Drukarnie internetowe zmieniają branżę drukarską
28 Feb 2019 09:51

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Branża drukarska od lat przechodzi proces zmian. Pokazują to liczby europejskiej organizacji Intergraf (European Federation for Print and Digital Communication): liczba drukarń zmniejszyła się w ciągu ostatnich 10 lat (2005-2015) o 14 proc. i wynosiła w roku 2015 trochę powyżej 110 tys. firm. W tym samym okresie liczba zatrudnionych spadła o jedną trzecią i wynosiła 622 tys. pracowników. Relatywnie stabilne pozostały natomiast obroty: od ponad 10 lat obrót na europejskim rynku drukarskim wynosi około 80 mld euro. „Jednakże branża przeżywa aktualnie wielką, niszczącą przemianę, po której nie zostanie kamień na kamieniu” - podsumowuje dr Michael Fries, prezes Onlineprinters i wyjaśnia: „Każde przedsiębiorstwo musi sprawdzić swój model biznesowy i dopasować się do nowych wymagań rynku. Takie produkty jak wizytówki czy ulotki w przyszłości będą zamawiane niemalże wyłącznie online i produkowane przez duże drukarnie internetowe. Nie oznacza to, że lokalne drukarnie nie mają przyszłości – wręcz przeciwnie”. Najnowszy trend to współdziałanie: „Specjalne wydruki, doradztwo i indywidualny serwis to mocne strony klasycznych drukarń. Wiele z nich kupuje produkty takie jak papier listowy, plakaty czy broszury w drukarniach internetowych, takich jak nasza, i pracuje jako resellerzy. Jednocześnie my także kupujemy u specjalistycznych dostawców, na przykład wizytówki Letterpress i artykuły reklamowe. Dla takich producentów Onlineprinters jest platformą dystrybucyjną. Kto zdywersyfikuje swój model biznesowy, odniesie sukces”. Dla klientów ta nowa forma konkurencji oznacza tylko korzyści: poziom usług w branży wzrasta, dla każdego projektu drukarskiego jest odpowiedni oferent.

Onlineprinters przeszedł na początku XXI wieku proces transformacji od klasycznej, rodzinnej drukarni do przedsiębiorstwa e-commerce i dzisiaj ma bardzo dobrą pozycję. Koncepcja lokalnej drukarni może w dalszym ciągu dobrze funkcjonować, ale tylko ze sprytnym marketingiem i specjalizacją ukierunkowaną na niestandardowe produkty lub specjalne usługi. Dla tego typu drukarń Onlineprinters jest niezawodnym partnerem, szczególnie gdy chodzi o najlepiej sprzedające się produkty takie jak ulotki, wizytówki czy broszury. Powodem zmiany orientacji biznesowej ówczesnej konwencjonalnej drukarni akcydensowej E. Meyer w Neustadt an der Aisch, miasta w południowych Niemczech w pobliżu Norymbergi, była bardzo duża konkurencja w branży. W 2004 r. założyciel drukarni, Walter Meyer we frankońskim Neustadt wykonał pierwszy krok w kierunku sieci: uruchomił stronę internetową diedruckerei.de i zaoferował druk online ulotek i plakatów. Pierwotnym celem było wsparcie rodzinnej drukarni; dzisiaj cała grupa przedsiębiorstw osiąga obrót w wysokości 200 mln euro rocznie. Z pioniera w branży zakład stał się jedną z największych drukarń internetowych w Europie.

Prezes Michael Fries wychodzi z założenia, że obrót drukarń internetowych w Europie Zachodniej osiągnie w najbliższych latach dwucyfrowy wzrost. „Obecnie dostarczamy produkty do miliona – w przeważającej części biznesowych – klientów z 30 krajów Europy” - mówi. Ponadto to przedsiębiorstwo od 2008 r. dokonuje ekspansji do innych krajów w Europie. Przez przejęcie brytyjskiej drukarni internetowej Solopress oraz duńskiego lidera na rynku LaserTryk powstała Grupa Onlineprinters, która należy do europejskich liderów branży i w roku obrachunkowym 2018 wyprodukowała i sprzedała ponad 3 mld drukowanych artykułów reklamowych – począwszy od wizytówek i papieru listowego, poprzez ulotki i broszury, aż do rollupów i wielkoformatowych banerów reklamowych. Przeważająca część standaryzowanych artykułów została wyprodukowana za pomocą tzw. technologii druku pakietów zbiorczych, co pozwala zagwarantować niski i transparentny poziom cen. Zamiast druku pojedynczego zlecenia przedsiębiorstwo e-commerce, stosując zaawansowane algorytmy, łączy na jednym arkuszu drukarskim do 50 zleceń, co pozwala na optymalne wykorzystanie papieru oraz oszczędność kosztów i przyczynia się do ochrony środowiska.

Wbrew ogólnemu trendowi w branży w Grupie Onlineprinters stale wzrasta liczba zatrudnionych: od 20 pracowników przed uruchomieniem działalności internetowej w roku 2004 w Neustadt an der Aisch do ponad 1400 pracowników w grupie o międzynarodowym zasięgu w roku 2018 w zakładach w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Danii i Polsce. Przedsiębiorstwo poszukuje pracowników we wszystkich lokalizacjach: obecnie oferowanych jest ponad 100 stanowisk pracy.

Film „Wgląd za kulisy produkcji Onlineprinters“:

http://bit.ly/onlineprinters-pl-video

Film „Jak instalowana jest offsetowa maszyna drukarska?“:

http://bit.ly/onlineprinters-pl-maszyna-drukarska

Opracowano na podstawie informacji Grupy Onlineprinters