Heidelberg prognozuje dalsze wzrosty
9 Jun 2022 10:35

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Na początku roku obrotowego 2022/23 firmie Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) towarzyszy ostrożny optymizm – portfel zamówień Grupy wynoszący około 900 milionów euro na dzień 31 marca 2022 r. jest najwyższy od dziesięciu lat. Jednak, jak wszystkie firmy produkcyjne, Heidelberg stoi w obliczu gwałtownego wzrostu kosztów materiałów, energii, logistyki i personelu, które prawdopodobnie spowodują korekty cen.

Dzięki znacznej poprawie wydajności wynikającej z pakietu środków wdrożonych w ostatnich latach przedstawiciele Heidelberga są przekonani, że firma będzie w stanie poprawić sprzedaż z poziomu 2,18 mld euro do około 2,3 mld euro w roku obrotowym 2022/23, a także zwiększyć marżę EBITDA do co najmniej 8 proc.

Grupa czerpie korzyści z inicjatyw rozwojowych skupiających się na rentownych rynkach druku opakowań, cyfrowych modeli biznesowych oraz dynamicznie rozwijającej się branży e-mobility. Sprzedaż stacji ładowania pojazdów elektrycznych (wallboxów) wzrosła o ponad 120 proc. do około 50 milionów euro w poprzednim roku finansowym, a firma  spodziewa się dalszego dwucyfrowego wzrostu w bieżącym roku.

W minionym roku finansowym firma Heidelberg jeszcze bardziej wzmocniła swoją odporność, znacznie poprawiając sprzedaż i wyniki. Pod względem finansowym Grupa jest w lepszej sytuacji porównując ostatnie okresy. Również w roku obrotowym 2022/23 zamierzamy korzystać z udanych inicjatyw rozwojowych skupiających się na głównych rynkach i cyfrowych modelach biznesowych, a także sukcesach w obszarze e-mobilności. To napawa nas optymizmem, jeśli chodzi o możliwość przeciwdziałania bardzo trudnym okolicznościom, w tym ogromnym wzrostom cen. Będziemy bardzo uważnie obserwować rynki, aby móc podjąć niezbędne środki zaradcze. Jednak w obecnej sytuacji spodziewamy się dalszego wzrostu sprzedaży do około 2,3 miliarda euro i – głównie w wyniku usprawnień operacyjnych – wzrostu marży EBITDA do co najmniej 8 procent – mówi dyrektor generalny firmy Heidelberg, dr Ludwin Monz.

W roku obrotowym 2021/22 (od 1 kwietnia 2021 do 31 marca 2022) Heidelberg odniósł korzyści z udanej reorganizacji Grupy w ciągu ostatnich dwóch lat. Sprzedaż wzrosła o 14 proc. do 2,183 miliarda euro, co oznacza osiągnięcie celu co najmniej 2,1 miliarda euro. Znaczący wzrost uzyskano zarówno w druku komercyjnym, jak i opakowaniowym, przy rosnącym popycie na praktycznie wszystkie produkty i we wszystkich regionach. Główną siłą napędową w tym zakresie były inwestycje klientów w nowy sprzęt. Zamówienia wzrosły o ponad 450 mln euro do kwoty 2,454 mld euro, co odzwierciedla poprawę klimatu inwestycyjnego. Portfel zamówień osiągnął poziom około 900 mln euro (rok poprzedni: 636 mln euro).

Firma kontynuowała pomyślny rozwój swojej działalności w zakresie elektromobilności. W segmencie rozwiązań technologicznych wysoki popyt na prywatne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (wallboxy) spowodował wzrost sprzedaży z 22 mln euro do około 50 mln euro. Pomimo wysokich inwestycji we wzrost marża operacyjna uległa znacznej poprawie, rosnąc z 0 do 7,8 proc. Przy sprzedaży około 130 000 sztuk Heidelberg jest obecnie jednym z liderów rynku w Niemczech.

Dzięki znacznemu wzrostowi poziomu sprzedaży Grupy i znacznej poprawie efektywności kosztowej EBITDA wzrosła do 160 mln EUR (rok poprzedni: 95 mln EUR). Poza usprawnieniami operacyjnymi, jednorazowy efekt zarządzania aktywami – w szczególności dochód ze sprzedaży Docufy (około 22 mln EUR) i nieruchomości w Wielkiej Brytanii (około 26 mln euro) – również pozytywnie wpłynął na te wartości. Odpisy związane z sankcjami gospodarczymi wobec Rosji w IV kwartale miały odwrotny skutek. Skorygowana o jednorazowe wydatki i dochody z poprzedniego roku, poprawa operacyjna stanowiąca podstawę EBITDA wyniosła ponad 100 mln euro. Marża EBITDA oparta na sprzedaży osiągnęła poziom 7,3 proc. (rok ubiegły: 5,0 proc.).

Nasze wysiłki na rzecz poprawy przepływów pieniężnych i jakości bilansu również przynoszą owoce. W przyszłości będziemy nadal koncentrować się na osiągnięciu dodatnich wolnych przepływów pieniężnych i dalszym wzmacnianiu sytuacji finansowej, tak aby Heidelberg był jeszcze bardziej odporny – dodaje dyrektor finansowy firmy, Marcus A. Wassenberg.

Optymizm pomimo dużej niepewności na świecie

Pomimo dużej niepewności z powodu konfliktu w Ukrainie i związanych z pandemią blokad w Chinach, perspektywy na ponowny zyskowny wzrost w roku obrotowym 2022/23 są dobre. Zakładając, że nie nastąpi dalszy spadek popytu lub pogorszenie sytuacji w łańcuchu dostaw, sprzedaż zdaniem analityków Heidelberga powinna wzrosnąć do około 2,3 mld EUR (rok finansowy 2021/22: 2,183 mld EUR).

Poza przewidywaną poprawą wolumenu i marż firma dąży również do zwiększenia rentowności dzięki trwałej redukcji kosztów strukturalnych wynikającej z trwającego programu transformacji. Z drugiej strony prognozuje się, że jednorazowy dochód będzie znacznie niższy niż kwota około 48 mln euro, która została odnotowana w poprzednim roku finansowym. Oczekuje się również dalszych gwałtownych wzrostów cen energii i surowców, wyższych kosztów personelu oraz podwyżek cen związanych z niedoborami i problemami z dostępnością niektórych produktów. Mimo tych negatywnych czynników spółka przewiduje dalszą poprawę marży EBITDA do poziomu co najmniej 8 proc. w roku obrotowym 2022/23 (rok finansowy 2021/22: 7,3 proc.). Wynik netto po opodatkowaniu również ma nieznacznie wzrosnąć w porównaniu z rokiem finansowym 2021/22 (33 mln euro).

Sprawozdania finansowe i raport roczny za rok obrotowy 2021/22, materiały graficzne oraz dodatkowe informacje o spółce są dostępne w dziale relacji z inwestorami na stronie internetowej producenta.

Opracowano na podstawie informacji firmy Heidelberg