Sztuczna inteligencja w biurze i fabryce
31 Mar 2023 16:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

31 marca br. Polski Instytut Rozwoju Biznesu zorganizował internetowy webinar zatytułowany „Przemysł 4.0 – branża produkcyjna i jej wyzwania”. Grono zaproszonych prelegentów podzieliło się z uczestnikami wiedzą i spostrzeżeniami na temat nowych technologii i innowacji wykorzystywanych w biznesie. Wydarzenie było skierowane do przedstawicieli zakładów przemysłowych i produkcyjnych zainteresowanych skorzystaniem z zalet cyfrowej transformacji.

ADMA: jak zbudować Fabrykę 4.0

Pierwszym prelegentem był Piotr Kaczmarek-Kurczak, który opowiedział zgromadzonym o transformacji cyfrowej firm przemysłowych w oparciu o model ADMA. Problemem polskich firm jest opieranie produktywności na zwiększaniu liczby maszyn przypadających na jednego pracownika, nie zaś na poprawie efektywności samej produkcji – tłumaczył. – Niższa od konkurencji cena to za mało, jeśli nie wiąże się z nią zwiększanie własnego wkładu intelektualnego w procesy produkcyjne.

Jedną z dróg do stworzenia Fabryki 4.0 – opartej na procesach produkcyjnych wykorzystujących nowoczesne technologie – jest ADMA TranS4MErs. To projekt mający na celu wspomaganie przedsiębiorstw produkcyjnych w transformacji cyfrowej poprzez oferowanie usług o charakterze doradztwa biznesowo-technicznego, tj. audytu technologicznego, mentoringu oraz innowacyjnego procesu szkoleń.

Audyt ADMA dotyczy siedmiu wyszczególnionych obszarów. Są to:

1. Zaawansowane Technologie Produkcyjne – stosowanie jak najnowocześniejszych maszyn i linii produkcyjnych w celu stworzenia unikalnych, innowacyjnych rozwiązań

2. Fabryka Cyfrowa – umożliwianie przepływu informacji dotyczących wszystkich faz procesu produkcyjnego i łączenie ludzi, urządzenia i produkty z wykorzystaniem Internetu rzeczy, dostępu do chmury obliczeniowej, sztucznej inteligencji i rozbudowanego systemu informatycznego

3. Fabryka Ekologiczna – wszelkie działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i rozwiązania wpisujące się w zasady Gospodarki Obiegu Zamkniętego

4. Kompleksowa inżynieria zorientowana na klienta – odpowiadanie na potrzeby klienta i działania ukierunkowane na wzrost jego satysfakcji oraz rentowności

5. Organizacja skupiona na ludziach – włączanie pracowników do aktywnego udziału w procesie zbierania informacji, analizowania i planowania strategicznego, związanego z udoskonalaniem obecnych produktów i tworzeniem nowych

6. Inteligentna produkcja (Smart Manufacturing) – tworzenie zintegrowanych systemów łączących różne części składowe produkcji i wytwarzania, zdolnych do szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby rynku, ewolucję sieci dostaw czy technologii w samej fabryce

7. Fabryka otwarta, skoncentrowana na łańcuchu wartości – łączenie, poprzez łańcuch wartości, dostawców surowców i materiałów, producentów, podmiotów usługowych dostarczających usługi techniczne, finansowe, biznesowe i końcowych klientów

Automatyzacja procesów biznesowych w oparciu o RPA

Jako druga z prelekcją zatytułowaną „Automatyzacja procesów biznesowych przy wykorzystaniu technologii Robotic Process Automation” wystąpiła Julia Siderska, adiunktka na Politechnice Białostockiej i ekspertka Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości. Transformacja cyfrowa to przełomowe podejście do prowadzenia biznesu, które przyczynia się do powstania innowacyjnych procesów i modeli biznesowych – zagaiła prelegentka. Jednym z globalnych trendów cyfryzacji jest robotyzacja. Kojarzona dotychczas głównie z robotami przemysłowymi, coraz częściej jest obecna również w sektorze usług, ponieważ zalicza się do niej również oprogramowanie automatyzujące powtarzanie prostych, żmudnych działań biurowych.

Pod pojęciem RPA kryją się cyfrowe roboty, które świetnie sprawdzają się w zadaniach biurowych. Roboty wspierają pracowników w realizacji zadań i procesów biznesowych: cyfrowy pracownik pracuje na komputerze i systemach IT zastępując człowieka, korzysta z istniejących systemów IT, przegląda je i – co najważniejsze – bezbłędnie realizuje powierzoną pracę. Badania i analizy wskazują, że jest krokiem na ścieżce ku hiperautomatyzacji, co pozwoli odciążyć pracowników od powtarzalnych i zbędnych czynności, wyzwolić ich kreatywność dla dobra rozwoju firmy.

Rynek RPA stale rośnie. Prognozy wskazują, że do 2025 r. jego wartość zwiększy się aż trzykrotnie; wynika to z faktu, że firmy dysponują bardzo dużą liczbą zbiorów danych, procesów i dokumentów, a wyzwaniem dla menedżerów jest rosnąca niechęć pracowników do wykonywania żmudnych i czasochłonnych zadań. Roboty (boty, cyfrowi pracownicy, digital workerzy) wdrażane są zwykle w sektorze usługowym (banki, księgowość, finanse), ale coraz częściej trafiają do branż przemysłowych, logistycznych, energetycznych itd.

Wdrożenie robotyzacji jest możliwe tam, gdzie mamy do czynienia ze schematycznymi procesami: fakturowaniem, wyszukiwaniem danych, tworzeniem i wysyłaniem maili, zamawianiem materiałów do produkcji, weryfikacją stanów magazynowych i dostępności towarów względem zamówień, koordynacją procesów produkcyjnych i stanu ich realizacji – mówiła Julia Siderska. Zaletą tych narzędzi – oprócz oszczędności czasu i kosztów – jest eliminacja błędów oraz możliwość „wyszkolenia” cyfrowego pracownika w ciągu zaledwie kilku

tygodni. Robot działa jak normalny pracownik z określonymi uprawnieniami, za to precyzyjniej i wydajniej. Naturalnie jego wdrożenie w firmie wymaga przełamania określonych barier; oprócz technicznych i finansowych (np. zbyt duży udział dokumentów papierowych, brak odpowiedniej standaryzacji i optymalizacji procesów, wysokie koszty wdrożenia i utrzymania technologii) należy do nich niechęć pracowników, związana głównie z obawą przed zwolnieniem.

IPO: cyfrowy szef produkcji

Mateusz Kot, zastępca dyrektora handlowego w firmie IPOsystem, opowiedział o zaletach autonomicznego systemu decyzyjnego, który samodzielnie, bez udziału planistów tworzących harmonogramy produkcji oraz osób dozoru bezpośredniego zarządza pracą pracowników i maszyn w halach produkcyjnych.

Stały napływ nowych zleceń, spadek jednostkowych nakładów i rosnąca liczba niestandardowych zamówień w połączeniu z absencją pracowników, awariami, zatorami czy brakami magazynowymi oznaczają konieczność stałego dopasowywania procesów produkcyjnych do potrzeb chwili. Jak podkreślał Mateusz Kot: IPOsystem w czasie rzeczywistym podejmuje optymalne decyzje dotyczące kolejności realizacji i doboru zasobów dla poszczególnych czynności technologicznych. Każdy pracownik, po zgłoszeniu się do systemu, otrzymuje natychmiast polecenie realizacji najlepszej w danym momencie operacji technologicznej. Stosownie do liczby zleceń, terminu realizacji i priorytetów, mocy osobowych oraz ilości materiałów, ten oparty na sztucznej inteligencji cyfrowy robot przez cały czas zmiany produkcyjnej autonomicznie decyduje, kto ma wykonywać daną pracę i przy użyciu jakich zasobów, kontaktując się z pracownikami za pośrednictwem terminali, tabletów, smartfonów czy komputerów i przekazując im jasne polecenia wykonania ściśle określonych zadań.

IPOsystem stanowi uzupełnienie systemów klasy ERP w zakresie aktywnego planowania zasobów i sterowania procesami produkcyjnymi. Dostarcza menedżerom wiarygodne i aktualne (w trybie online) informacje o zasobach, zleceniach produkcyjnych, terminach realizacji zleceń, rzeczywistym czasie pracy, kosztach, wynikach kontroli jakości, brakach produkcyjnych, awariach itp. Dane generowane przez IPOsystem stanowią kompletną informację o procesach produkcyjnych w firmie, która go wdrożyła.

Dopełnieniem interesującego zestawu prelegentów i poruszanych tematów był wykład mgr inż. Iwony Sorbian z Instytutu Zorganizowanego Rozwoju poświęcony metodom zwiększania udziału świadomych decyzji w naszych działaniach (także biznesowych). To niezwykle istotne, ponieważ – jak podkreślała prelegentka – aż za 95 proc. naszych decyzji odpowiada nasza podświadomość.

Tomasz Krawczak