Koenig & Bauer potwierdza prognozę na rok 2023
15 May 2023 12:17

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Dobre wyniki zrealizowane we wszystkich segmentach biznesu spowodowały wzrost przychodów firmy Koenig & Bauer o około 18 proc. w pierwszym kwartale 2023 r.,  znacząco poprawił się też wynik EBIT. Wzrost kosztów materiałów, kosztów personelu i energii został prawie całkowicie zrekompensowany wzrostem cen. Dane są potwierdzeniem prognoz przyjętych na rok 2023, które zakładały wzrost przychodów do poziomu 1,3 mld EUR oraz marżę EBIT na poziomie około 3 proc.

Firma Koenig & Bauer AG, jeden z wiodących światowych dostawców technologii do zastosowań drukarskich w sektorze opakowań, odnotowała istotny wzrost przychodów we wszystkich segmentach swojej działalności. Mimo utrzymujących się trudnych warunków rynkowych, wysokich wskaźników inflacji na całym świecie i rosnących kosztów materiałów rentowność spółki poprawiła się w pierwszym kwartale 2023 r. rok do roku, co potwierdziło wcześniejsze prognozy analityków.

Wydarzenia pierwszych miesięcy tego roku wyraźnie pokazują, że jesteśmy na ścieżce trwałego wzrostu. Osiągnęliśmy najwyższe przychody w I kwartale w najnowszej historii spółki. Jednocześnie udało nam się zrekompensować wyższe koszty materiałów poprzez wzrost cen, przynajmniej częściowo. W szczególności systematycznie dążyliśmy do specjalizacji na zaawansowanych, wysokomarżowych rynkach docelowych w sektorze druku opakowań, co teraz zaczyna się opłacać - skomentował dyrektor generalny dr Andreas Pleßke, dodając: Nasza siła leży w zdolności do ciągłego rozwoju i dostosowywania się do zmieniających się warunków z dużą szybkością i elastycznością. Strategiczne ukierunkowanie na innowacyjne rozwiązania w zakresie druku opakowań sprawia, że jesteśmy nowoczesną grupą technologiczną, która podlega ciągłej metamorfozie. W ciągu naszej ponad 200-letniej historii korporacyjnej nieustannie przechodziliśmy transformacje i zamierzamy to kontynuować w przyszłości.

Przychody grupy w pierwszym kwartale 2023 roku wzrosły o 17,9 proc. do poziomu 281,0 mln EUR. Do wzrostu przyczyniły się dobre wyniki osiągnięte we wszystkich segmentach rynkowych. Szczególnie dynamiczne wyniki odnotowały dwa segmenty: Sheetfed oraz Digital & Webfed. Zysk brutto poprawił się o 23,6 proc. osiągając poziom 76,9 mln EUR przy marży brutto na poziomie 27,4 proc. (rok poprzedni: 26,1 proc.), przy czym wdrożenie poszczególnych działań w ramach programu wydajności P24x wpłynęło pozytywnie na wyniki. Zysk przed odsetkami i opodatkowaniem (EBIT) wykazał wyraźną poprawę i wzrósł o 5,3 mln EUR do poziomu -3,2 mln EUR. Marża EBIT wyniosła -1,1 proc. (rok poprzedni: -3,6 proc.).

Bardziej efektywne radzenie sobie z wyzwaniami wynikającymi z zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw należało do głównych czynników wpływających na pozytywne wyniki. Większą efektywność można przypisać faktowi, że wzrost kosztów materiałów, energii i kosztów personelu (około 6,5 mln EUR) został niemalże w całości zrównoważony przez zapowiadane przez spółkę podwyżki cen (około 6,0 mln EUR).

Program efektywności P24x, który zrealizował swój cel na 2023 r. generując oszczędności w wysokości 92 mln EUR na dzień 31 grudnia 2022 r., również przyczynił się do poprawy wyników w 2023 r.

Biorąc pod uwagę koszty odsetek netto w wysokości -3,3 mln EUR, zysk przed opodatkowaniem (EBT) wyniósł -6,5 mln EUR. Po odjęciu podatku dochodowego w wysokości +0,8 mln EUR, zysk grupy w pierwszym kwartale 2023 r. wyniósł -5,7 mln EUR. Przekłada się to na zysk na akcję w wysokości -0,34 EUR (rok poprzedni: -0,64 EUR). Na dzień 31 marca 2023 r. wartość przyjętych zamówień wyniosła 301,2 mln EUR, spełniając oczekiwania analityków. Jednocześnie portfel zamówień wyniósł 970,6 mln EUR, przekraczając wartość z poprzedniego roku.

Firma uzyskała korzystne wyniki we wszystkich trzech segmentach biznesu. Przychody w segmencie Digital & Webfed wzrosły o 26,8 proc. do poziomu 35,5 mln EUR w pierwszym kwartale 2023 r., między innymi dzięki dużemu popytowi na rolowy system druku cyfrowego RotaJET. Jednocześnie EBIT poprawił się o 3,0 mln EUR osiągając poziom -3,1 mln EUR.

 Nasz RotaJET spotkał się z dobrą reakcją na wszystkich rynkach końcowych. Zapotrzebowanie klientów jest ogromne zarówno w sektorach drukowania kartonów na napoje, jak i książek. Nowe modele biznesowe są tworzone we współpracy z klientami. A nasi klienci w zakresie drukowania kartonów na napoje zyskują dodatkową elastyczność dzięki rozwiązaniom technologicznym - wyjaśnia dr Andreas Pleßke.

Segment Sheetfed wygenerował wzrost przychodów o 23,5 proc. do 157,3 mln EUR i skorzystał z wysokiego poziomu nowych zamówień na koniec roku. Strata na poziomie EBIT, która wyniosła -0,7 mln EUR, była znacznie niższa niż w roku ubiegłym, który zakończył się wynikiem -3,6 mln EUR. W segmencie Special popyt na drukowanie banknotów i zabezpieczeń, opakowania metalowe czy zdobienie opakowań ze szkła i tworzyw sztucznych wykazał tendencje wzrostowe. Przychody w tym segmencie wzrosły o 6,4 proc. osiągając wynik 97,1 mln EUR.

Pozytywny rozwój w pierwszym kwartale 2023 r. stanowi podstawę dla perspektyw rozwoju na cały bieżący rok. Trudne otoczenie makroekonomiczne z wysokimi stopami inflacji, wysokimi kosztami materiałów, energii i rosnącymi kosztami personelu utrzymało się zgodnie z oczekiwaniami w pierwszych trzech miesiącach, co zdaniem analityków doprowadzi do osłabienia impetu makroekonomicznego w dalszej części roku.

Wyniki pierwszego kwartału stanowią podstawę prognoz na rok finansowy 2023. Pomimo trudności gospodarczych, dzięki silnej pozycji byliśmy w stanie rozwijać się w obiecujących segmentach produktowych. Pokazaliśmy, że potrafimy szybko reagować na wstrząsy rynkowe. Nasz program efektywności P24x będzie nadal przynosił owoce – wdrażanie poszczególnych działań jest na ukończeniu, dlatego w roku 2023 spodziewamy się jego pozytywnych efektów – ocenia dyrektor finansowy dr Stephen Kimmich.

W roku finansowym 2023 specjaliści Koenig & Bauer spodziewają się przychodów dla całej grupy w wysokości 1,3 mld euro i marży EBIT na poziomie około 3 proc. Segment Digital & Webfed prawdopodobnie będzie miał nieproporcjonalny wkład we wzrost EBIT i przychodów.

W perspektywie średnioterminowej firma oczekuje przychodów w wysokości około 1,8 mld EUR i marży EBIT dla grupy na poziomie 8-9 proc. Kapitał obrotowy netto ma zostać obniżony maksymalnie do 25 proc. rocznych przychodów. Przychody na poziomie 1,5 mld EUR i marża EBIT na poziomie 6-7 proc. mają zostać osiągnięte już w 2025 roku.

Opracowano na podstawie informacji firmy Koenig & Bauer