Walstead wchodzi na rynek niemiecki
13 Jun 2023 10:01

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firma Walstead weszła na rynek niemiecki przejmując Gotha Druck, kolejną drukarnię borykającą się z problemami finansowymi. Do tej pory Walstead obsługiwała klientów w Niemczech z zakładów zlokalizowanych w Austrii, Słowenii i Czechach. Część tej pracy może teraz zostać przeniesiona do Gotha Druck.

Gotha znajduje się w Turyngii (w połowie drogi między Frankfurtem a Lipskiem) i osiągnęła sprzedaż blisko 65 mln euro w 2021 r. W lutym drukarnia złożyła wniosek o upadłość, poszukując przyszłości dla pracujących tu 233 osób. Nowy właściciel zamierza przejąć dużą część siły roboczej Gotha.

Pomimo trudnych warunków rynkowych udało nam się pozyskać strategicznego partnera w postaci firmy Walstead, która będzie kontynuowała działalność biznesową Gotha w dłuższej perspektywie – mówi powołany ostatnio administrator – Rolf Rombach i dodaje: Samodzielne kontynuowanie działalności było niezwykle trudne. Tylko dzięki intensywnej współpracy wszystkich stron możliwe było jej utrzymanie.

Obecne warunki rynkowe obejmują ciągły spadek popytu na druk wielkoseryjny w Niemczech, co doprowadziło do zamknięcia kilku zakładów druku wklęsłego i konsolidacji sektora offsetu zwojowego. Rynek ulotek pozostaje jednak silny, co jest kluczem do produkcji w Gotha, czyniąc drukarnię jednym z największych graczy w segmencie tego typu reklamy w Niemczech.  

Park maszynowy Gotha składa się między innymi z maszyn rolowych MAN Lithoman, wspieranych przez zainstalowaną w 2018 roku maszynę Sunday 5000 96pp. Pracują tu również dwa pięciokolorowe urządzenia arkuszowe Manroland i cyfrowy system Xerox. Wszystkie są zainstalowane w zakładzie o powierzchni 21 500 m2. Wcześniej spółka była zarządzana przez Jörga i Ralfa Creuzbergów, obecnie – dzięki pomocy nowego właściciela - dyrektorem zarządzającym został Use Stadler, który wcześniej zajmował takie samo stanowisko w jednym z austriackich oddziałów Walstead. Stefan Gutheil, dyrektor generalny Walstead Leykam Druck, mówi: Strategia Walstead polega na zwiększaniu zasięgu produkcji w kluczowych krajach europejskich, z których największym są Niemcy, oraz na dalszym zwiększaniu udziału w detalicznym druku reklamowym.

Kolejna akwizycja przenosi Walstead na wyższą pozycję w lidze europejskich grup poligraficznych. Już teraz przedstawiciele Walstead pozycjonują swoją firmę jako największą niezależną drukarnię w Europie. Strategia polega na dążeniu do ekspansji poprzez zwiększenie wydajności produkcji, a nie inwestycje w kolejne, nowe maszyny. Pod koniec ubiegłego roku firma zamknęła mniejszy z dwóch oddziałów Leykam Let’s Print, wskazując jako powód likwidacji rosnące koszty papieru i energii i jednocześnie kupiła aktywa YM Group.

Opracowano na podstawie informacji portalu Print Business