Pandemia nie zmienia strategii, lecz ją wzmacnia
20 Apr 2021 15:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Chociaż ubiegły rok nie był na ogół pomyślny dla firm z powodu pandemii, to Europapier Polska wyszedł z niego obronną ręką. Na plus z pewnością można zapisać otwarcie nowej siedziby firmy w Warszawie, a także nieustanne wzbogacanie oferty – ostatnio dołączyły do niej tektury Stora Enso. O wyzwaniach ery pandemicznej i działaniach, jakie firma podejmuje, by radzić sobie w tej trudnej sytuacji, rozmawiamy z Markiem Cholewą, prezesem Europapier Polska.

Pod koniec grudnia Europapier Polska otworzył swoją nową siedzibę przy Alejach Jerozolimskich 142A w Warszawie. Jakie przesłanki stały za tą decyzją? Jak Pan ocenia po kilku miesiącach funkcjonowanie w nowym biurze? Czy potwierdziła się zasadność zmiany?

––––––––––

Marek Cholewa: To bardzo ważna zmiana dla Europapier Polska, zgodna z naszą strategią rozwoju Europapier 2025. Nie chodzi tylko o symboliczne przeniesienie siedziby z Tczewa do Warszawy. Nasz Zespół był dotychczas bardzo rozproszony pomiędzy oddziałami w Tczewie, Błoniu i Warszawie. Teraz jesteśmy razem. To nowa jakość, nie tylko ze względu na atrakcyjną lokalizację i nowoczesne standardy pracy w West Station, czym wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom naszych Pracowników i wymagającego rynku pracy. Można tu poczuć, że jesteśmy jednym, silnym Zespołem, a Europapier Polska jest w doskonałej formie i konsekwentnie inwestuje w przyszłość i w Pracowników. Uważam, że w dzisiejszej sytuacji to szczególnie ważne. Daje nam to nową energię do działania i współpracy z naszymi Klientami i Partnerami, którym jednocześnie wysyłamy sygnał o naszych możliwościach i ambitnych planach rozwoju.

 

Czy i w jaki sposób pandemia koronawirusa wywarła wpływ na działalność firmy w ubiegłym roku? Czy Europapier Polska zetknął się wyraźnie ze spadkiem lub wzrostem sprzedaży w którejś z grup produktowych?

––––––––––

Marek Cholewa: Nie ma wątpliwości, że pandemia mocno dotknęła naszą branżę i to na każdym poziomie: Producentów, Klientów i Dystrybutorów. Po raz pierwszy musieliśmy wszyscy zmierzyć się z jednoczesnym gwałtownym spadkiem popytu oraz podaży, a przy tym zadbać o najważniejsze – bezpieczeństwo i zdrowie Pracowników i Współpracowników. COVID nie ominął także oczywiście Europapieru. Podjęte szybko decyzje, skutecznie przełożone na działania, pozwoliły jednak zachować ciągłość sprzedaży i dostaw każdego dnia. Nie byłoby to możliwe bez ogromnej mobilizacji i odwagi całego Zespołu, począwszy od Pracowników magazynu centralnego po handlowców, którzy pozostali blisko Klientów, nawet kiedy niezbędny był ochronny kombinezon. Pokazaliśmy, że można zawsze liczyć na Zespół Europapier. Jestem z tego bardzo dumny. 

Potwierdziliśmy jednocześnie naszą zdolność do szybkiego i elastycznego reagowania na kryzys. Dzięki realizowanej strategii dywersyfikacji biznesu mogliśmy postawić na przyspieszony rozwój tych segmentów, które w czasie pandemii okazały się kluczowe, a wręcz niezbędne, jak kartony czy higiena. 

Od kilku lat w strukturze firmy funkcjonuje dział Higiena. Teraz wydaje się on być szczególnie na topie. Jakie produkty są oferowane w ramach tego obszaru i czy cieszą się zainteresowaniem Klientów?

––––––––––

Marek Cholewa: Inwestycja w rozwój biznesu Higiena to bez wątpienia jedna z najlepszych strategicznych decyzji Europapieru w Polsce i całej Europie. Obok segmentu VISCOM, który jest w DNA Europapieru od początku powstania Spółki, Higiena stanowi teraz filar naszej strategii dywersyfikacji biznesu. Mając w ofercie już 3000 produktów do profesjonalnego sprzątania i zabezpieczenia higieny oraz dedykowany Zespół najlepszych specjalistów na rynku jesteśmy przygotowani, aby kontynuować dynamiczny rozwój mocno przyspieszony przez pandemię. Znamy się na tym dobrze i już dziś wyznaczamy na tym trudnym rynku standardy, obsługując największych i najbardziej wymagających Klientów. A to dopiero początek. 

Zamierzamy aktywnie inwestować w strategiczny rozwój tego biznesu i podobnie jak na kilku innych rynkach w Europie, zostać liderem konsolidacji branży higieny, aby w najbliższych latach osiągnąć wiodącą pozycję na tym rynku w Polsce. 

W ubiegłym roku Europapier Polska nawiązał współpracę z operatorem logistycznym, firmą CAT. Co skłoniło EP do podjęcia współpracy i jak ją Pan ocenia z blisko rocznej perspektywy? Czy natknęliście się na przeszkody podczas budowania tej relacji?

––––––––––

Marek Cholewa: Droga na szczyt zawsze prowadzi do góry. Warto było jednak podjąć ten wysiłek, aby przenieść nasz serwis logistyczny na wyższy poziom i zapewnić taki sam wysoki standard codziennych dostaw w całej Polsce. Korzystamy ze sprawdzonych międzynarodowych doświadczeń CAT i ich skali operacji logistycznej. Wdrażamy indywidualne rozwiązania dla Klientów, które skracają czas realizacji zamówień i optymalizują koszty w łańcuchu dostaw. Budujemy przewagę konkurencyjną innowacyjnymi rozwiązaniami, jak na przykład dostawy nocne czy dostawy bezdotykowe, szczególnie ważne w aktualnej sytuacji pandemicznej. Słuchamy uwag Klientów – to nas inspiruje i mobilizuje do stałej poprawy serwisu. 

 Praktycznie przez cały czas, już od początku 2021 roku, docierają do nas informacje o podwyżkach cen papieru czy kartonu. Jak wspomniane zmiany przekładają się na działalność Europapier Polska?

––––––––––

Marek Cholewa: Istotnie, dynamika podwyżek jest ogromna i wszystko wskazuje, że niestety są nieuniknione. Takiego wzrostu cen celulozy na światowym rynku, jak w ostatnim okresie, nie notowaliśmy od czasu kryzysu finansowego. Rekordy biją też ceny importu z Azji, które wystrzeliły pod koniec 2020 roku. Do tego dochodzą rosnące koszty sprzedaży, przede wszystkim związane ze znaczącymi podwyżkami cen paliw i materiałów opakowaniowych do wysyłek. Nie pomaga tu również niestabilna sytuacja kursowa. Wobec tych silnych zewnętrznych czynników niestety w najbliższym czasie będziemy zmuszeni do wprowadzenia kolejnych podwyżek cen większości produktów oraz opłaty dystrybucyjnej. Nie ustajemy przy tym w poszukiwaniu oszczędności w naszej działalności operacyjnej. Mamy w Europapierze prostą zasadę, tj. czego nie musisz wydać, tego nie musisz zarobić. 

 Klienci lubią nowości. Czy mogą obecnie na nie liczyć w ofercie produktowej EP lub w najbliższym czasie? Jeśli tak, to jakie?

––––––––––

Marek Cholewa: Oczywiście. Wszyscy wiemy, jak dynamicznie rozwija się segment Packaging. Mamy od lat w tym segmencie wiodącą pozycję i konsekwentnie ją rozwijamy. Ostatnia decyzja o nawiązaniu strategicznej współpracy ze Stora Enso w obszarze kartonów FBB i KRAFT to idealne uzupełnienie naszej szerokiej oferty i to w momencie, kiedy Klienci najbardziej ich poszukują. To będzie sukces! A to tylko jeden z przykładów naszych wielu nowości. Zachęcam do kontaktu z naszymi Przedstawicielami w każdym segmencie, aby dowiedzieć się, co nowego w magazynie Europapier Polska. 

Świat staje się coraz bardziej ekologiczny. Społeczeństwo coraz bardziej świadomie wybiera produkty, przy których opakowania mogą podlegać np. recyklingowi. Jakie produkty idące z duchem ekologii znajdują się w ofercie Europapier Polska?

––––––––––

Marek Cholewa: Nie mam wątpliwości, że najważniejszym globalnym tematem po zakończeniu pandemii będzie walka ze zmianami klimatycznymi. Europapier, jako część międzynarodowej grupy Heinzel skoncentrowanej na produkcji i dystrybucji celulozy, papieru i opakowań, ma tutaj doskonałą startową pozycję. Zamierzamy odegrać bardzo dużą rolę w branży w tym obszarze i będziemy w to aktywnie inwestować. Już dziś polecam kolekcję produktów z wzornika ECO PAPIEROWY DIZAJN, którą właśnie szeroko promujemy w mediach społecznościowych. 

Jakie są plany firmy na najbliższy rok? Trudno nam się pokusić o dłuższą perspektywę w obecnej sytuacji zarówno świata, jak i Polski. Czy pandemia wymusiła wprowadzenie jakichś korekt co do planowania przyszłości?

––––––––––

Marek Cholewa: Wiadomo już, że pewne są tylko ciągła zmiana i podejmowanie kolejnych wyzwań, które przynoszą nam rynek oraz zmiany gospodarcze w Polsce i na świecie. Pandemia nie zmieniła strategii Europapier Polska, tylko ją wzmocniła i przyspieszyła najważniejsze decyzje. Nasza wizja to 1st of all EUROPAPIER i jesteśmy bardzo dobrze przygotowani, aby ją dalej konsekwentnie realizować, we wszystkich segmentach sprzedaży. Na rynku pozostaną najlepsi, najszybsi i najbardziej wytrwali. Tacy właśnie jesteśmy w Europapier Polska. Dziękuję jednocześnie wszystkim naszym Klientom i Dostawcom za zaufanie w tym trudnym okresie i zapewniam, że można na nas polegać w planach na przyszłość. Zapraszam do współpracy i wspólnego rozwoju! 

Dziękujemy za rozmowę.

––––––––––

Artykuł sponsorowany

https://www.europapier.pl