„W grupie siła”
17 Jan 2022 14:05

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Nowi klienci, nowe rynki, zwiększona sprzedaż, kolejne inwestycje sprzętowe, aktywny udział w wydarzeniach branżowych – to najkrótsze podsumowanie minionego roku w firmie API Folie Polska. Przyniósł on wiele zmian także w grupie Aldus, będącej właścicielem API Foilmakers od marca 2020 roku. Jej portfolio zostało rozszerzone o Paragon Inks – szkockiego producenta farb drukarskich. Jak podkreśla Katarzyna Kozińska – dyrektor zarządzająca API Folie Polska, wszechstronność oferty Aldus Group wpływa na większą synergię poszczególnych spółek wchodzących w jej skład, a pojawianie się nowych produktów w portfolio obrazuje potencjał i kompleksowość oferty całej grupy.

Miniony rok był pierwszym, pełnym rokiem naszego funkcjonowania w ramach nowych struktur – mówi Katarzyna Kozińska. – Gros naszych działań w tym okresie, podobnie zresztą jak w roku 2020, kierowaliśmy na ustabilizowanie sytuacji wobec wciąż dużej niepewności gospodarczej w wielu regionach świata, rosnących cen surowców i frachtu oraz obostrzeń, wciąż obecnych na różnych rynkach. Pomimo tego udało nam się – już po raz kolejny – utrzymać trend wzrostowy. To z jednej strony efekt wzrostu organicznego API Folie Polska, z drugiej – przejęcia nowych rynków, m.in. całej obsługi związanej z foliami przemysłowymi. Obecnie nasze portfolio jest bardzo stabilne, a zarazem zróżnicowane i skierowane do różnych grup odbiorców. Są wśród nich zarówno drukarnie i przetwórcy opakowań, jak i firmy z innych przemysłów, np. producenci tablic rejestracyjnych czy systemów oznaczeń. Ta dywersyfikacja jest bardzo korzystna w sytuacji, gdy na jednym z rynków mamy do czynienia z okresowymi zawirowaniami.

„W grupie siła” – kolejna firma dołącza do Aldus Group
Ważnym wydarzeniem dla całej grupy Aldus było w ubiegłym roku powiększenie jej struktur o Paragon Inks – szkockiego producenta farb graficznych i lakierów UV. W wyniku przejęcia Paragon Inks obroty całej grupy Aldus wzrosły do 140 mln dolarów australijskich, z czego połowa jest realizowana dzięki sprzedaży na rynku europejskim. W grupie siła – podkreśla Katarzyna Kozińska. – Portfolio naszego właściciela, dostarczającego rozwiązania sprzętowe i materiałowe na rynek opakowań i etykiet, jeszcze bardziej zyskało dzięki temu na kompleksowości i różnorodności. Cieszymy się, że od niespełna dwóch lat możemy być coraz bardziej istotnym ogniwem całej grupy. A warto dodać, że – m.in. za sprawą zrealizowanych inwestycji w nowe maszyny i powiększenie powierzchni magazynowej – nasza obecność w strukturach Aldus Group jest coraz bardziej zauważalna. Bardzo nas to cieszy, gdyż stymuluje dalszy rozwój zarówno API Foilmakers, jak i naszego polskiego oddziału.

API Folie Polska – nowi klienci, nowe rynki zbytu
W kontekście wyzwań globalnych również nasze lokalne działania, prowadzone na rynku europejskim, były obarczone pewną dozą niepewności całego otoczenia biznesowego – mówi Katarzyna Kozińska. – Pomimo tego udało nam się nie tylko utrzymać dotychczasową bazę klientów z Polski i innych krajów, ale też pozyskać nowych użytkowników folii naszej marki. W kontekście wspomnianej sytuacji globalnej oraz zachowania ciągłości dostaw duże znaczenie ma fakt, że zakłady wytwórcze API Foilmakers są zlokalizowane w Europie. Konfekcjonowanie i dystrybucja gotowych produktów odbywają się poprzez stale rozwijaną sieć oddziałów – w ubiegłym roku pojawił się kolejny, z siedzibą na Półwyspie Iberyjskim.
Portfolio firmy obejmuje obecnie folie: metalizowane do hot stampingu; do cold stampingu (wykonywanego inline w maszynach wąskowstęgowych); pigmentowe do hot stampingu; do aplikowania na zimno w maszynach arkuszowych oraz do kodowania i datowania. Nasza oferta folii i ich przeznaczenie są niezwykle szerokie – od grafiki i zdobienia książek czy kart świątecznych, poprzez różnego rodzaju opakowania i etykiety (w tym luksusowe, kosmetyczne, spirytusowe czy farmaceutyczne), rozwiązania holograficzne, na tablicach rejestracyjnych kończąc. Poza produkcją i dystrybucją ww. asortymentu oferujemy też doradztwo w doborze folii oraz kompleksową obsługę techniczno-serwisową – podkreśla Katarzyna Kozińska.

W zgodzie z ekologią
Dyrektor zarządzająca API Folie Polska zwraca również uwagę na aspekty proekologiczne produktów z oferty firmy, jak też działań środowiskowych prowadzonych przez API Foilmakers: Dbamy o nie zarówno na etapie wytwórczym, jak i w kontekście całego cyklu życia produktu oraz w łańcuchu dostaw. Na każdym etapie staramy się równoważyć ekonomikę produkcji i dbałość o środowisko naturalne. Co się za tym kryje? Na przykład zwracamy uwagę na grubość folii, by nie przekraczała norm przemysłowych, dotyczących jej odzysku i utylizacji. Co więcej, kartony pokryte foliami API są indeksowane jako odpad zadrukowany, więc mogą być odzyskiwane w ciągach przemysłowych, dedykowanych tego typu produktom. Kolejny element to energooszczędność – tu przykładem są kleje stosowane w naszych foliach do hot stampingu, które charakteryzuje niska temperatura aktywacji. Warto również dodać, że folie dekoracyjne marki API posiadają od 2016 roku certyfikację PIRA i FSEA w zakresie recyklingu.

API Folie Polska na wydarzeniach branżowych
Miniony rok był dla firmy okazją do obecności podczas wydarzeń branżowych, organizowanych – po rocznej przerwie spowodowanej lokalnymi obostrzeniami – przez media branżowe. Była to m.in. w listopadzie jubileuszowa 10. konferencja „Bezpieczne Opakowanie” (której organizatorami są miesięczniki „Poligrafika” i „Opakowanie”), gdzie wystąpienie Katarzyny Kozińskiej koncentrowało się w dużej mierze na proekologicznych aspektach działalności realizowanej przez API Foilmakers. Dyrektor zarządzająca API Folie Polska nawiązała też do zrealizowanych swego czasu badań, dotyczących zastosowań uszlachetnień w produktach premium i ich korelacji z decyzjami zakupowymi, podejmowanymi przez konsumentów.
Z radością wróciliśmy na (…) wydarzenia, obecność na których bardzo sobie cenimy. Pozwalają one bowiem nie tylko zaprezentować naszą ofertę i usługi oferowane przez API Folie Polska, ale też spotkać się z naszymi klientami i partnerami biznesowymi. Tego typu konferencje to okazje do rozmów na naszym firmowym ministoisku, które zawsze aranżujemy, jak też podczas części wieczornej – w mniej formalnej atmosferze. Mamy nadzieję, że zarówno te, jak i pozostałe, organizowane od lat wydarzenia (np. targi Labelexpo Europe) powrócą do swojej zwyczajowej formuły i że już ten rok przyniesie nam tak oczekiwaną normalność – podsumowuje Katarzyna Kozińska.


Opracowano na podstawie informacji firmy API Folie Polska