Problemy globalnego łańcucha nadal dotykają producentów farb
17 Aug 2021 13:42

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Globalna pandemia koronawirusa niezmiennie wpływa na światowe łańcuchy dostaw i powoduje poważne problemy dla producentów farb do druku. Dostępność towarów podczas pandemii została znacznie ograniczona, a będące jej rezultatem zakłócenia mają bezprecedensowy charakter.

Dostawcy z branży poligraficznej doświadczyli poważnych zakłóceń łańcucha dostaw. Wszystkie indeksy dla tego sektora informują o stałym wzroście opóźnień, a na wielu trasach w ostatnich miesiącach odnotowano nowe rekordowe wartości pod tym względem.

Te zakłócenia są wynikiem problemów z przepustowością operacyjną obserwowaną w wielu międzynarodowych portach. Połączenie pandemii COVID utrudniającej ich działalność oraz generalnego braku kontenerów wywiera olbrzymią presję na firmach pragnących zabezpieczyć przestrzeń towarową na frachtowcach.

Vijay Patel, dyrektor ds. Globalnego Łańcucha Dostaw w firmie Flint CPS, stwierdził, że w chwili obecnej nic nie wskazuje na to, aby sytuacja miała się w najbliższym czasie ustabilizować. Zapotrzebowanie na usługi linii żeglugowych rośnie, ponieważ zwiększony popyt napędzany otwarciem gospodarek i bezprecedensowym dopływem pieniądza do różnych sektorów w ubiegłym roku stworzył doskonałe warunki do powstania zakłóceń w łańcuchu dostaw. Podczas gdy istnieje popyt na rynku i gotowość do zapłaty, nie ma bodźca dla przewoźników, aby złagodzić sytuację.

Z punktu widzenia Flint CPS odbiło się to bezpośrednio na dostawach materiałów do Europy i Ameryki Północnej z rynków azjatyckich. Patel kontynuuje: Aby złagodzić ten wpływ, zwiększyliśmy lokalne zapasy kluczowych materiałów, by uzyskać pewną elastyczność dostaw z Azji. Współpracujemy również z partnerami logistycznymi w celu zapewnienia dostępności kontenerów i dokonujemy przeglądu alternatywnych materiałów z rynków lokalnych, aby zmniejszyć obciążenie związane z wymogami transportu żeglugowego.

Zakłócenia logistyczne nie ograniczają się niestety tylko do frachtu morskiego. W 2. kwartale 2021 r. europejski rynek transportu drogowego został uznany za działający poniżej swego potencjału, a o „niedoborach” mówi się również w kontekście innych przejawów działalności logistycznej. Występował i nadal występuje na dużą skalę niedobór kierowców i sprzętu, co ma bezpośredni wpływ na jakość, terminowość i niezawodność dostaw.

W Europie Flint CPS nadal obserwuje duży wzrost zapotrzebowania na usługi logistyczne; 2. kwartał przyniósł kolejne wyzwania, ponieważ popyt nadal przekraczał dostępne możliwości transportowe. Ostatnie wysokie wzrosty na rynku ropy Brent i WTI miały negatywny wpływ na ogólny wzrost kosztów związanych z dopłatami do oleju napędowego. Zarówno Brent, jak i WTI wzrosły średnio o około 20 proc. w stosunku do końca 1. kwartału 2021 roku i o 45 proc. w stosunku do końca 2020 roku. Tendencja ta ma się utrzymać do końca roku.

Zdaniem Patela: Powyższe kwestie mają również bezpośredni wpływ na łańcuchy dostaw naszych dostawców, a w połączeniu z różnymi problemami rynkowymi i materiałowymi wpływają na ich usługi dostawcze i ceny. W wielu sektorach zaobserwowaliśmy działanie sił wyższych, a dostawcy są skłonni zagwarantować jedynie ustalone warunki dotyczące ich zdolności przewozowych. Globalna logistyka, ograniczenia w dostawach ropy naftowej i surowców oraz wzrost cen spowodowały, że koszty zostały przeniesione na cały łańcuch dostaw.

Przewidujemy, że zakłócenia i ich wpływ na koszty potrwają co najmniej do końca roku, a w ich wyniku nastąpi dalszy wzrost cen.

Opracowano na podstawie informacji firmy Flint Group