Apollo Global Management inwestuje w Cimpress
5 May 2020 07:24

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Apollo Global Management, amerykański fundusz private equity zdecydował się zainwestować kwotę 300 milionów dolarów w firmę Cimpress, która dotkliwie odczuwa wpływ pandemii spowalniającej jej działalność.

Podobnie jak sektor małych firm, który został najbardziej dotknięty, a na którym Cimpress koncentruje większość swojej działalności, firma widzi wyraźne efekty blokad gospodarczych w krajach na całym świecie. Jak zapewniają przedstawiciele Cimpress, do końca lutego przyjęte na bieżący rok prognozy finansowe miały szansę realizacji, odnotowano nawet nieznaczny wzrost sprzedaży w stosunku do poprzedniego roku. Marzec zakończył się jednak sprzedażą o 10 proc. niższą niż w poprzednim roku, a kwiecień już o 40 proc. (różnie w zależności od kraju i produktu). Według wstępnych danych za pierwsze 3 miesiące roku sprzedaż wyniosła 598 mln USD, co oznacza spadek o 10 proc.

Natychmiastowe działanie mające na celu zaoszczędzenie środków polegało na ograniczeniu wydatków reklamowych, redukcji stanowisk i zamykaniu niektórych obiektów. Wprowadzono także zmiany w organizacji pracy, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom: gruntownie dezynfekowano obiekty, monitorowano temperaturę pracownikom, wprowadzono pracę zdalną i obowiązek noszenia masek lub osłon.  Akcja ma zaoszczędzić łącznie140 mln USD w ciągu roku.

Ale to wydaje się nie być wystarczające. Firma informuje, że ​​„spodziewa się wypływu środków pieniężnych z kapitału obrotowego w związku ze spadkiem przychodów”, co może oznaczać prowadzenie sprzedaży ze stratą i czerpanie funduszy z istniejących zasobów,  które wynoszą obecnie 437 mln USD. Strata za pierwszy kwartał została ustalona w wysokości 88 mln USD.

Środki pochodzące z funduszu Apollo zostaną wykorzystane na częściową spłatę pożyczki. Firma podjęła również decyzję o sprzedaży swoich udziałów w VIDA - przeznaczonym do projektowania tekstyliów serwisie internetowym.

Po wcześniejszym spadku o 50 proc. cena akcji Cimpress wzrosła o 23 proc. po ogłoszeniu informacji o inwestycji, odzyskując tym samym część szkód wyrządzonych przez pandemię. Jest to traktowane jako wskazówka, że ​​podstawowa działalność w zakresie drukowania online i masowego dostosowywania jest stabilna.

Dyrektor generalny Robert Keane przekonuje: „Podejmujemy działania, które pozwalają nam nadal finansować kluczowe projekty, takie, które naszym zdaniem przyniosą korzyści klientom i akcjonariuszom w dłuższej perspektywie”.

Firma nadal inwestuje w technologię, wzrost produktywności i poprawę jakości. Zamierza też zatrudniać nowych, doświadczonych specjalistów, jednocześnie ograniczając ogólną rekrutację i trwale likwidując niektóre stanowiska w ramach działań reorganizacyjnych.

Zarząd jest przekonany, że ​​posiadane środki pozwolą na przetrwanie, nawet jeśli wpływ pandemii okaże się gorszy niż obecnie się przewiduje: „Mimo że głębokie recesje gospodarcze są bolesne, stwarzają również nowe możliwości i potrafią przyspieszyć osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w przypadku firm o silnych modelach biznesowych. Takich, które koncentrują się na działaniu, inwestują w kluczowe projekty i zwiększają wartość dla klientów. Podjęte przez nas inicjatywy pokazują, że Cimpress pozostaje stabilny finansowo w tych niepewnych czasach, zatem robimy dokładnie to, co jest potrzebne ” – podsumowuje Keane.

Na podstawie Print Business opracowała BZ