Kompap z zyskiem wyższym o 60 proc.
27 Apr 2023 09:19

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Giełdowa grupa Kompap, należąca do wiodących podmiotów w branży poligraficznej w Polsce, w 2022 r. zwiększyła przychody ze sprzedaży o 23 proc., tj. do 112,09 mln zł. Zysk netto grupy wzrósł zaś o 60 proc. r/r i na koniec 2022 r. osiągnął wysokość 8,51 mln zł wobec 5,32 mln zł rok wcześniej. Zarząd chce go przeznaczyć na wypłatę dywidendy, tym razem w rekordowej wysokości 1 zł na akcję. Na wyniki grupy Kompap pracują dwie wiodące w Polsce drukarnie dziełowe produkujące książki – białostocki BZGraf i olsztyński OZGraf, drukarnia offsetowa rolowa w Laskowicach oraz kupiona jesienią spółka Komunikacja Masowa, świadcząca usługi outsourcingu w zakresie masowej komunikacji elektronicznej i tradycyjnej.

W 2022 roku wypracowaliśmy najlepsze w historii wyniki finansowe zarówno w zakresie sprzedaży, jak i wyniku netto. Dotyczy to także wyniku EBITDA, który zwiększyliśmy o 3 mln zł do 16 mln zł mimo dużej niepewności rynkowej i znaczących wzrostów kosztów. Ceny podstawowego dla nas surowca, papieru, w ubiegłym roku skoczyły aż o 130 proc., musieliśmy się też, jak większość przedsiębiorców, mierzyć z rosnącymi kosztami energii. Jednak dzięki ciągłym inwestycjom, poszerzaniu rynków oraz optymalizacji w ramach grupy możemy konsekwentnie się rozwijać i budować wartość spółki dla akcjonariuszy. Na nasze wyniki widoczny pozytywny wpływ miało też przejęcie w ubiegłym roku Komunikacji Masowej, która rozwija się w perspektywicznej branży druku cyfrowego i e-dokumentacji. Tylko za okres od września do grudnia firma ta wypracowała zysk netto w wysokości 1,5 mln zł – mówi Waldemar Lipka, prezes zarządu Kompap SA.

Kompap kupił Komunikację Masową na początku września 2022 r. od grupy Asseco za 5,25 mln zł i w ten sposób rozszerzył swoją ofertę o usługi związane z przetwarzaniem dużej ilości danych osobowych, tworzeniem, archiwizacją i dystrybucją dokumentów elektronicznych oraz drukiem cyfrowym. Rocznie firma przetwarza też 42 mln elektronicznych faktur i ta liczba będzie rosła, m.in. w lipcu 2024 r. wchodzi bowiem w życie ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur (KSeF), czyli e-fakturę jako powszechny system rozliczania dla wszystkich firm.

Rozwijamy się przez akwizycje, zdobywając komplementarne kompetencje oraz organicznie, do czego przyczyniają się inwestycje w nowoczesny park maszynowy w naszych drukarniach. Taką strategię realizujemy od kilku lat i pomaga nam ona zdobywać kolejnych klientów oraz umacniać naszą renomę w Polsce i za granicą jako firmy, która realizuje zamówienia szybko i w wysokiej jakości. W latach 2020-22 wydaliśmy na nowe wydajniejsze urządzenia do naszych drukarń około 16 mln zł, a na 2023 zaplanowaliśmy kolejne inwestycje o wartości ponad 20 mln zł – wymienia prezes Kompapu.

Wśród tegorocznych nabytków jest najnowszej generacji ośmiokolorowa maszyna offsetowa dla drukarni w Olsztynie o wartości 10 mln zł, która o kilkadziesiąt procent zwiększy wydajność OZGraf. Urządzenie jest już kupione i do olsztyńskiej drukarni przyjedzie z Japonii latem. Swój plan inwestycyjny będzie realizowała także Komunikacja Masowa, która w tym roku chce przeznaczyć ok. 7 mln zł na nowoczesne systemy drukujące i kopertujące. Ważną częścią inwestycji w grupie Kompap są też urządzenia fotowoltaiczne, co w połączeniu z wymianą maszyn i oświetlenia na energooszczędne chroni Kompap przed rosnącymi cenami energii. Te działania jak dotychczas przyniosły grupie ok. 30 proc. oszczędności na kosztach energii. W samej tylko drukarni w Laskowicach działają już panele o mocy 50 kW, a w tym roku spółka planuje rozszerzyć instalację do mocy 250 kW.

Duża część sprzedaży grupy Kompap pochodzi z eksportu i ta część obrotów również rośnie – w 2022 r. sprzedaż zagraniczna była wyższa o 30 proc. niż rok temu. W drukarniach Kompapu zamawiają wydawnictwa m.in. z: Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Czech, krajów skandynawskich czy Hiszpanii. Do największych krajowych klientów BZGraf i OZGraf należą wiodące domy wydawnicze, m.in.: Egmont, Publicat, Znak, Zwierciadło, Prószyński, Dwie Siostry, Powergraph czy Black Monk. Z kolei w Laskowicach spółka drukuje materiały dla dużych krajowych firm, np. PZU, Tauronu, Energi czy Totalizatora Sportowego. Komunikacja Masowa pracuje zaś na rzecz największych firm z branż bankowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej oraz energetycznej.

Rosnące regularnie wyniki finansowe sprawiają, że grupa Kompap od kilku lat pracuje na status spółki dywidendowej, co roku dzieląc się zyskiem z akcjonariuszami. W tym roku zarząd również zarekomendował walnemu zgromadzeniu wypłatę dywidendy – tym razem w wysokości 1 zł za akcję, co byłoby rekordem w historii Kompapu.

Mimo wielu wyzwań, wcześniej pandemii, a potem rosnącej inflacji i kosztów oraz ogólnej niepewności wynikającej z wojny tuż za naszymi granicami, konsekwentnie realizujemy nasz plan rozwoju. Dzięki temu dostarczamy wysokiej jakości produkt, jesteśmy konkurencyjni zarówno w Polsce, jak zagranicą, a jednocześnie osiągamy rentowność na założonym poziomie. Mając solidne podstawy w postaci zdrowych finansów w grupie możemy nie tylko dzielić się zyskiem z akcjonariuszami, ale też szukać szans dalszego wzrostu biznesu, zarówno organicznie, jak i przez ewentualne kolejne przejęcia – podsumowuje prezes Kompapu.

Opracowano na podstawie informacji Grupy Kompap