Przekaz reklamowy wzmacnia zaufanie
14 Jun 2023 13:10

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Badanie przeprowadzone na zlecenie agencji Newsworks wykazało, że reklama danej marki, opublikowana online lub w prasie, znacząco zwiększa efektywność wydatków ponoszonych na reklamę.

Wpływ reklamy łączącej publikacje drukowane i cyfrowe na wizerunek marki jest większy niż korzystanie z mediów społecznościowych lub samego druku. Trend ten widać wyraźniej, gdy mówimy o nowych markach, niż w przypadku firm o ugruntowanej pozycji.

Kluczowym czynnikiem, który ujawniły badania zlecone przez Newsworks i IPA Databank, jest zaufanie. Kiedy konsumenci ufają medium, w którym umieszczana jest reklama, wpływ na decyzje zakupowe podejmowane wskutek kontaktu z reklamą jest większy. Badanie dotyczyło okresu 2012-2016, a następnie od roku 2016 do chwili obecnej. Był to czas zawirowań rynkowych, ale i rozkwitu mediów społecznościowych, związanego z nimi wzrostu liczby niekontrolowanych komentarzy, opinii i pojawiania się nowych wydawców. Niektóre media wirtualne obiecywały wiele, ale swoich obietnic nie spełniały, co doprowadziło ostatnio do zamknięć i ogromnego skurczenia się rynku informacji cyfrowych. Gazety i ich odpowiedniki internetowe, mimo spadku przychodów pochodzących z druku, nadal pozostają silne.

Opublikowany ostatnio raport Newsworks pokazuje, że firmy korzystające z reklam w tytułach informacyjnych odnotowały 32-procentowy wzrost efektywności swoich wydatków w latach 2012-2016 i aż 52-procentowy wzrost w latach 2018-2022, kiedy COVID i inwazja na Ukrainę skłoniły konsumentów do poszukiwania wiarygodnych źródeł informacji.

Raport powstał na podstawie współpracy ze 150 markami, zarówno tymi o ugruntowanej pozycji, jak i zupełnie nowymi. Badanie analizuje cztery czynniki wpływające na wynik końcowy: znajomość marki, jej rozpoznawalność, kompetencje i ryzyko związane z kontaktami z danym wydawcą. Są to składowe, które reklamodawca może wykorzystać do podjęcia decyzji o sposobie lokowania wydatków na media.

Reklama pomaga istniejącym markom, a także markom nowym, dopiero wchodzącym na rynek. Mówi się, że ludzie nie lubią myśleć więcej niż to konieczne. Zaufanie jest więc ważne, ponieważ pozwala analizować mniej danych — czytamy w raporcie.

W kolejnym raporcie powtórzono stwierdzenie, że połączenie komunikacji cyfrowej i tradycyjnej reklamy drukowanej jest skuteczniejsze niż korzystanie wyłącznie z internetu. Analiza odpowiedzi udzielonych przez 5350 osób biorących udział w badaniu była też próbą zrozumienia wpływu reklamy zewnętrznej na decyzje konsumenckie. Szukano dowodów na istotność tego kanału reklamowego dla dowolnie wybranej marki poprzez pomiar gotowości do działania na podstawie wiadomości, które trafiają do odbiorcy.

W podsumowaniu autorzy raportu zwracają uwagę na rolę reklamy wielkoformatowej, która przebiła się na rynku i realnie zwiększyła rozpoznawalność marek. Jak pokazuje badanie, rozpoznawalność taka znacząco wzrasta, gdy konsument widzi wielokrotnie tę samą reklamę zewnętrzną.

Opracowano na podstawie informacji portalu Print Business