnym Muzeum Polskiej Piosenki od bloku teoretycznego.

Volker Lienig z firmy Mutoh opowiedział o japońskiej fabryce i światowej organizacji firmy. Wytłumaczył, jak Mutoh tworzy produkty na podstawie opinii klientów i rynku. Opowiedział także o tendencjach rynkowych, planach i koncepcjach rozwoju oraz o nowych produktach, które pojawią w najbliższym roku, a także odniósł się do analizy sondażu przeprowadzonego wśród uczestników tegorocznych targów FESPA.

Drugim przedstawicielem europejskiego oddziału firmy Mutoh był Stephan Heintjens, który opowiedział o technologii druku na tkaninach, ploterach do druku bezpośredniego na tkaninach naturalnych i syntetycznych, a także o sublimacji. Porównał też atramenty o odczynie kwasowym z atramentami reaktywnymi, sublimacyjnymi i pigmentowymi. Omówiony został także ploter tekstylny Mutoh ValueJet 1938 TX, który tego dnia został po raz pierwszy zaprezentowany.

Transferowy, cyfrowy druk sublimacyjny z wykorzystaniem popularnej drukarki Mutoh RJ-900 omówił Jacek Warkoczyński z firmy Margot.

Najpopularniejszy segment druku wielkoformatowego – druk „eko” scharakteryzował Piotr Wochna z firmy Atrium Centrum Ploterowe, przedstawiając drukarki żywiczne Mutoh ValueJet X. O druku LED i UV mówił Marek Mróz, specjalista z firmy Atrium Centrum Ploterowe.

O fabryce IKONOS opowiedział Tomasz Juchkiewicz, szef produkcji polskiego producenta. Omówił kolejne kroki milowe opolskiej firmy w ostatniej dekadzie, która rozwinęła produkcję do 4 mln m2 materiałów rocznie. W planach są kolejne wyzwania, np. budowa centrum badawczo-rozwojowego, z którego będą mogli korzystać m.in. polscy odbiorcy poszukujący nowych możliwości i indywidualnych rozwiązań.

Nowe trendy i produkty IKONOS omówił i zaprezentował Adrian Pałucki. Najciekawsze z nich to supermocne i jednocześnie 2-3-krotnie lżejsze od tradycyjnych banery do zadruku LED. Ich dodatkowym atutem jest biodegradowalny skład bez PVC. Drugim interesującym produktem były atramenty polimerowe UltraVision Textile do druku bezpośredniego na takich materiałach jak: bawełna, len, wiskoza, poliester czy nawet tapety.

O najnowszym oprogramowaniu do druku i zarządzania drukiem wielkoformatowym mówił Rigte Groenbroek z firmy ONYX. Ciekawym punktem prezentacji był pokaz możliwości Onyx HUB, czyli oprogramowania do analizy i zarządzania pracą drukarni wielkoformatowej.

Na koniec Monika Hagno-Mitura z firmy EFI opowiedziała m.in. o zastosowaniu nowej technologii LED w druku wielkoformatowym, a także o ploterach EFI Pro 16H, Pro 24F, H1625 i premierowym ploterze rolowym EFI Pro 32R.

Uczestnicy mogli w przerwie obejrzeć pokaz prac biorących udział w konkursie World Press Photo wydrukowanych na materiałach Ikonos Premium i ploterach Mutoh we współpracy z Galerią Sztuki Współczesnej z Opola.

Po części teoretycznej uczestnicy przenieśli się do centrum demonstracyjnego Atrium Centrum Ploterowe i fabryki IKONOS, gdzie czekało na nich blisko 20 urządzeń do druku wielkoformatowego takich marek jak Mutoh, EFI, Summa czy Artemis. Goście mogli zapoznać się „na żywo” z technologiami druku: LED-UV, żywiczną, ekosolwentową, sublimacyjną i bezpośrednią na tekstyliach oraz solwentową, a także urządzeniami do cięcia, laminacji czy kalandrami wykorzystując ofertę materiałów i podłoży IKONOS.

Ciekawostką było również zwiedzanie fabryki IKONOS (zlokalizowanej w tym samym miejscu). Uczestnicy mieli możliwość obejrzenia podczas pracy linii produkującej materiały samoprzylepne i powlekane, laboratoriów, magazynów surowców czy linii konfekcjonujących.

Na koniec pierwszego dnia na uczestników seminarium czekały jeszcze dwie atrakcje. Kolacja miała miejsce w nowoczesnym i multimedialnym Muzeum Polskiej Piosenki (mieszczącym się pod słynnym opolskim Amfiteatrem), w którym można było przybliżyć sobie historię polskiej piosenki od lat 20. ubiegłego wieku do czasów współczesnych w formie teledysków, fragmentów koncertów, programów telewizyjnych, reportaży i wywiadów z artystami… a nawet skorzystać ze studia nagraniowego. Następnie miał miejsce koncert legendy polskiego rocka – Lady Pank.

Drugiego dnia seminarium również można było skorzystać z możliwości centrum demonstracyjnego Atrium, przetestować urządzenia, uzupełnić wiedzę, wziąć udział w warsztatach, a także porozmawiać z ekspertami z fabryki IKONOS.

Opracowano na podstawie informacji organizatorów