25 lat firmy Agfa w Polsce
4 Dec 2019 09:35

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W tym roku mija 25-lecie polskiego oddziału firmy Agfa. Z tej okazji 28 listopada w warszawskim teatrze Capitol – z udziałem prawie 200 gości z kraju i zagranicy – odbyło się jubileuszowe spotkanie, podczas którego przypomniano najważniejsze wydarzenia w historii Agfa-Gevaert, również w kontekście działalności prowadzonej przez nią w naszym kraju. Nie zabrakło omówienia obecnej sytuacji firmy oraz jej planów związanych ze strategicznymi rynkami, na których belgijski producent jest obecny. Wydarzenie uświetnił spektakl „Przekręt (nie)doskonały” w wykonaniu aktorów teatru Capitol, a zwieńczył je koktajl połączony z degustacją jubileuszowego tortu.
Uroczystość rozpoczął Michał Śliz – dyrektor zarządzający polskim oddziałem Agfa, który powitał przybyłych na nią gości – klientów firmy, partnerów biznesowych, przedstawicieli organizacji i instytucji branżowych oraz mediów. Jak dodał, na spotkanie przybyli licznie także przedstawiciele firmy, m.in. Frederik Dehing – wiceprezes Agfa Europe oraz pracownicy jej polskiego oddziału, w tym dwie osoby związane z nim od początku istnienia – Stefan Piotrowski (odpowiedzialny obecnie za klientów korporacyjnych i gazetowych) oraz Mirosław Opolski (specjalista ds. płyt offsetowych). Wśród gości znaleźli się również Halina Anuszewska i Janusz Kopacz – jedni z pierwszych przedstawicieli handlowych firmy Agfa w Polsce. Michał Śliz przedstawił agendę spotkania, po czym oddał głos prowadzącej uroczystość Michalinie Sośnie – aktorce teatru Capitol. Przedstawiła ona historię firmy Agfa, ze szczególnym uwzględnieniem minionego ćwierćwiecza, także w odniesieniu do rynku polskiego.

Jubileusz 25-lecia polskiego oddziału był jednocześnie okazją do przypomnienia, że całkiem niedawno – w 2017 r. – firma Agfa obchodziła 150-lecie działalności na szeroko rozumianym rynku obrazowania. Podczas spotkania krótko przypomniano jej bogatą historię.

Jubileuszowe spotkanie było z jednej strony okazją do podsumowań i wspomnień, z drugiej – do zaprezentowania obecnej sytuacji firmy Agfa oraz jej prognoz odnośnie do dalszego rozwoju branży poligraficznej. Te przedstawił Frederik Dehing, który rozpoczął od omówienia wyników finansowych Agfa-Gevaert po 3 kwartałach br. W tym czasie grupa zrealizowała przychody ze sprzedaży w wysokości 1,668 mld euro, co oznacza wzrost o 1,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r.– przy EBITDA rzędu 7,6 proc. Jak podkreślił Frederik Dehing, tendencja wzrostowa dotyczyła wszystkich czterech obszarów działalności Agfa-Gevaert, w tym dwóch ściśle związanych z branżą poligraficzną: Offset Solutions oraz Digital Print & Chemicals. W kontekście obecnych i planowanych działań skoncentrował się w swojej prezentacji głównie na pierwszym z nich, wskazując najważniejsze trendy obserwowane na rynku druku offsetowego w skali globalnej: coraz większe znaczenie opakowań oraz rynków rozwijających się. Zaznaczył również, że offset pozostanie dominującą techniką drukowania; wciąż instalowane są nowe maszyny, co generuje zapotrzebowanie na płyty. Najważniejsi producenci maszyn kontynuują prace badawczo-rozwojowe, dzięki czemu offset pozostaje konkurencyjny wobec druku cyfrowego, zyskującego na znaczeniu, zwłaszcza w kontekście jego możliwości w zakresie personalizacji, opcji druku „na żądanie”, wprowadzania dodatkowych kolorów czy nietypowych podłoży i krótszego czasu realizacji zleceń. Jednak biorąc pod uwagę cały wolumen produkcji poligraficznej, aż 70 proc. jego powstaje w technice offsetowej, co – jak podkreślił – jest dobrą wiadomością dla firmy Agfa.
Frederik Dehing dodał, że – m.in. biorąc pod uwagę wcześniej wymienione czynniki – w skali globalnej zużycie płyt offsetowych pozostaje na niezmienionym poziomie, co oznacza, że firma działa na rynkach charakteryzujących się spadkami wartości, a nie wolumenu. Istotna jest też – jak mówił – rosnąca presja cenowa ze strony klientów, co skutkuje przesunięciem się wolumenu sprzedaży w stronę rynków, gdzie ten czynnik decyduje o sukcesie. Biorąc te aspekty pod uwagę, Agfa opracowała strategię opartą na wizji konsolidacji rynku prepress, której celem jest dalszy wzrost i utrzymanie rentowności. Jej założenia obejmują: objęcie pozycji lidera technologicznego i koncentracja na oferowaniu wartości; aktywne kierowanie procesem konsolidacji w branży prepress poprzez strategiczne partnerstwo z chińską firmą Lucky oraz zwiększenie udziałów rynkowych poprzez elastyczność w realizowanych działaniach, także w kontekście efektywności kosztowej.
Więcej – w grudniowej „Poligrafice”.

Opracowano na podstawie informacji firmy Agfa