Producenci farb stoją w obliczu zmian, które nieuchronnie prowadzą do podwyżek ich cen. Firma Sun Chemical, o czym informowaliśmy, ogłosiła już nowy cennik, który będzie obowiązywał od 1 marca. Do Sun dołączył Siegwerk, powołując się na kombinację gwałtownych wzrostów cen pigmentów, żywic i rozpuszczalników spowodowany pandemią oraz rosnącymi kosztami transportu.
W 2021 roku obserwujemy wpływ wielu czynników powiązanych z kryzysem COVID-19, który poważnie odbił się na całym łańcuchu dostaw surowców - powiedział dr Arash Babai, dyrektor ds. zakupów globalnych w firmie Siegwerk. Według badania opublikowanego w „The Economist” koszty transportu kontenera z Chin do Europy wzrosły z 2200 USD w październiku ub.r. do 8000 USD obecnie.
Popyt odegrał również znaczącą rolę w podnoszeniu kosztów pigmentów, w tym dwutlenku tytanu – mówią przedstawiciele federacji EuPIA, zrzeszającej europejskich producentów farb. Popyt na kluczowy biały pigment wzrósł wywierając dalszą presję na dostawy dla branży zaopatrzenia w farby.
Produkcja oleju palmowego jest opisywana jako najniższa od trzech lat, podczas gdy światowe zapasy są niskie. Natomiast produkcja oleju sojowego ucierpiała na skutek niekorzystnej pogody w USA i suszy w Ameryce Łacińskiej. Sytuację potęguje rosnący popyt ze strony Chin, który miał wpływ na koszt olejów roślinnych i ich pochodnych, takich jak żywice i estry, które są głównym składnikiem farb stosowanych zarówno w druku opakowań, jak i publikacji – mówią przedstawiciele EuPIA.
Opracowano na podstawie informacji Print Business