Komori z nową wizją rozwoju  
7 Aug 2023 11:59

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Zbliżając się do obchodów 100-lecia istnienia firmy japoński producent maszyn do druku wyznacza nowy kierunek rozwoju przedsiębiorstwa i raportuje o stabilnej sprzedaży osiągniętej w pierwszym kwartale br.

Firma Komori odnotowała sprzedaż w pierwszym kwartale, która wykazała wzrost o 1 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Osiągnięcie wyniku 19,4 miliarda jenów (107,2 miliona funtów) było możliwe dzięki odbiciu rynku w Japonii oraz przeciwdziałaniu spadkom sprzedaży w Chinach i Europie.

Poziom sprzedaży maszyn arkuszowych z serii Advance wzrósł wraz ze zniesieniem ograniczeń związanych z pandemią Covid i wzrostem konsumpcji, podczas gdy sprzedaż w Europie spadła między innymi z powodu wysokiej inflacji i trwającej wojny w Ukrainie. Firma określa stan zamówień z Europy jako „solidny” i twierdzi, że większość z nich została zrealizowana w drugim kwartale, co oznacza pojawienie się w wynikach sprzedaży w następnym kwartale. Sprzedaż w USA również wzrosła pomimo wyższej inflacji, ponieważ gospodarka nadal się rozwija. Natomiast wyniki sprzedaży w Chinach nieznacznie spadły w porównaniu do wzrostu, który nastąpił dzięki ubiegłorocznej wystawie Print China.

Komori będzie obchodzić jubileusz stulecia w październiku tego roku. Aby uczcić tę okazję, zbudowano Komori 2030, maszynę, która jest odpowiedzią na to, jak firma poradzi sobie z wyzwaniami krótko- i średnioterminowymi, które cechować będą zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność (tzw. VUCA: volatility, uncertainty, complexity and ambiguity). Wkroczyliśmy w niejednoznaczne środowisko społeczno-gospodarcze, w którym zmiany są drastyczne, a przewidywanie przyszłości trudne. Musimy przetrwać w tych trudnych czasach – stwierdzają przedstawiciele Komori, nakreślając kierunek dalszego rozwoju firmy.

Specjaliści Komori pozostają optymistami wypowiadając się co do perspektyw rynku druku, zwłaszcza jego roli w edukacji i przekazywaniu piękna dzieł sztuki, podkreślając, że bezpieczeństwo banknotów i innych produktów w dużej mierze będzie zależało właśnie od druku. Technologia druku to technologia o wielu możliwościach. Mówi się, że drukowanie jest możliwe na wszystkim innym niż woda i powietrze. Druk jest stosowany na rozmaitych podłożach, od przedmiotów codziennego użytku po najnowocześniejsze technologie: druk komercyjny i artystyczny, druk opakowań, druk walut i papierów wartościowych, druk 3D, druk na płytkach obwodów drukowanych, na komponentach elektronicznych i opakowaniach półprzewodnikowych.

Druk ma również ukryty potencjał w swojej ogromnej wydajności, od drukowania pojedynczego arkusza do ponad miliona kopii, od bardzo małych wydruków o wielkości kilku mikronów do drukowania gigantycznych banerów. Technologia druku wcale nie jest przestarzała, to raczej technologia, która stworzy przyszłość.

W swojej strategii rozwoju  Komori zamierza zmniejszać wymagania energetyczne technologii, ograniczając wszelkie szkodliwe emisje. Będzie budować swój biznes w oparciu o koncepcję inteligentnej fabryki wykorzystującej otwarte innowacje i wspieranej strategicznymi inwestycjami, w tym akwizycjami. Zgodnie z zapowiedziami nacisk zostanie położony na rozwój technologii druku cyfrowego nowej generacji, przy czym nie wyjaśniono jeszcze szczegółów oprócz zapowiedzi, że w tej koncepcji będą wykorzystane maszyny atramentowe. Celem jest odróżnienie się od innych firm i poprawa konkurencyjności osiągana poprzez wzrost wartości produktu oraz rozszerzenie działalności na nowe obszary w wielu różnych branżach z wykorzystaniem technologii druku cyfrowego.

Opracowano na podstawie informacji portalu Print Business