Rośnie popyt na grafiki podłogowe
18 May 2020 09:07

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Zapotrzebowanie na informacje o konieczności zachowania dystansu społecznego spowodowało wzrost popytu na grafiki podłogowe i wywarło presję na dostawców materiałów. Gwałtowny popyt na grafikę podłogową wręcz pozbawił Wielką Brytanię surowca do drukowania. W najbliższym czasie zapotrzebowanie może być jeszcze większe zważywszy na stopniowe łagodzenie pandemii i związane z nim otwieranie kolejnych przedsiębiorstw oraz punktów usługowych.

CMYUK - jeden z większych dostawców na rynku brytyjskim - w ciągu tygodnia sprzedał więcej materiałów niż w ciągu roku. Kolejny 1 milion metrów bieżących materiału antypoślizgowego jest już zamówiony, a firma nie jest w stanie nadążyć za popytem. W całym sektorze dostaw sytuacja jest podobna; notowane obecnie zainteresowanie grafiką podłogową wykracza poza skalę.

Zapotrzebowanie na oznakowanie dystansujące sprawia, że ​​grafika podłogowa staje się drukowanym produktem pandemii, stosowanym w supermarketach, w transporcie, w biurach i budynkach, do których społeczeństwo może mieć dostęp. Wkrótce potrzebna będzie też w większej liczbie sklepów, pubów, restauracji i miejsc rozrywki.

Druk grafik podłogowych nie zastąpi całkowicie zamówień utraconych w wyniku pandemii, niemniej zlecenia na tego typu wydruki bardzo cieszą producentów walczących o zachowanie ciągłości swojego biznesu.

Założyciel firmy FD Signs, Fintan Delaney mówi: „Wykonujemy zlecenia dla TFL (transport londyński) dość regularnie, ale nigdy nie zrobiliśmy dla nich niczego na taką skalę. Wszyscy pracowaliśmy przez 18 godzin w ciągu 10 dni.” Działające w firmie hybrydowe urządzenie drukujące Fujifilm Acuity 1600 działało bez przerwy pomimo konieczności ciągłego dostarczania atramentu. W efekcie 6000 grafik dziennie trafiało do 30 zespołów, które zajmowały się instalowaniem oznaczeń podczas nocnej przerwy.

Zastosowanym w tym przypadku materiałem był Polar Grip firmy Drytac, spełniający normy dotyczące właściwości antypoślizgowych i przyczepności. Niedawno wprowadzono do oferty dwa nowe podłoża wolne od PVC jako bardziej ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych materiałów PVC - Polar Floor o szerokości do 1524 mm, który nadaje się do krótkotrwałych zastosowań wewnętrznych oraz SpotOn SynTac Floor jako system do gładkich powierzchni wewnętrznych. Jednak popyt jest tak wysoki, że materiały PVC cieszą się także dużym powodzeniem, pomimo pytań o ich ekologiczność.

Firma Soyang produkuje swoje materiały w Chinach korzystając z łańcucha dostaw, który szybko odzyskał sprawność po zakłóceniach odnotowanych na początku kryzysu. Soyang zazwyczaj stara się przechowywać od 2 do 3 tygodni zapasy produktów w Wielkiej Brytanii traktując je jako bufor, jednak teraz skok popytu był tak duży, że wysłano wszystko, co było w magazynie w Accrington. „Nadchodzą masowe dostawy, ale i te natychmiast zaspokoją stale napływające zamówienia klientów” - mówi rzecznik firmy.

Podobnie jest w przypadku innych dostawców i handlowców, w tym: Premier Paper, Antalis, Papergraphics, Amari i Pyramid Display.

„W ciągu dwóch tygodni sprzedaliśmy tyle, ile spodziewaliśmy się sprzedać w rok” - mówi Chris Green, szef marketingu w dziale komunikacji wizualnej Antalis.

Popyt wywiera presję na produkcję - od wytłaczania folii, przez powlekanie, do nakładania warstwy kleju, ponadto pojawiają się trudności w dostępie do tekturowych rdzeni do nawijania materiałów, dochodzi też do zakłóceń w wysyłce.

Można oczekiwać, że tak wysokie zapotrzebowanie utrzyma się co najmniej do końca tego roku, ponieważ środki dystansowania społecznego nadal będą obowiązywały, a grafika podłogowa ewoluuje w kierunku zarówno promocyjnym, jak i informacyjnym. Natychmiast po wprowadzeniu blokad spowodowanych pandemią firmy wykonywały napisy używając kredy, następnie stosowano taśmy, a teraz naklejane są proste grafiki podłogowe. Żywotność grafik jest jednak ograniczona i zapewne zostaną one zastąpione bardziej wyrafinowanymi wersjami, być może z komunikatami reklamowymi i przypomnieniem o zachowaniu bezpiecznej odległości. „Przewidujemy, że popyt będzie się utrzymywał” - mówi Chris Green i dodaje: „To nowy obszar rynku dla Antalis”. Firma gromadzi również zapasy przezroczystego plastiku do osłon twarzy oraz sztywnego tworzywa do ekranów instalowanych w miejscach pracy. Niektóre z tych przezroczystych tworzyw sztucznych, w szczególności Perspex, również zostały wyprzedane ze względu na popyt na ekrany ochronne dla pracowników na stanowiskach handlowych lub związanych z obsługą klienta.

Na podstawie Print Business opracowała BZ