Heidelberg z sukcesem zamyka rok obrotowy 2021/22
9 May 2022 11:50

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Według wstępnych obliczeń (przed audytem), firma Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) podała własne dane sprzedaży i marży EBITDA za miniony rok obrotowy 2021/22 (od 1 kwietnia 2021 do 31 marca 2022). Jak pokazują wskaźniki, firma powróciła do rentowności.

Wynosząca 2,183 mld euro sprzedaż okazała się o około 14 proc. wyższa niż w poprzednim roku, osiągając tym samym swój cel wynoszący 2,1 mld euro. Okres sprawozdawczy wykazał wyraźne ożywienie sprzedaży w stosunku do poprzedniego roku, szczególnie mocno dotkniętego pandemią COVID-19. Zauważalna poprawa klimatu inwestycyjnego znalazła odzwierciedlenie zwłaszcza we wzroście zamówień o ponad 450 mln euro w stosunku do roku ubiegłego (wzrost do poziomu 2,454 mld euro.)

Działy druku komercyjnego i opakowań odnotowały znaczny wzrost w minionym roku obrotowym, przy czym w sektorze druku komercyjnego był on silniejszy ze względu na wyjątkowo słaby okres porównawczy. Popyt na prawie wszystkie produkty wzrósł w każdym regionie, przy czym głównym motorem napędowym były inwestycje w nowe maszyny. Na dzień 31 marca 2022 r. portfel zamówień wynosił około 900 mln euro, co jest najwyższym poziomem od ponad 10 lat (rok poprzedni: 636 mln euro).

Silny rozwój biznesu w segmencie e-mobility

W ujęciu procentowym ta wciąż młoda jednostka biznesowa odnotowała najsilniejszy wzrost na rynku elektromobilności. Popyt na stacje ładowania pojazdów elektrycznych, znane jako wallboxy, znacznie wzrósł, a sprzedaż wzrosła o ponad 120 proc. do około 50 mln euro w ubiegłym roku podatkowym. Pomimo zwiększonych inwestycji marża operacyjna znacznie wzrosła w porównaniu do roku poprzedniego. Firma Heidelberg, która zaczynała jako dostawca dla przemysłu motoryzacyjnego, jest obecnie jednym z głównych dostawców w tym sektorze, ze sprzedażą ponad 165 000 sztuk.

W tym szczególnie wymagającym środowisku rozwinęliśmy się we wszystkich podstawowych obszarach działalności, zarówno pod względem sprzedaży, jak i zysków — powiedział dr Ludwin Monz, prezes zarządu firmy Heidelberg. I dodał: Wysoki portfel zamówień wynikający z zauważalnego ożywienia rynku w minionym roku obrotowym stanowi dobrą podstawę sprzedaży w nowym roku. Jednak skutki wojny w Ukrainie stawiają nam obecnie, podobnie jak większości innych firm, znaczne wyzwania. Mamy do czynienia z niepewnością gospodarczą i wyraźnym wzrostem cen surowców i energii. Monz, który objął stanowisko dyrektora generalnego 1 kwietnia 2022 r., podkreśla dalej w odniesieniu do dalszego rozwoju spółki: Heidelberg odniósł ogromny sukces, wychodząc z pandemii COVID-19. Będziemy kontynuować prace nad wzmocnieniem naszej podstawowej działalności w sektorze poligraficznym. Umożliwi nam to jednoczesną ekspansję na nowe rynki.

Pozytywny rozwój sprzedaży oraz znacząca poprawa efektywności kosztowej również miały silny wpływ na wyniki. EBITDA wzrosła do 160 mln euro w roku finansowym (rok poprzedni: 95 mln euro). Oprócz ulepszeń operacyjnych i dochodów pochodzących z zarządzania aktywami, w szczególności sprzedaż docufy (około 22 mln euro) oraz nieruchomości w Wielkiej Brytanii (około 26 mln euro) miały szczególnie pozytywny wpływ. Skorygowany o porównywalne dane z poprzedniego roku, wynik operacyjny będący podstawą samej EBITDA wyniósł ponad 100 mln euro. Marża EBITDA w relacji do sprzedaży wyniosła ok.7,3 proc., czyli osiągnęła poziom znacznie wyższy niż 5,0 proc. uzyskane w poprzednim roku.

W ostatnich latach znacznie zmniejszyliśmy nasze koszty, uzyskaliśmy dodatnie przepływy pieniężne i całkowicie wyeliminowaliśmy zadłużenie finansowe netto. Dzisiaj przynosi nam to korzyści, co jest szczególnie ważne w tych niepewnych czasach - powiedział Marcus A. Wassenberg, dyrektor finansowy firmy i dodał: Nie możemy jednak spocząć na laurach i nadal pracujemy nad zwiększeniem naszej rentowności.

Zgodnie z oczekiwaniami, wstępny wynik netto po opodatkowaniu uległ znacznej poprawie rok do roku, rosnąc do poziomu 33 mln euro w roku podatkowym 2021/22 (rok poprzedni: -43 mln euro). Głównie za sprawą gwałtownego spadku kapitału obrotowego netto i wpływów ze zbycia aktywów w okresie sprawozdawczym, wolne przepływy pieniężne za cały rok są wyraźnie dodatnie i wynoszą 88 mln euro.

Spółka ma opublikować swoje roczne sprawozdania finansowe oraz raport roczny za rok obrotowy 2021/22 w dniu 9 czerwca 2022 r.

Opracowano na podstawie informacji firmy Heidelberg