Czołowi wydawcy, producenci i dystrybutorzy książek spotkają się w tym tygodniu w Monachium (Niemcy, 20-21 listopada) na dorocznym Future Book Forum, organizowanym przez firmę Canon. Hasłem bieżącej edycji spotkania jest „Grow with communities”, odnoszące się do budowania społeczności i ich angażowania wokół działalności wydawniczej.
W br. dwudniowe spotkanie odbywa się już po raz 7., gromadząc przedstawicieli firm związanych z branżą wydawniczą. Celem tegorocznej edycji wydarzenia jest poszukiwanie nowych inspiracji do dalszego rozwoju, poznanie wdrożeń najnowszych technologii oraz zastanowienie się nad tym, jak poprzez ściślejszą współpracę zapewnić branży stabilną przyszłość.
Peter Wolff, vice president, Production Printing Products (PPP), EMEA Commercial Printing, Canon Europe wyjaśnia: „Od 2013 r. aktywnie budujemy społeczność profesjonalistów z branży wydawniczej, mających podobne poglądy i spojrzenie na rynek. Future Book Forum stało się ważną platformą dla istotnych dyskusji na temat przyszłych modeli biznesowych, zmieniających się potrzeb konsumentów, zmiany formatów treści, roli danych w usprawnianiu customer journey oraz potrzeby współpracy i automatyzacji dla odniesienia sukcesu przez branżę wydawniczą”.
Jednym z elementów tegorocznego Forum będą inspirujące historie i case study na temat wartości wynikających z budowania sieci konsumentów, przekładających się na przyszłe wzrosty przychodów. Podzielą się nimi ze słuchaczami: Mark Allin, były dyrektor generalny John Wiley & Sons; Verónica Reyero Meal, human insight specialists w Antropologia 2.0; Sara Domville, dyrektor ds. przychodów w America’s Test Kitchen, Ben Johnson, head of communities w Springer Nature oraz Charles Tide, dyrektor generalny platformy społeczności ekspertów Zapnito.
Future Book Forum przewodniczyć będzie autor publikacji i doradca biznesowy Peter Fisk, który jest przekonany o sile społeczności w łączeniu na nowo marek z nabywcami, co stanowi paliwo do dalszego wzrostu biznesu. Twierdzi on, że: „Konsumenci są dziś głównymi motorami rozwoju branży wydawniczej, a wydawcy mają okazję zgromadzić ich w społecznościach, w których czytelnicy mogą dzielić się swoimi pasjami. Jest to szansa na fundamentalną zmianę sposobu, w jaki wydawcy angażują się na swoich rynkach, przechodząc od zwykłej sprzedaży do kreowania potrzeb, od transakcji do relacji, od podaży do wsparcia, od pełnienia funkcji wydawcy do bycia moderatorem rynku”.
Zebrani podczas wydarzenia usłyszą również od Leanne McNulty o organizacji non-profit Room to Read, która stara się zmienić życie milionów dzieci w społecznościach o niskich dochodach poprzez działania koncentrujące się na rozwoju umiejętności czytania i pisania oraz budowaniu świadomości równości płci. Od 2017 r. uczestnicy Future Book Forum współpracują także, dostarczając tysiące bezpłatnych książek do krajów rozwijających się za pośrednictwem organizacji charytatywnych.
Uczestnicy Future Book Forum zachęcani są do aktywnego uczestnictwa w warsztatach Growth Accelerator. Pomysły zebrane za ich pośrednictwem są szeroko udostępniane i omawiane podczas dyskusji panelowej.
Drugi dzień Future Book Forum będzie skoncentrowany na kwestiach praktycznych. Poprowadzi go Sven Fund, lubiany moderator, biorący udział w wydarzeniu od 2017 r. Ekspert w zakresie systemowej automatyzacji i zarządzania procesami w wydawnictwach gromadzi wokół siebie wydawców i producentów książek, aby wyjaśniać im, jak wdrażać innowacyjne praktyki w ich firmach.
Od przedstawiciela firmy Thames & Hudson oraz brytyjskiego producenta książek na żądanie, reprezentującego firmę Severn Print, goście spotkania usłyszą np. o tym, w jaki sposób model biznesowy crowdfundingu w połączeniu z rozwiązaniami druku cyfrowego tworzy możliwości rozwoju zarówno dla wydawców, jak i drukarzy. Wydawca edukacyjny Compendio Bildungsmedien wraz ze szwajcarską cyfrową drukarnią książek Edubook opowie zaś o tym, jak druk cyfrowy umożliwia indywidualizację ścieżek edukacyjnych, przekształcając ofertę edukacyjną.
Z kolei sesje roundtable umożliwią uczestnikom zapoznanie się z kilkoma tematami dotyczącymi technologii i innowacji biznesowych, o których opowiedzą niezależni dostawcy rozwiązań, eksperci i użytkownicy technologii. Omówione zostaną najważniejsze tematy wydarzenia, w tym:
Model biznesowy wydawania „Smart Books”.
Jak rozwijać się dzięki społecznościom, zwiększając zaangażowanie czytelników.
Rola analityki danych i sztucznej inteligencji w usprawnianiu procesów biznesowych.
W jaki sposób najnowsze metody produkcji wydawniczej pozwalają tworzyć nowe produkty i usługi.
Oba dni Future Book Forum 2019 zakończą się inspirującymi historiami ze świata sportu, pokazującymi, jak innowacyjna technologia może wspierać biznes skoncentrowany na fanach. Jednym z mówców będzie Fernando Piquer, założyciel i dyrektor generalny Movistar Riders.
Podczas wydarzenia delegaci będą mogli na żywo zapoznać się z szeregiem cyfrowych procesów produkcji książek. Zaprezentowane zostaną cyfrowe maszyny drukarskie Canon ProStream 1000 i ColorStream 6000 Chroma (druk atramentowy na papierze ciągłym), VarioPrint i-series (druk atramentowy na papierze ciętym) oraz imagePRESS C10000VP i VarioPrint 6000 TITAN (toner). Zostaną one zintegrowane z technologiami do finishingu, których dostarczają partnerzy Canon: Hunkeler, Tecnau, Horizon, SDD i CP Bourg, aby zaprezentować różne scenariusze produkcji wydawniczej.
Opracowano na podstawie informacji firmy Canon