Santander Leasing utrzymuje stały poziom sprzedaży
21 Mar 2023 11:40

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak podaje Związek Polskiego Leasingu (ZPL) w 2022 r. branża leasingowa sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości 88,1 mld zł (+0,1proc. r/r). Na tym tle bardzo dobrze wypadł Santander Leasing, który sfinansował inwestycje o wartości ponad 6,8 mld zł, co dało 2,5 proc. wzrost w finansowaniu całego segmentu maszyn i urządzeń oraz wybranych kategoriach pojazdów.

Osiągnięte przez branżę leasingową wyniki z oczywistych względów skorelowane są bezpośrednio z kondycją polskiej gospodarki i zawirowań związanych z wojną w Ukrainie przy jednoczesnej redukcji poziomu inwestycji. Z drugiej strony należy podkreślić, że pozytywny wpływ na gospodarkę i rynek leasingu miał chociażby wysoki poziom eksportu, który zaskoczył bardzo pozytywnie w całym 2022 r. Działalność eksportowa polskich firm imponuje, powoduje też ten efekt, że Polska jest jednym z wiodących dostawców na rynek UE konsumpcyjnych dóbr trwałych. Jak wskazują dane GUS od stycznia do listopada ub.r., w porównaniu do analogicznego okresu 2021 r., odnotowano wzrost eksportu o 22,7 proc. co przekłada się na łączną wartość wyeksportowanych towarów na poziomie 1 474,2 mld złotych. Z prognoz Krajowej Izby Gospodarczej wynika, że w roku 2023 eksport z Polski rok do roku może wzrosnąć o dalsze 14,5 proc.

Na te wskaźniki na pewno bardzo pozytywny wpływ miała dynamika zamówień w przemyśle,  napędzała nasze rodzime firmy, które pomimo stopniowego wyhamowywania gospodarki jednak realizowały swoje inwestycje. Na tym tle otoczenia gospodarczego, jak i całej branży leasingowej wypadliśmy znakomicie jako Santander Leasing, gdyż odnotowaliśmy poziom wsparcia inwestycji na podobnym poziomie do całego 2021 r., przy zachowaniu dodatnich wskaźników r/r w strategicznych dla nas segmentach rynku – podkreśla Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.

Maszyny i urządzenie kolejny rok odporne na kryzys

Jak wskazuje ZPL, w segmencie maszyn i urządzeń rynek leasingu odnotował lekko ponad 1 proc. dynamikę wzrostu i wartość 25 mld zł. Motorem napędowym Santander Leasing w 2022 r. (wartość ponad 3 mld zł, +2,5 proc. r/r), który od lat umacnia swoją pozycję w tym segmencie, były realizowane inwestycje w maszyny rolnicze, gdzie dynamika finansowania za cały 2022 r. osiągnęła poziom +2,2 proc. r/r (ponad 1 mld zł), maszyny i urządzenia do obróbki metali +4,5 proc. r/r (230 mln zł), fotowoltaika +86 proc (203 mln zł), sprzęt budowlany +1,6 proc. (162 mln zł) oraz maszyny poligraficzne +61,4 proc. r/r (135 mln zł).

Pojazdy w oczekiwaniu na mocne odbicie

Według danych ZPL za 2022 r. rynek leasingu drugi rok z rzędu odnotował minimalnie dodatni wskaźnik jeśli chodzi o dynamikę finansowania pojazdów (+0,28 proc. r/r) przy wartości ponad 59 mld zł. W przypadku Santander Leasing wyniki wypadły bardzo pozytywnie w kategorii finansowania pojazdów ciężarowych powyżej 3,5t (+4,5 proc. r/r), ciągników siodłowych (+17,6 proc. r/r).

W kontekście całego rynku pojazdów lekkich należy również wyróżnić 3-cyfrową dynamikę jeśli chodzi o finansowanie eko-pojazdów. W naszej opinii ten kierunek wzrostowy utrzyma
się w polskiej elektromobilności. Nie tylko ze względu na światowy trend w zakresie poszukiwania alternatywnych i ekologicznych rozwiązań w obszarze mobilności i transformacji energetycznej, ale również chociażby z perspektywy ekonomicznej. Sprzyjać temu będzie również realizowany przez NFOŚiGW program "Mój Elektryk", którego pula dostępnych środków wynosi obecnie 200 mln zł.
– mówi Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający rynku małych i średnich przedsiębiorstw Santander Leasing – Z drugiej strony od lat naszą ambicją jest wyznaczanie trendów rynkowych i wspieranie inwestycji wśród przedsiębiorców. Z tego względu na początku roku uruchomiliśmy leasing transportu ciężkiego w procedurze uproszczonej do wartości 1 miliona złotych. Jest to o tyle istotne, iż doskonale wiemy, jak ważny dla polskiej gospodarki jest transport drogowy. To szczególnie istotne dla polskich firm, ponieważ pojazdy zarejestrowane w naszym kraju wykonują największą (20 proc.) pracę przewozową spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej. Wierzymy, że to rozwiązanie wpłynie pozytywnie na nasze wyniki w kontekście finansowania polskich przedsiębiorców dodaje.

Jak wskazuje prognoza ZPL łączne aktywa finansowane przez firmy leasingowe na koniec roku 2023 mogą wynieść ponad 95 mld co oznaczałoby wzrost rok do roku o prawie 9 proc.

Opracowano na podstawie informacji Związku Polskiego Leasingu