Seminarium Wielkiego Formatu firmy Atrium
22 Nov 2019 08:43

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W tegorocznym Seminarium Wielkoformatowym firm Atrium Centrum Ploterowe i Ikonos (24-25 października, Opole) wzięło udział ponad 100 uczestników z całego kraju. Podczas 2-dniowego spotkania zorganizowano eksperckie bloki prezentacyjne i demonstracyjne oraz… muzyczną atrakcję.

Pierwszy dzień Seminarium rozpoczął się w nowoczesnej Sali Kameralnej Narodowego Centrum Polskiej Piosenki. Kilkugodzinny blok prezentacyjny wypełniły wystąpienia prelegentów, ekspertów z takich firm jak: Mutoh, EFI, Summa, Onyx, Neolt czy Ikonos.

W pierwszej prezentacji kierunki rozwoju japońskiej marki drukarek wielkoformatowych omówili przedstawiciele fabryki Mutoh: Kenji Yasuhara, Mitsuo Takatsu i Volker Lienig.

W ostatnich miesiącach zadano użytkownikom tych drukarek pytanie, co sądzą o maszynach Mutoh i wśród wielu odpowiedzi dominowały 3: jakość „made in Japan”, niezawodność oraz jakość druku. Prelegent potwierdził, że w najbliższych latach to się nie zmieni. Jest jednak miejsce na zmiany, bowiem podczas Seminarium Atrium odbyła się polska premiera nowej platformy – Mutoh XpertJet.

Na początek na rynek wchodzą dwa modele: 1641SR i 1682SR. Są to drukarki cztero- (CMYK) i 8-kanałowe (2xCMYK lub CMYK LC LM LK). Ich wydajność sięga odpowiednio 53 i 87 m2/h. XpertJet jako sukcesor linii ValueJet posiada wiele nowych rozwiązań: dwa rodzaje atramentów do wyboru: atramenty ekosolwentowe nowej generacji lub wielokrotnie nagradzane i certyfikowane atramenty żywiczne Mutoh UMS. Dalsza lista nowości to nowoczesny czarny design, technologia DropMaster 2, dotykowy panel sterowania, nowe systemy prowadzenia mediów i wiele innych.

W kolejnych latach Mutoh zapowiada dalszy rozwój platformy XpertJet, wprowadzenie nowych platform sprzętowych i atramentów.

Firmie Mutoh przyświeca filozofia KaiZen – nieprzerwanej zmiany na lepsze. To ustawiczne podnoszenie jakości ma na celu priorytetowe traktowanie jakości we wszystkich obszarach działalności, wyznaczanie standardów i ich utrzymywanie oraz stałe wprowadzanie innowacji.

Drugie wystąpienie dotyczyło oprogramowania do druku i zarządzania drukiem amerykańskiej marki Onyx; wygłosił je Marc Hoener. Uczestników Seminarium zainteresowała potężna liczba nowości zawartych w najnowszej, 19. odsłonie tego oprogramowania.

Współczesny RIP to nie tylko tłumacz grafiki na krople atramentu. To zestaw zaawansowanych narzędzi ułatwiających i przyspieszających codzienną pracę, nawet w rozbudowanych drukarniach, z zachowaniem standardów kolorystycznych, kontrolą kosztów i in. W skrócie: Onyx 19 jest czymś więcej niż oprogramowaniem RIP, gdyż oszczędza czas, materiał i pieniądze.

O jakości i przyszłościowych technologiach cięciach mówiła Melanie Cornelis z firmy Summa. Omówiła ona różnice pomiędzy nożem wleczonym a aktywnym w „cutterach” Summa. Jej uwadze nie umknęły także różnice pomiędzy technologią rozpoznawania znaczników cięcia opartych na czujniku i kamerze czy też opatentowany przez Summę wałek prowadzący folię – MicroSpocket. Prelegentka przedstawiła także ulepszony system rozpoznawania znaczników – OPOS XYY (podwójny Y).

Summa to nie tylko małe plotery do cięcia folii, ale także zaawansowane wielkogabarytowe systemy cięcia „prawie wszystkiego”. Ploterom Summa serii F prelegentka poświęciła drugą część prezentacji, podczas której pokazała w działaniu ideę systemu wielonarzędziowego, moduł kamery, tryb tandemu, podział strefowy stołu, funkcję wycinania formatek i wiele innych. Prezentację zakończyło omówienie nowej, autorskiej platformy cięcia – oprogramowania Summa GO Suite.

Ettore Pontiggia z fabryki Neolt przedstawił, jak jego rodzinna firma od pokoleń z pasją projektuje i buduje urządzenia takie jak trymery czy laminatory. Nie każdy pamięta, że założona w 1941 roku firma z siedzibą w Bergamo była 20 lat później światowym liderem w produkcji stołów kreślarskich. Prelegent podkreślił, że w XXI wieku Neolt nadal będzie wytwarzał wysokiej klasy urządzenia do postprodukcji.

Przestarzałe metody pracy spowalniają produkcję i Twoją firmę. Aby sprostać wymaganiom klientów, systemy muszą być szybkie, elastyczne i adaptowalne” - tak przedstawił ideę MIS Stefan Stark z firmy EFI. W każdym przypadku należy dostosować ekosystem EFI MIS/ERP do istniejącego ekosystemu danej firmy. Dobrze dopasowany system powinien spiąć marketing, dane, zarządzanie, przedprodukcję, produkcję i postprodukcję.

Polski producent Ikonos przez ostatnią dekadę z debiutanta stał się rozpoznawalną marką materiałów do druku wielkoformatowego nie tylko w Polsce, ale i w Europie oraz poza naszym kontynentem. O tym, „jak to się robi”, opowiedział uczestnikom Seminarium szef produkcji opolskiej fabryki Ikonos – Tomasz Juchkiewicz.

O kierunkach rozwoju i portfolio EFI opowiadała Monika Hagno-Mitura. Z możliwości współczesnego druku cyfrowego mogą korzystać przedsiębiorstwa z różnych gałęzi przemysłu. Temu służą urządzenia wielkoformatowe, hybrydowe, rolowe, tekstylne czy specjalistyczne marki EFI.

Jedną z nowości, o których wspomniała prelegentka, była maszyna typu flatbed EFI Pro 30f o rozmiarze roboczym 3x2 m, z możliwością zadruku materiałów i przedmiotów o grubości do 10 cm i wydajności maksymalnej ok. 200 m2/h.

Oprócz urządzenia, oprogramowania i podłoża do druku wielkoformatowego wymagany jest atrament. O tym, jak dobrać właściwy atrament do danej technologii druku i na co zwracać uwagę, opowiadał Grzegorz Budkiewicz z firmy Atrium Centrum Ploterowe.

Artemis to marka urządzeń łączących w sobie dobrą jakość… i dobrą cenę. Polscy użytkownicy często poszukują urządzeń spełniających te dwa, ponoć sprzeczne warunki. W tej klasie urządzeń dominują urządzenia Artemis. Tej jesieni portfolio marki Artemis powiększyło się o systemy laserowe serii SF, czyli lasery typu CO2 i fiber. O ich budowie, możliwościach, specyfikacji i przykładach zastosowań opowiadał Michał Postępski z firmy Atrium Centrum Ploterowe.

Pierwszego i drugiego dnia Seminarium nie zabrakło bloków demonstracyjnych. Już w siedzibie Atrium uczestnicy mogli sprawdzić „na żywo” to, o czym opowiadali eksperci podczas swoich wystąpień. Około 20 urządzeń do druku wielkoformatowego i post-produkcji było do dyspozycji uczestników.

Także „na żywo” uczestnicy mogli zobaczyć „za ścianą” – w fabryce Ikonos – proces produkcji, kompletowania, magazynowania materiałów samoprzylepnych i powlekanych rodzimej marki.

Po solidnej dawce wielkiego formatu czekał nie mniej wielkoformatowy koncert zespołu Raz Dwa Trzy, który specjalnie i wyłącznie dla uczestników Seminarium Atrium zagrał… „na żywo”.

Opracowano na podstawie informacji firmy Atrium