„Exceeding Print” z Koenig & Bauer
30 Apr 2023 16:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W 2022 roku koncern Koenig & Bauer wypracował 1,2 miliarda euro przychodu – o 100 milionów więcej niż w 2021 r. Konsekwentnie realizuje wprowadzoną półtora roku temu strategię „Exceeding Print” poprzez cyfryzację, indywidualizację i zrównoważony rozwój, a także skutecznie identyfikuje obszary o wysokim potencjale wzrostu i nie waha się w nie inwestować. Środkowoeuropejski oddział Koenig & Bauer kolejny rok z rzędu plasuje się na podium najlepszych przedstawicielstw.

27 kwietnia br. w siedzibie głównej firmy Koenig & Bauer w Würzburgu miało miejsce spotkanie prasowe podsumowujące ostatni rok działalności niemieckiego koncernu na świecie i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Gospodyni spotkania, Dagmar Ringel, dyrektor marketingu i komunikacji poinformowała, że w 2022 roku cała firma wypracowała 1,2 miliarda euro przychodu – o 100 milionów więcej niż w 2021 r. Koenig & Bauer zatrudnia obecnie 5500 osób w 200 organizacjach sprzedażowo-serwisowych na całym świecie, a produkcja odbywa się w 11 fabrykach. Firma może pochwalić się bardzo niskim współczynnikiem rotacji pracowników – wynosi on tylko 1 proc., co oznacza, że niemiecki producent jest pożądanym pracodawcą. Jest również pracodawcą, który samodzielnie „wychowuje” swoje przyszłe kadry – w tym roku szkołę zawodową, zlokalizowaną na terenie siedziby głównej w Würzburgu, ukończy około 150 absolwentów, którzy docelowo zastąpią pracowników przechodzących na emeryturę.

Więcej niż druk

Firma Koenig & Bauer znajduje się obecnie na dobrej pozycji, aby kontynuować rozwój i pozostać rentowną w perspektywie długoterminowej dzięki przyjętej pod koniec 2021 roku strategii „Exceeding Print”. Uwzględniono w niej globalne megatrendy, a trzy z nich zostały uznane za zjawiska decydujące o ukierunkowaniu działalności niemieckiego koncernu: zrównoważony rozwój, modułowość i cyfryzacja. Strategia ta podkreśla transformację firmy od tradycyjnego producenta maszyn drukujących do elastycznego koncernu technologicznego. „Exceeding Print” opiera się nie tylko na maszynach produkujących i produkowanych w sposób zrównoważony, ale także na zwiększaniu efektywności dzięki procesom cyfrowym i rozszerzeniu modułowości palety produktów. Odpowiedzią na wyzwania związane z coraz większą różnorodnością zadań druku i krótszym czasem wprowadzania produktów na rynek jest właśnie m.in. modułowość rozwiązań, maksymalizująca korzyści klienta. Modułowy system automatyzacji przekłada się na zwiększoną wydajność przy pełnym wykorzystaniu wszystkich innowacyjnych aplikacji i możliwości technicznych Koenig & Bauer. Przejrzysta, modułowa struktura produktów to zwiększona szybkość wdrażania innowacji, wyższa dostępność produktów i części zamiennych oraz zmniejszone ryzyko przestojów. Cyfryzacja natomiast stanowi największą siłę napędową naszych czasów, dlatego niemiecki koncern stawia na holistyczne portfolio usług, które buduje most między światem analogowym i cyfrowym. Przejrzyste, oparte na gromadzonych w chmurze danych procesy są punktem wyjścia dla wyższej wydajności i rentowności.

Zrównoważony rozwój i samowystarczalność energetyczna

W ramach strategii „Exceeding Print” Koenig & Bauer podejmuje działania nie tylko na rzecz tego, aby maszyny pracowały w bardziej zrównoważony sposób, ale także w celu osiągnięcia całkowitej neutralności CO2 w swoich zakładach produkcyjnych do 2030 roku. Ogromna inwestycja w systemy fotowoltaiczne pozwoli koncernowi pokrywać w przyszłości część swojego zapotrzebowania na energię elektryczną na miejscu, w sposób całkowicie zgodny z polityką zrównoważonego rozwoju. Oprócz przyczyniania się do ochrony klimatu zaletą tego typu rozwiązań jest również zwiększenie samowystarczalności energetycznej. Pierwsza instalacja już produkuje energię na dachu Centrum Technologicznego firmy Koenig & Bauer i wytwarza rocznie około 200 tys. kWh energii elektrycznej. Uwzględniając określone wielkości emisji gazów cieplarnianych wynikające z niemieckich przepisów dotyczących miksu energetycznego, system fotowoltaiczny zmniejszy obciążenie środowiska o ponad 80 tys. kilogramów CO2 rocznie. Latem 2022 roku w przyzakładowej szkole uruchomiono nowy system ogrzewania wody z modułami solarnymi. Kolejne instalacje solarne do ogrzewania wody są obecnie instalowane w kantynie w Würzburgu oraz w innych pomieszczeniach socjalnych. Oprócz planowanych na ten rok dwóch kolejnych instalacji fotowoltaicznych w siedzibie głównej w fazie konkretnych planów jest także rozbudowa ekologicznego systemu wytwarzania własnej energii elektrycznej za pomocą systemów fotowoltaicznych w innych lokalizacjach firmy Koenig & Bauer.

Rozwój w segmentach z największym potencjałem wzrostu

W bieżącym roku finansowym niemiecki koncern planuje wygenerować 1,3 miliarda euro przychodu, zaś w 2025 r. – już 1,5 miliarda euro. Jak powiedziała Dagmar Ringer, największy potencjał wzrostu leży w segmencie opakowań, nie dziwi więc jedna z ostatnich inwestycji Koenig & Bauer – nabycie 49 proc. udziałów we włoskiej spółce Celmacch Group S.r.l.

Współpraca z producentem maszyn fleksograficznych do zadruku tektury i sztanc rotacyjnych dla branży tektury falistej z włoskiego Desenzano del Garda poszerzyła i tak rozbudowane portfolio produktów Koenig & Bauer dla branży opakowań. Na targach drupa 2016 spółka Koenig & Bauer ogłosiła swój powrót na rynek druku i przetwórstwa tektury falistej i od tego czasu konsekwentnie pracuje nad wzmacnianiem swej obecności w tym obszarze poligrafii. Dzięki rozwojowi i produkcji maszyn fleksograficznych typu High Board Line i rotacyjnych maszyn sztancujących przeznaczonych do obróbki tektury falistej, które spełniają najwyższe wymogi technologiczne, Celmacch ugruntował swoją pozycję na rynku. Po ponownym uruchomieniu produkcji urządzeń z rodziny Chroma w 2019 r. z sukcesem zaopatruje wiele międzynarodowych firm z branży opakowań. Wszystkie maszyny Koenig & Bauer Celmacch występują teraz pod wspólną nazwą Chroma.

  W kierunku 100-procentowej wydajności

Jako wiodący producent branży poligraficznej firma Koenig & Bauer każdego dnia ma do czynienia z ogromną ilością cennych danych. Nie dziwi więc, że przy wyborze innowacyjnego partnera, który wspomoże ją w zarządzaniu nimi i przetwarzaniu, koncern zdecydował się na Google Cloud. Dzięki silnemu ukierunkowaniu na produkcję i dedykowanym rozwiązaniom branżowym dostawca usług w chmurze ma być ważnym elementem przygotowania świata druku i opakowań na nadejście przyszłości.

Koenig & Bauer Analytics to nowy produkt, który narodził się w cyfrowym centrum innowacji Koenig & Bauer. Opowiedział o nim Marcel Guntsch, szef działu Digital Operations niemieckiego koncernu. Koenig & Bauer Analytics został opracowany jako potężne narzędzie analityczne, płynnie łączące dane z różnych źródeł takich jak pliki dziennika maszyn i dane z istniejących systemów MES i MIS. Pozwala użytkownikom tworzyć złożone oceny w najprostszy sposób, co umożliwia im zrozumienie w pełni procesów produkcyjnych. Jego sercem jest strategia IIoT (Industrial Internet of Things). To zorientowane na klienta podejście oparte jest na danych i wykorzystuje ich zaawansowaną analitykę, sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe w sposób, który nigdy nie był stosowany w branży druku.

Współpraca z jednym z wiodących globalnych specjalistów w dziedzinie sztucznej inteligencji i numerem jeden wśród dostawców rozwiązań w chmurze dla producentów to pierwszy krok dla Koenig & Bauer na drodze do stania się systemowym dostawcą pełnej gamy rozwiązań dla swych klientów. MVP (Minimum Viable Product – rozwiązanie zaprojektowane w taki sposób, aby dostarczało wyłącznie kluczowych funkcjonalności) będzie dalej rozwijane, tak by umożliwić klientom Koenig & Bauer identyfikację wzorców, trendów i anomalii w procesach produkcyjnych oraz podejmowanie działań, zanim te kwestie eskalują w poważne problemy. Celem jest sprawienie, by tak wiele maszyn, jak to tylko możliwe zbliżyło się do 100 proc. wydajności. Kluczowa dla jej osiągnięcia jest baza danych MDE (Manufacturing Data Engine) należąca do Google Cloud, która umożliwia konsolidację silosów danych i uzyskanie wglądu w dane produkcyjne w celu poprawy efektywności i produktywności.

Marcel Guntsch przedstawił również system zarządzania energią VisuEnergy X, który automatycznie przenosi zarejestrowane dane z liczników na czytelne, konfigurowalne pulpity. VisuEnergy X analizuje zużycie wszystkich zarejestrowanych funkcji dodatkowych maszyny w zależności od wydajności druku i w ten sposób określa na przykład wartość zużycia energii na 1000 zadrukowanych arkuszy dla danego zlecenia. System można rozszerzyć poza dane dotyczące energii, np. o parametry istotne dla produkcji takie jak temperatura i wilgotność powietrza. Trzy komponenty produktów systemu zarządzania energią firmy Koenig & Bauer – automatyczna rejestracja danych pomiarowych, wizualizacja wyników oraz wynikających z nich działań w połączeniu z profesjonalnym doradztwem energetycznym – umożliwiają bardziej efektywną produkcję. Dzięki VisuEnergy X klienci osiągają trwałe oszczędności energii na poziomie średnio od 7 do 10 procent – zwykle realizowane już od pierwszego roku użytkowania systemu.

11 lat sukcesu w regionie CEE

Środkowoeuropejskim oddziałem Koenig & Bauer od 2012 r. z dużym sukcesem zarządza Jan Korenc, czego potwierdzeniem jest trzykrotny laur najlepszego przedstawicielstwa Koenig & Bauer. Spółka zajmowała w tym zestawieniu również trzykrotnie drugie (w tym w 2022 r.) i dwukrotnie trzecie miejsce. W 2022 r. Koenig & Bauer CEE zainstalowała u klientów z Polski, Czech i ze Słowacji 20 nowych maszyn do offsetowego druku arkuszowego i wstęgowego oraz druku fleksograficznego, w tym po 3 maszyny wielkoformatowe i półformatowe, 4 w formacie B1, 2 maszyny flekso do druku na tekturze falistej, 3 składarko-sklejarki Duran oraz 5 maszyn innych producentów (jak Nilpeter czy Lamina). Koenig & Bauer CEE jest organizacją skupiającą ludzi zorientowanych na obsługę klienta, którzy opiekują się ponad 500 zainstalowanymi maszynami arkuszowymi, zwojowymi, flekso, atramentowymi i do obróbki po druku. Spółka posiada 5 oddziałów serwisowych strategicznie zlokalizowanych w Warszawie, Krakowie, Pile, Pradze i Bratysławie. Pracuje w nich 45-osobowy zespół specjalistów obsługi klienta, z czego 32 profesjonalnych techników serwisu. Stale rozszerzane są usługi 24/7 w lokalnych językach w celu szybkiego i skutecznego wsparcia w oparciu o dobrze zorga- nizowaną i elastyczną strukturę na mobilnej platformie sprzedaży i obsługi.

Nie spoczywamy na laurach i w bieżącym roku planujemy kontynuację adaptacji strategii „Exceeding Print” oraz wzmocnienie zasobów ludzkich w celu powiększenia potencjału, poszerzenia umiejętności i doświadczenia – podsumował Jan Korenc. – Zamierzamy kontynuować usprawnienia w zakresie obsługi klienta końcowego oraz zwiększyć wsparcie w zakresie szkoleń i konserwacji predykcyjnej. Nieustannie uczymy się nowoczesnych rozwiązań programowych takich jak: Logotronic, LiveApp czy Job Optimizer i z coraz większym sukcesem wdrażamy je na naszym rynku. Jednym zdaniem – adaptujemy się do cyfrowej i zrobotyzowanej przyszłości.

Wizyta w Würzburgu nie byłaby kompletna bez zwiedzenia hal produkcyjnych i montażowych. Warto wiedzieć, że Koenig & Bauer jest obecnie jedynym producentem maszyn offsetowych posiadającym własną odlewnię. W swoich halach wytwarza nie tylko maszyny sygnowane własnym logo, ale także firm partnerskich takich jak HP (seria PageWide). Spotkanie zakończyło się prezentacją i pokazem pracy maszyny RotaJET L do przemysłowego, cyfrowego druku dekoracyjnego oraz zadruku opakowań, będącej swoistym ucieleśnieniem strategii „Excee-ding Print”. Jej modułowa architektura stwarza niespotykaną możliwość rozbudowy i doposażania w coraz nowocześniejsze rozwiązania, czyniąc z niej jeden z najbardziej perspektywicznych systemów wysokonakładowego druku techniką atramentową na rynku. Zastosowane w niej inteligentne, energooszczędne suszarki wykazują wzorowy bilans energetyczny, a przy tym poprzez delikatne suszenie w niskiej temperaturze zapewniają idealną płaskość zadrukowywanych podłoży (nawet tych najcieńszych, od 20 g/m2). Dzięki technologii cyfrowej wyeliminowany jest drogi odpad i możliwa jest szybsza zmiana zleceń, dzięki czemu systemy do obróbki po druku mogą być wykorzystane efektywniej, a koszty produkcji spadają. Exceeding print, w rzeczy samej.

Anna Naruszko