Najnowsze rozwiązania Agfy do drukowania offsetowego
10 Jul 2020 11:21

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Przez sześć dni, w okresie przypadającym na przełożone targi drupa, Agfa prezentowała w sposób zdalny swoje najnowsze rozwiązania dla druku offsetowego. Podczas dedykowanych sesji jej przedstawiciele zaprezentowali ofertę belgijskiego producenta uwzględniającą różne segmenty rynkowe, bazujące na offsecie. Każda z nich kończyła się pytaniami ze strony klientów biorących udział w wirtualnych spotkaniach. Webinaria poprzedziła – przeprowadzona również w trybie online – konferencja prasowa, podczas której zaanonsowano poszczególne premiery rynkowe oraz udoskonalone wersje rozwiązań software’owych i sprzętowych. Wirtualny projekt nosił nazwę Studio 4D48 – taki miał być numer stoiska firmy na targach drupa 2020. Agfa udostępniła także online nagrania ze wszystkich spotkań. Można je zamówić poprzez stronę https://www.agfa.com/int/studio4d48/ po uprzedniej rejestracji.
Jedną z najważniejszych premier zaanonsowanych przez firmę Agfa była nowa wersja jej sztandarowego systemu produkcyjnego – Apogee v12. Pojawi się w ofercie belgijskiego producenta jesienią br., zaś Studio 4D48 było okazją do zaprezentowania najważniejszych nowych i udoskonalonych jej funkcjonalności. Przedstawiali je, kierując je do drukarń o różnych profilach, Alain Cormond – business development manager oraz Erik Peeters – marketing manager Software Solutions w firmie Agfa.
Pierwsza z nich – Cut ‘n Assemble – wzbogaciła moduł Apogee Impose, umożliwiając bardziej optymalne rozmieszczanie różnych prac na arkuszu z myślą o ich jednoczesnym drukowaniu i wykańczaniu, a co za tym idzie – redukcji odpadów. W kontekście impozycji Agfa wprowadziła też inne udoskonalenia.
Z myślą o większej automatyzacji procesów wprowadzona została funkcja ATP (Automate Task Processor), w ramach której przesyłane do systemu pliki są analizowane pod względem zawartości i meta danych, a pozyskane w ten sposób informacje automatycznie definiują konkretne działania, np. zmianę nazwy dokumentu, skierowanie pliku do maszyny drukującej (offsetowej lub/i cyfrowej). O swoich doświadczeniach z systemem Apogee opowiadali przedstawiciele francuskiej drukarni RotoFrance, która – po wdrożeniu techniki offsetu arkuszowego – zintegrowała workflow firmy Agfa ze swoim systemem MIS.
W portalu Apogee WebApproval, zwiększającym interakcję między drukarnią a jej klientami, wprowadzono tzw. rozwiązanie multi-tenant. Umożliwia ono stworzenie kilku brandów dla tego samego przedsiębiorstwa poligraficznego z myślą o obsłudze różnych zleceniodawców lub grupowanie łączących się drukarń w ramach jednego systemu Apogee.

Sporo miejsca podczas Studia 4D48 poświęcono rozwiązaniu Apogee Cloud – oferowanemu w formie subskrypcji systemowi workflow, bazującemu na technologii „chmury”. Firma stworzyła bazujący na przeglądarce internetowej interfejs użytkownika – WebFlow, zwiększający kontrolę operatorów nad realizowaną produkcją. O swoich pozytywnych doświadczeniach z Apogee Cloud i towarzyszącą mu usługą PrintSphere AutoPilot (zwiększającą bezpieczeństwo przechowywanych danych) opowiadał podczas webinarium poświęconego drukowi komercyjnemu Tsuyoshi Yano – dyrektor japońskiej drukarni Printnet.

Podczas webinariów wspomniano też o innych rozwiązaniach software’owych firmy skierowanych na rynek druku offsetowego: nowej wersji sklepu internetowego Apogee StoreFront 5.6 oraz – komplementarnych w stosunku do Apogee, oferowanych w ramach projektu ECO3 – modułach InkTune i PressTune.
Korzyści wynikające z wdrożenia tych ostatnich przedstawiła Izabela Jasińska-Klocek – dyrektor drukarni db Print Polska, będącej od kilku lat użytkownikiem obu ww. rozwiązań.
Kilka miesięcy temu w ofercie firmy Agfa pojawiła się bezprocesowa płyta Eclipse, której charakterystykę zaprezentowała Iris Bogunovic, product manager Plates & CtP Systems w firmie Agfa. Wymieniała m.in. cztery kluczowe – zdaniem producenta – korzyści wynikające z jej wdrożenia: wysoki i stabilny, utrzymujący się nawet przez 7 dni kontrast obrazu; możliwość przechowywania do 24 godzin w oświetleniu biurowym, wysoką odporność na zadrapania oraz przenoszenie powłoki, którą jest pokryta, na papier podczas rozruchu maszyny. O swoich doświadczeniach z płytami Eclipse opowiadał Thomas Klit Thomsen – właściciel duńskiej drukarni Kandrups Bogtrykkeri.
Studio 4D48 było też okazją do promocji bezchemicznej płyty Adamas, która – jak podkreślała Iris Bogunovic – równie dobrze odnajduje się w offsetowym druku arkuszowym, jak i zwojowym heatsetowym. Jak mówiła, jest to najbardziej trwała płyta typu chem-free, dostępna na rynku.
Kwestia usprawnienia procesu przygotowania form drukowych niezależnie od rodzaju realizowanej produkcji pojawiała się bardzo często w ramach projektu Studia 4D48. W tym kontekście Agfa zaanonsowała światową premierę w swojej ofercie – robot do transportu płyt (w różnych formatach) z palet do systemu CtP. Jest on – jak podkreśla firma – dostępny w jej portfolio w ramach wyłączności, a z jego zalet w takim samym stopniu mogą skorzystać drukarnie heatsetowe, jak i arkuszowe – kluczem do osiągnięcia odpowiedniej wydajności jest skala produkcji i różnorodność stosowanych formatów płyt. Jego funkcje prezentowała Iris Bogunovic. Robot pracuje z prędkością do 80 płyt/h, niezależnie od formatu – tych zaś może być maksymalnie 5. Jest w pełni zintegrowany z systemem Apogee.
Agfa ma już za sobą pierwsze wdrożenie tego rozwiązania – w duńskiej drukarni Stibo Complete, specjalizującej się w kompleksowej produkcji materiałów marketingowych.
Podczas webinarium skierowanego do drukarń heatsetowych zaprezentowane zostały dwie płyty dedykowane tego typu produkcji: nowa, termoczuła Energy Verve i znana już z oferty firmy Agfa, bezchemiczna Adamas. Wymieniając zalety wynikające z wdrożenia pierwszej z nich, Iris Bogunovic wskazywała m.in. na możliwość drukowania wysokich nakładów, wydajność, wysoką odporność chemiczną i mechaniczną oraz pozytywny wpływ na rzadsze zrywanie się wstęgi papieru.

Sporo miejsca podczas spotkania dla drukarń heatsetowych poświęcono rastrowi SPIR@L, jaki pojawił się w ofercie firmy Agfa w ub.r. Jak podkreślano, może on być stosowany także przy produkcji o innej specyfice, np. w druku gazetowym czy komercyjnym.
Ostatnia odsłona Studia 4D48 poświęcona była rozwiązaniom do produkcji wydawniczej i gazetowej. Rainer Kirschke – marketing manager Newspaper w firmie Agfa podkreślał, że wszystkie one wpisują się w założenia projektu ECO3, a kluczowe korzyści wynikające z ich wdrożenia to: obniżenie całkowitych  kosztów zakupu i użytkowania (TCO), redukcja czasu i kosztów związanych z obsługą sprzętu i materiałów, usprawnienie procesu produkcyjnego oraz czasowa dostawa danych i gotowych form drukowych. O swojej kompleksowej współpracy z firmą Agfa opowiadali przedstawiciele kilku drukarń gazetowych.
Wśród rozwiązań software’owych firma zwraca szczególną uwagę na system workflow Arkitex 4.0, który – podobnie jak Apogee – jest opcjonalnie dostępny w wersji subskrypcyjnej, bazującej na technologii cloud computing. Agfa wprowadziła też do oferty nowy moduł – PrintSphere Disaster Recovery, będący dodatkowym zabezpieczeniem danych klienta, przechowywanych na serwerach obsługiwanych przez firmę.

Wśród nowości sprzętowych Rainer Kirschke zwrócił szczególną uwagę na Attiro Cleaning Module – specjalny, nowy moduł czyszczący instalowany w urządzeniu Attiro ZH, służącym do finalnej obróbki gazetowych form drukowych.
Więcej – w lipcowej „Pooligrafice”.

Opracowano na podstawie informacji firmy Agfa