Przełom kwietnia i maja to bez wątpienia ważny okres dla handlu internetowego. Przyczyną jest jedno z najważniejszych świąt w roku, czyli – obchodzony 26 maja – Dzień Matki. Jak wynika z badań rynkowych, prezent z tej okazji otrzymuje już 85 proc. kobiet [1]. Wiele upominków z pewnością zostanie zakupionych w sieci, co stwarza przedsiębiorcom skupionym wokół e-commerce możliwości zintensyfikowania sprzedaży oraz pozyskania nowych klientów. Jednym ze sposobów będzie właściwy dobór opakowań ozdobnych i zaproponowanie klientom ich ekologicznych alternatyw.
W obliczu globalnych wyzwań związanych z ochroną środowiska konieczne jest podejmowanie działań, które zmniejszą nasz negatywny wpływ na środowisko. Jednym z istotnych, choć często pomijanych aspektów, są różnego rodzaju upominki. Wiele osób, również tych dbających o ekologię wychodzi z założenia, że obdarowujemy na tyle rzadko, iż nie musimy wówczas pamiętać o redukcji ilości odpadów. Nic bardziej mylnego. Gdy spojrzymy na zagadnienie globalnie, dostrzeżemy, że każdy, nawet najmniejszy krok ma znaczenie. Codziennie, na całym świecie, świętowana jest niezliczona liczba różnego rodzaju okazji. Zwyczaj pakowania prezentów w jednorazowe opakowania może generować zatem ogromne ilości odpadów, które – co gorsza – trudno poddać recyklingowi. Z tego powodu coraz większa liczba konsumentów poszukuje ekoalternatyw, które będą bardziej zrównoważone i przyjazne dla środowiska. Właściciele sklepów internetowych powinni wziąć to pod uwagę i wyjść tym oczekiwaniom naprzeciw.
Dbając o ekologię, dbasz o klienta
Tygodnie poprzedzające różnego rodzaju święta to zazwyczaj okresy wzmożonego ruchu w e-sklepach. Tak jest m.in. w kwietniu i maju, gdy aktywnie poszukuje się prezentów dla mam. Zwiększone zainteresowanie warto wykorzystać i podjąć zdecydowane działania, pozwalające zawalczyć o zdobycie klientów, którzy na co dzień nie kupują w sieci. To idealny czas, by pokazać, że e-zakupy mogą być nie tylko wygodne, ale również przyjazne środowisku. Z Raportu E-commerce 2022 przeprowadzonego przez Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska wynika, że niemal dla połowy badanych wpływ, jaki na środowisko wywiera forma dostawy i zwrotu, jest istotny – odpowiedzi „bardzo ważny” udzieliło 20 proc. ankietowanych, a „ważny” – 26 proc. Warto dodać, że istotnie częściej wskazywały na to kobiety [2]. Niezwykle cieszy nas fakt, że z roku na rok rośnie zainteresowanie nie tylko ekologicznymi kartonami, wypełniaczami czy pozostałymi akcesoriami do pakowania, ale także zrównoważonymi alternatywami ozdobnych pudełek na upominki. Właściciele biznesów zdają sobie sprawę, że kupujący w sieci są coraz bardziej nastawieni na ekologię i chcą kupować od marek, które są społecznie odpowiedzialne, również „od święta” – mówi Jarosław Kamiński, prezes RAJA Polska, europejskiego lidera w dystrybucji opakowań wysyłkowych.
Szukając prezentu na Dzień Matki i idealnego dla niego opakowania, nie powinniśmy zapominać o Matce Naturze. Jest to możliwe, ponieważ obecnie na rynku znajdziemy wiele rozwiązań, które są nie tylko estetyczne, ale i wyprodukowane zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju. Przy wyborze warto kierować się tym, czy dany artykuł został wyprodukowany z naturalnych surowców lub z materiałów pochodzących z odzysku oraz czy nie zawiera kwasów i chloru. Warto zwrócić też uwagę na certyfikaty takie jak np. FSC oraz na to, czy opakowanie jest wykonane z jednego materiału, co znacznie ułatwi jego przetworzenie – dodaje Jarosław Kamiński.
Opracowano na podstawie informacji firmy RAJA
[1] Badanie przeprowadzone przez Empik w formie ankiety internetowej w dniach 11-17.05. 2022 r. na grupie klientek, N=1203 matki (min. 1 dziecko)
[2] IAB Polska, Raport E-commerce 2022, https://www.iab.org.pl/aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny/, 12.04.2023 r.