Rosną preferencje dla druku
9 Jun 2023 08:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Dwie ankiety przeprowadzone ostatnio przez agencję Two Sides wskazują jednoznaczny wzrost zainteresowania drukiem na papierze wśród konsumentów zapytanych o preferowany przez nich kanał otrzymywania wszelkiego rodzaju informacji.

Wyniki badania Two Sides pojawiły się przed publikacją raportu organizacji Trend Tracker, która przeprowadziła ankietę wśród 10 000 osób w 16 krajach. W porównaniu z ankietami przeprowadzonymi w 2021 odpowiedzi wskazują wzrost atrakcyjności treści drukowanych i pewnego rodzaju zmęczenie wersjami cyfrowymi. Druk ma również tę zaletę, że jest łatwiejszy w selekcjonowaniu i docieraniu do interesujących odbiorcę treści niż próby wyszukiwania ich w internecie.

Dyrektor zarządzający Two Sides Europe, Jonathan Tame, mówi: Pomimo gwałtownego rozwoju mediów internetowych i powszechnego odchodzenia od komunikacji drukowanej podczas pandemii, jasne jest, że wielu konsumentów nadal ceni sobie druk na papierze i wraca do niego, zwłaszcza czytając książki i czasopisma.

Jak podają specjaliści Two Sides, zainteresowanie drukiem rośnie – 53 proc. europejskich konsumentów stwierdziło, że woli czytać drukowane książki, a dla 65 proc. druk jest preferowanym medium. Odnotowano też wzrost w przypadku gazet: 31 proc. ankietowanych twierdzi obecnie, że wolałoby czytać wiadomości na papierze, w porównaniu z 26 proc. deklarującymi taką odpowiedź w poprzednim badaniu. Natomiast większość ankietowanych nadal wolałaby korzystać z kanałów internetowych lub społecznościowych do przeglądania wiadomości, ponieważ wyszukuje się je szybciej i łatwo między nimi nawigować.

Ponad połowa konsumentów (51 proc.) wolałaby czytać czasopisma niż widzieć te same treści na ekranie, co stanowi wzrost o połowę w porównaniu z 35 proc. w 2021 r. Natomiast 33 proc. osób deklaruje wybór drukowanych katalogów, co stanowi wzrost w porównaniu z 21 proc., które odpowiadały w ten sposób w poprzednim badaniu.

Wyniki sugerują, że docieranie do informacji cyfrowych i ich przyswajanie wydaje się być trudniejsze i mniej skuteczne niż w przypadku druku. Jest to szczególnie widoczne w przypadku uczniów i studentów oraz nauki złożonych zagadnień. Odkrycia Two Sides znajdują również odzwierciedlenie w najnowszym kwartalnym raporcie JicMail, pokazującym, jak gospodarstwa domowe reagują na reklamy bezpośrednie i inne komunikaty marketingowe.

Autorzy badania zwrócili też uwagę na zwrot w kierunku kuponów rabatowych, po które coraz częściej sięgają konsumenci. Jest to interpretowane jako  poszukiwanie różnych sposobów oszczędzania pieniędzy w wymagających czasach. Dlatego też pojawia się większa skłonność do zaangażowania się w akcje marketingu bezpośredniego – gotowość odbioru przesyłek pocztowych, jako sposobów na odkrycie promocji i okazji zakupowych.

Opracowano na podstawie informacji portalu Print Business