Odpowiedź Ministerstwa Edukacji i Nauki  na pismo Polskiej Izby Druku
14 Jan 2022 12:33

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W połowie grudnia ub.r. Polska Izba Druku oraz Polska Izba Książki zwróciły się do ministra edukacji i nauki, prof. dr. hab. Przemysława Czarnka z pismem (które publikowaliśmy też na naszych stronach internetowych oraz w newsletterze) dotyczącym  trudnej sytuacji, w jakiej znalazła się branża poligraficzna w Polsce w związku ze wzrostem cen wszystkich komponentów produkcyjnych i mediów.

W piśmie podpisanym przez prezesa PID Jacka Kuśmierczyka podkreślano, że wzrost cen materiałów eksploatacyjnych (w tym papieru) i surowców wyniósł średnio około 50 proc., usług logistycznych ok. 25 proc., kosztów pracy 20 proc., natomiast ceny energii są wyższe roku do roku aż o 250 proc., a gazu o 350 proc. Na to nakładają się jeszcze wysoki wskaźnik inflacji, zaburzenie łańcuchów dostaw oraz niestabilna sytuacja gospodarki światowej (wywołana pandemią i kryzysami międzynarodowymi). Wszystko to sprawiło, że koszty druku książek oraz materiałów edukacyjnych i ćwiczebnych w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosły średnio od 25 do 37 proc., a w najbliższym półroczu specjaliści prognozują utrzymanie się tej tendencji. 

W związku z tą sytuacją PID zwróciła się do ministra o pilne podjęcie decyzji w sprawie korekty wysokości dotacji w celu sfinansowania kosztu zakupów podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych dla szkół podstawowych i szkół artystycznych,  by w roku 2022 zagwarantować dzieciom, młodzieży i nauczycielom dostęp do nowych podręczników oraz materiałów edukacyjnych i ćwiczebnych. Równocześnie prezes Kuśmierczyk zadeklarował gotowość do wzięcia udziału w konsultacjach środowiskowych dotyczących ustalenia adekwatnego do warunków rynkowych poziomu wsparcia ze środków publicznych procesu produkcji drukowanych materiałów szkolnych.

W odpowiedzi MEiN z 11 stycznia br. podpisanej przez sekretarza stanu Dariusza Piontkowskiego wskazano, że Na podstawie ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (…) wyposażanie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej wykonywanym przez jednostki samorządu terytorialnego. Na realizację tego zadania jednostki samorządu terytorialnego otrzymują dotację z budżetu Państwa. Dotacja jest udzielana jednostkom  samorządu terytorialnego przez Wojewodę. Na obsługę realizacji zadania przez jednostki samorządu terytorialnego (…) zostały przewidziane środki w wysokości 1% przekazanej dotacji docelowej.

Dalej czytamy: W roku 2021 rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 czerwca 2020 r. w sprawie maksymalnych kwot dotacji celowej udzielanej na wyposażenie szkół w podręczniki i materiały edukacyjne (…) kwoty dotacji celowej (…) uległy zwiększeniu” (tu  podane są kwoty dotacji pierwotnej i zwiększonej w przeliczeniu na 1 ucznia w zależności od klas i rodzaju podręczników lub materiałów).

I wreszcie konkluzja: Reasumując, od dnia 1 stycznia 2021 r. obowiązują nowe, zwiększone kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe. Rekomendowane przez Polską Izbę Druku kolejne propozycje zmian kwot dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe na 2022 r. są de facto propozycjami dotyczącymi zmian ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, które to zmiany nie są planowane.

 Opracowano na podstawie informacji Polskiej Izby Druku