Polacy (w większości) nie czytają książek
30 Jun 2022 13:02

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Według danych Krajowego Instytutu Mediów (KIM), pochodzących z Badania Założycielskiego, w ciągu ostatnich 12 miesięcy żadnej książki (zarówno drukowanej, jak i w wersji elektronicznej) nie przeczytało 56 proc. Polaków. Co najmniej jedną książkę przeczytało 44 proc. badanych, w tym: 1-2 książki przeczytało 16,4 proc. Polaków, od 3 do 4 książek – 10 proc., a pięć i więcej książek - 17,5 proc. badanych. Badanie przeprowadzono wśród osób od 16. roku życia (16+).

Najwięcej czytających osób jest w przedziale wiekowym 16-24 lata – czytelnictwo w tej grupie kształtuje się na poziomie 63,9 proc., a potem wskaźnik ten obniża się wraz z wiekiem.

Najmniej czytających jest w grupie wiekowej 65 lat i więcej – nie czyta 64,3 proc. W przedziałach wiekowych 45-64 lata i 55-64 lata odsetek ten jest również wysoki i wynosi odpowiednio 61,7 proc. i 60,5 proc.

Niższy poziom czytelnictwa odnotowano wśród mężczyzn. Nie czyta książek aż 64 proc. z nich. Wśród badanych kobiet to 48,8 proc.

Do nieprzeczytania żadnej książki przyznało się 65,3 proc. badanych mieszkańców wsi. Znacząco lepsza pod tym względem jest sytuacja w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców – tu nie czyta 38,5 proc. badanych.

Nie czyta książek 72,3 proc.  badanych z wykształceniem zawodowym  i  67,0 proc. z podstawowym.

Wśród ogółu badanych, którzy przeczytali w ciągu ostatnich 12 m-cy choć jedną książkę, najwięcej jest osób z wykształceniem wyższym - 69,4 proc.

Przewaga osób nieczytających nad czytającymi może mieć różne przyczyny – nie wszystko można tłumaczyć sytuacją materialną i dostępnością, choć niższe czytelnictwo na wsi może wynikać z mniejszej dostępności. Znaczenie ma na pewno motywacja, idąca z różnych kierunków, także z obowiązku czytania lektur szkolnych. Najwięcej czytających obserwujemy bowiem w grupie osób 16-24 lata. Szkoda tylko, że nawyk czytania słabnie wraz z wiekiem. I tutaj można dywagować, czy wynika to z niewystarczających zachęt, czy braku nawyku kształtowanego w domu, przez obserwację rodziców czy też lektury szkolne nie są zachęcające, wciągające. Drugą grupą socjodemograficzną o najwyższym wskaźniku czytelnictwa są osoby z wykształceniem wyższym, u których nawyk czytania i kompetencje do wyszukiwania ciekawych lektur mogą być wyższe i bardziej utrwalone – komentuje Maja Kurzelewska, dyrektor Departamentu Badań i Analiz.

Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu 2021 r. KIM powstał w odpowiedzi na potrzeby szeroko rozumianego rynku mediów w Polsce. Instytut w sposób ciągły prowadzi pomiary korzystania z radia, telewizji i internetu dostosowane do współczesnego modelu konsumpcji mediów. KIM bada zarówno odbiór tradycyjny, jak i poprzez VOD, podcasty, aplikacje i serwisy.

Flagowym projektem KIM jest Badanie Założycielskie, największe i najbardziej kompleksowe badanie konsumpcji mediów w Polsce. Jest to jednoźródłowe, ciągłe badanie, które w sposób maksymalnie transparentny, adekwatny do wymogów współczesnego rynku opisuje korzystanie z mediów. Instytut mierzy i bada zachowania konsumenta w odniesieniu do różnych mediów jednocześnie – radia, telewizji oraz internetu na największą jak dotychczas skalę w Polsce.

Raport z badania: https://kim.gov.pl/wyniki-badan/

Opracowano na podstawie informacji KIM