Koehler Paper dywersyfikuje łańcuch dostaw
16 Jun 2021 11:20

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pandemia koronawirusa spowodowała globalne zakłócenia w żegludze międzynarodowej oraz w produkcji surowców. Odczuwalne ostatnio ożywienie handlu światowego wywołało brak kontenerów w logistyce kontenerowej i ujawniło niewystarczającą moc przewozową w żegludze międzynarodowej. Sytuacja uległa dalszemu pogorszeniu pod koniec marca wraz z wejściem na mieliznę kontenerowca „Ever Given”.

 

Awaria „Ever Given” sparaliżowała Kanał Sueski na wiele dni, powodując opóźnienia w dostawach realizowanych przez ponad 400 statków po obu stronach kanału. Konsekwencją tych wydarzeń były spóźnione  dostawy surowców i ograniczona dostępność materiałów. Wszystkie te czynniki powodują obecnie wzrost kosztów, które znacząco odbijają się na sytuacji w przemyśle papierniczym.

Zmiany wpływają również na sytuację firmy Koehler Paper. Wydarzenia ostatnich miesięcy sprawiają, że coraz większy nacisk kładzie się na rolę działów zaopatrzenia, na które w czasie trwającego kryzysu wywierana jest presja, by zagwarantować niezawodne terminy dostaw. Podobnie jak inne firmy z branży, firma Koehler Paper musi mierzyć się z znacznie wydłużonymi terminami dostaw na całym świecie.

Klaus Krieg, kierownik ds. zarządzania łańcuchem dostaw w Koehler Paper, stwierdził: Wielu naszych dostawców stosuje już klauzulę dotyczącą siły wyższej w swoich umowach ze względu na krytyczną sytuację dostaw surowców i materiałów pomocniczych. Do tego dochodzi globalny niedobór kontenerów i zdolności przewozowych, co dodatkowo wydłuża czas dostawy o cztery do sześciu tygodni.

Koehler Paper stosuje proaktywne podejście do zabezpieczania surowców – dzięki swojej długoterminowej strategii firma zaczęła realizować plany zapewnienia dostępności surowców już na wczesnym etapie pandemii. Analizy ryzyka zostały przygotowane dla wszystkich głównych surowców, a następnie wykorzystane do opracowania strategii dla dostawców. Zarządzanie zapasami surowców krytycznych jest stale dostosowywane do sytuacji. Dostawa „na czas” to już przeszłość, dziś firma skupia się na wariantach awaryjnych i gromadzeniu rezerw materiałów krytycznych.

Pomocne w trudnej sytuacji okazały się bezpośrednie, długotrwałe i bliskie relacje z dostawcami na całym świecie. Coroczne kontrakty z dostawcami pomogły również w zagwarantowaniu dostaw surowców. Jednak nie tylko brak surowców powoduje zamieszanie w światowym przemyśle papierniczym.

Oprócz problemów z zaopatrzeniem firmy borykają się również z problemami logistycznymi związanymi z dostawami do klientów. Dlatego Koehler Paper opiera się na zdywersyfikowanym łańcuchu dostaw – skuteczną formułą okazało się połączenie transportu kolejowego i morskiego przez różne porty dla dostaw z Azji. Przestrzeń ładunkowa dla kontenerów w żegludze międzynarodowej jest obecnie towarem szczególnie deficytowym, rezerwowanym z dużym wyprzedzeniem.

Znaczne wzrosty cen surowców i kosztów logistyki we wszystkich sektorach są już przenoszone na klientów w postaci podwyżek cen. Dalsze podwyżki cen będą nieuniknione. Jednak do tej pory firmie udało się zapewnić produkcję i regularnie zaopatrywać klientów, nawet jeśli nie zawsze możliwe  było całkowite unikniecie opóźnień.

Opracowano na podstawie informacji firmy Koehler Paper