FINAT podał wyniki 43. konkursu etykietowego
1 Jun 2023 12:37

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Branża etykiet przetrwała spustoszenia spowodowane przez pandemię koronawirusa oraz niepewność wywołaną konfliktem na Ukrainie i nadal rośnie w siłę, płynąc na fali optymistycznych wyników z 2022 r. Wydaje się, że powoli wracamy do nowej normalności. Konkurs FINAT Label Competition cieszy się niesłabnącą popularnością i powoli zbliża się do swej 50. rocznicy, w dużej mierze dzięki wsparciu międzynarodowej społeczności etykiet i wysiłkom pracowników samego stowarzyszenia.

Co roku organizatorzy na nowo oceniają i dopasowują warunki uczestnictwa do zmiennej natury sektora etykiet. Tym razem komitet organizacyjny postanowił zmniejszyć liczbę kategorii poprzez wyeliminowanie kategorii cyfrowej. Ponieważ bardzo wysoki odsetek zgłoszeń powstał z wykorzystaniem technologii cyfrowych, uznano, że „digitalizacja” powinna być od teraz postrzegana jako proces „konwencjonalny” na równi z etykietami produkowanymi na maszynach hybrydowych.

W skład eksperckiego jury technicznego weszli Tony White (przewodniczący), Murat Sipahioğlu i Steve Wood, wspierani przez Stevena de Cleena z Proud Design Agency, który oceniał zgłoszenia z marketingowego punktu widzenia.
Główne nagrody zostały wręczone 31 maja na ceremonii moderowanej przez Vlada Sljapica, zorganizowanej w trakcie Europejskiego Forum Etykiet FINAT, które w tym roku odbyło się w Wiedniu.

Liczba tegorocznych zgłoszeń nieznacznie spadła w porównaniu z rokiem 2022, kiedy było ich 222; tym razem jury przyjęło 212 prac konkursowych od 47 firm z 23 krajów z całego świata. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło z Austrii (44) i Turcji (20); dominowały etykiety na wina (49), napoje alkoholowe (32), kosmetyki oraz zestawy etykiet (po 16). Liczba zgłoszeń powstałych z wykorzystaniem technologii druku cyfrowego jako głównego procesu produkcji praktycznie się nie zmieniła (108).

Ze względu na nagłe i niespodziewane wycofanie przez właściciela marki zgłoszenia wybranego przez sędziów jako Best In Show, w niniejszej informacji prasowej wyszczególniono tylko zwycięzców kategorii.

Zwycięzcy kategorii

Zwycięzcą w kategorii Marketing/End-Uses (Marketing/Zastosowania Końcowe) została firma Ҫiftsan Label & Packaging Company z Turcji, nagrodzona za Mustafakaya Miracle Rose Water, efektowną i bogatą w detale etykietę wydrukowaną przy użyciu technologii cyfrowej, wyróżniającą się licznymi elementami odblaskowymi. Jurorzy docenili ją za funkcje marketingowe jako „zapewniającą bardzo przyjemny balans kolorów, szczegółów i uszlachetnień”. Wydrukowana na metalicznej folii w pięciu kolorach, z dodatkiem lakieru, tłoczenia i holograficznej folii na gorąco, została uznana za etykietę godną zwycięstwa w tej grupie.

Nagroda w kategorii Printing Processes Group (Procesów Druku) także trafiła do firmy z Turcji: Ҫiftsan Label & Packaging Company za Shaik Platinum Love Chloé Body Mist. Etykieta wyróżnia się „efektem kropli” w formie diamentów spływających w tle. Efekt platyny, który pasuje do produktu, został osiągnięty dzięki nałożeniu przyjemnej w dotyku warstwy laminatu na metalizowany materiał foliowy przy użyciu pięciokolorowego druku fleksograficznego. Wyjątkowy wygląd etykieta zawdzięcza także wzmocnieniu obrazu biżuterii dzięki użyciu punktowego lakieru oraz zastosowaniu brokatowego tłoczenia. Jak skomentowało jury: „Wiele elementów, na które warto zwrócić uwagę na tej etykiecie.”

Zwycięzcą w kategorii Etykiet Nieprzylepnych (Non-Adhesive Applications) została firma Kimoha Entrepreneurs FZCO ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich za etykietę Bird's Color Sleeve. Wzór i szczegółowo odwzorowane na etykiecie pióra tworzą niemal trójwymiarowy efekt na głębokim czarnym tle, który jest wzmocniony przez zastosowanie metalicznego atramentu. Aby uzyskać głębię szczegółów, zastosowano sitodruk półtonowy o liniaturze 150 lpi. Zdaniem jury „wydrukowana cyfrowo w sześciu kolorach, ta etykieta jest naprawdę atrakcyjna i w pełni zasługuje na nagrodę w swej kategorii”.

Kategoria Innovation & Electronic Printing (Innowacje i druk elektroniczny) regularnie przyciąga uwagę jury, ponieważ nowe i innowacyjne rozwiązania wykorzystujące technologię etykiet są często odkrywane w sektorze przemysłowym. Ten rok nie był wyjątkiem. Chociaż w nagrodzonej pracy nie zastosowano druku, nie wyklucza ona możliwości wykorzystania w przyszłości funkcji drukowania. Zwycięska praca została zgłoszona przez Schreiner Group GmbH & Co. KG z Niemiec: foliowa powłoka ze zgrzewem kompensującym ciśnienie. Przy jej produkcji wykorzystano kilka technologii etykietowych, w tym laminowanie, cięcie wzdłużne i wykańczanie. Zgrzew zastępuje formowaną wtryskowo plastikową powłokę. Osłona foliowa jest zgrzewana laserowo z plastikowymi obudowami w celu ochrony komponentów elektronicznych, tworząc wodoodporne zamknięcie. Uszczelka kompensująca ciśnienie umożliwia obudowie „oddychanie”, dzięki czemu równoważy różnice ciśnienia atmosferycznego. Główne korzyści w porównaniu z formowaniem wtryskowym to niższe koszty narzędzi (z uwagi na brak formy wtryskowej), niższa cena za sztukę, niższe koszty procesu, mniejsza masa i mniejszy ślad węglowy.

Nagrodę Specjalną jury otrzymała firma Lebone Paarl Labels z RPA za etykietę Neil Ellis West Coast. Na pierwszy rzut oka to tylko kolejna dobrze wydrukowana etykieta, jednak po bliższym przyjrzeniu się (i zapoznaniu z wyjaśnieniami producenta) okazało się, ze zgłoszenie składa się z 12 nieznacznie różniących się etykiet, z których każda przedstawia pejzaż morski w poszczególnych miesiącach roku; taką pracę (w formie raportu z 12 obrazów) można uzyskać tylko przy użyciu technologii druku cyfrowego. Połączenie foliowania na gorąco i tłoczeń oraz szorstkiego w dotyku lakieru o wysokiej wytrzymałości dało unikalny efekt „piasku”. Steven de Cleen komentujący marketingowy efekt zgłoszenia stwierdził: Piękna tekstura (piasek), piękny obraz i świetnie opowiedziana historia. Ciekawa koncepcja, której wcześniej nie oglądano w konkursie etykiet FINAT.

Opracowano na podstawie informacji FINAT