Kolejna podwyżka cen druku online
9 Aug 2023 09:08

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Każdy, kto zamawiał ulotki w drugim kwartale 2023 roku, po raz kolejny odczuł wzrost cen. Między kwietniem a czerwcem tego roku wzrosły średnie ceny druku online w przypadku tradycyjnego produktu poligraficznego. W przypadku niektórych producentów wzrost był nawet dwucyfrowy. Podobny trend zaobserwowano w koszyku zakupowym: po pierwszym spadku cen pod koniec pierwszego kwartału, w kolejnych miesiącach ceny ponownie nieznacznie wzrosły. Dane są oparte na aktualnym wskaźniku ZOPI (Zipcon Online Print Price Index), indeksie cen, który obrazuje, jak zmieniają się ceny towarów i usług w koszyku towarów na rynku niemieckim.

Za pomocą Zipcon Online Print Price Index, w skrócie ZOPI, firma konsultingowa Zipcon Consulting z siedzibą w Essen opracowała barometr trendów, który bada zmiany cen na rynku druku online. W tym celu powstały dwa klastry: jeden dotyczy standardowego zamówienia na 10 000 ulotek w formacie DIN A5, a drugi klaster koncentruje się na koszyku, który oprócz ulotek zawiera broszury i wizytówki. Ceny w tym badaniu są rejestrowane co tydzień. Na tej podstawie Zipcon wylicza wartości średnie dla każdego miesiąca i prezentuje procentową zmianę w stosunku do wartości indeksu. ZOPI odzwierciedla zmiany cen w druku online na przestrzeni badanego okresu i umieszcza je w kontekście rozwoju sytuacji na rynku. Szczegółowy przegląd i interpretacja danych przedstawiane są co kwartał.

Drukarnie internetowe cierpią z powodu obecnego spadku konsumpcji w wyniku wysokiej inflacji – obecnie odnotowują mniej zamówień we wszystkich obszarach biznesu. Jak wynika z ostatniego badania, w obu kategoriach produktowych nie pojawił się ani jeden producent, który obniżył ceny w stosunku do marca 2023 r. Wynika to nie tylko z sytuacji dotyczącej surowców; ceny papierów graficznych spadły w drugim kwartale, natomiast ceny energii pozostały wysokie mimo spowolnienia trendu wzrostowego.

Ogólne warunki ekonomiczne

Ogólna sytuacja gospodarcza w Niemczech nie zmieniła się znacząco w porównaniu z pierwszym kwartałem br. Dopiero w czerwcu ifo Institute (niemiecki instytut, który prowadzi badania rynku i pomaga w kształtowaniu debaty na temat polityki gospodarczej w Niemczech i Europie) obniżył prognozę dla niemieckiej produkcji gospodarczej w bieżącym roku. Na najbliższe miesiące instytut przewiduje spadek o 0,4 proc., ale spodziewa się też niewielkiego wzrostu o 1,5 proc. w przyszłym roku. Niemiecka gospodarka bardzo powoli wychodzi z recesji – skomentował szef działu badań ekonomicznych ifo, Timo Wollmershäuser. Wynika to między innymi z inflacji i powściągliwości zachowań konsumenckich oraz inwestycyjnych.

Jak podaje Federalny Urząd Statystyczny, po tym, jak ogólna stopa inflacji w styczniu i lutym br. utrzymywała się na rekordowym poziomie z listopada 2022 r. i wyniosła +8,7 proc., spadała przez trzy kolejne miesiące: w marcu (+7,4 proc.), kwietniu (+7,2 proc.) i maju (+6,1 proc.), a w czerwcu 2023 r. ponownie wzrosła do poziomu +6,4 proc.

Z kolei w przypadku produktów energetycznych obserwowany od marca wzrost cen poniżej średniej utrzymywał się w czerwcu ze względu na efekt z poprzedniego roku. Ceny produktów energetycznych na koniec II kwartału były o 3,0 proc. wyższe niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Szczególnie silnie wzrosły rok do roku ceny paliw stałych i gazu ziemnego o odpowiednio +26,6 proc. i +20,8 proc. Ceny energii elektrycznej również wzrosły w ponadprzeciętnym tempie (+10,5 proc.). Z kolei ceny produktów ropopochodnych były korzystniejsze (-12,8 proc.), zwłaszcza lekkiego oleju opałowego (-36,5 proc.) i paliw.

Klimat w branży poligraficznej

Jak wynika z danych opublikowanych przez Niemiecką Federację Przemysłu Poligraficznego i Mediów (BVDM) dotyczących przedsiębiorstw z branży poligraficznej i medialnej, ich sytuacja jest nadal oceniana lepiej niż w drugiej połowie 2022 r., chociaż optymizm jest już nieco mniejszy niż trzy miesiące wcześniej. W porównaniu z marcem (a także czerwcem ub.r.) najbardziej spadły oceny sytuacji biznesowej: w czerwcu około 57 proc. ankietowanych liderów biznesu oceniło swój aktualny portfel zamówień jako „zbyt mały”, 42 proc. jako wystarczający, a tylko około 1 proc. jako dobry. Także tutaj przyczyną spadku popytu jest utrzymująca się wysoka inflacja i wynikająca z niej stagnacja w zachowaniach inwestycyjnych niemieckich firm, co odbija się również na wydatkach na drukowane materiały reklamowe i informacyjne.

Podobnie jak drukarnie internetowe, z powodu spadku konsumpcji cierpi branża e-commerce. To, że nie tylko firmy wstrzymują się i wahają przed inwestowaniem, ale także pogarszają się nastroje konsumentów, pokazują również najnowsze dane internetowej sprzedaży towarów podane przez Niemieckie Stowarzyszenie Handlu Elektronicznego i Sprzedaży na Odległość (Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland).

Od początku kwietnia do końca czerwca sprzedaż spadła o 12,2 proc. do poziomu 19,17 mld euro. Patrząc na całe pierwsze półrocze 2023 r., skumulowana sprzedaż za połowę roku (I kw. + II kw.) okazała się nawet o około 13,7 proc. niższa w porównaniu z 2022 r. Mimo że wynik utrzymuje się nadal znacznie powyżej wartości z sześciu miesięcy przed wybuchem pandemii koronawirusa, obecna krzywa rozwoju zmierza w dół. Firmy z branży druku internetowego silnie odczuwają trend spadkowy, ponieważ odnotowują znacznie mniej zamówień niż w porównawczych okresach z lat 2018-2022.

Ceny papieru nieznacznie spadają

Według informacji Statista, dostawcy danych rynkowych i konsumenckich, ceny papieru nadal spadają, ale wydaje się, że nie ma to większego znaczenia dla całościowego obrazu rynku. Na początku kryzysu papierniczego firmy z branży druku internetowego utrzymywały swoje ceny na stałym poziomie przez wiele miesięcy pomimo gwałtownego wzrostu kosztów, a podwyżki przenosiły na klientów dopiero na późniejszym etapie. Obecnie, mimo spadających cen papieru, ceny ulotek utrzymują się na wysokim poziomie, co świadczy o tym, że firmy od dawna znajdują się pod presją.

Szczegółowa analiza rynku ulotek

W grupie produktów typu ulotki indeks ZOPI bierze pod uwagę między innymi drukarnie: Vistaprint, Wir-machen-Druck, Unitedprint/print24, Onlineprinters, Flyeralarm, Saxoprint, Onlinedrucken, Redprintgroup i source-e. Wszystkie firmy biorące udział w badaniu poproszono o wydrukowanie 10 000 ulotek w formacie DIN A5, zadrukowanie ich w czterech kolorach obustronnie na papierze błyszczącym 135 g. Średni poziom cen dla tego zamówienia osiągnął najwyższy wskaźnik w listopadzie 2022 r., a potem wzrósł jeszcze w czerwcu 2023 r. do poziomu +38,13 proc.

W szczegółowej analizie obraz jest, jak zawsze, bardziej zróżnicowany: podczas gdy Unitedprint/print24 z +87,65 proc. w czerwcu ponownie odnotował największy dotychczas wzrost cen w porównaniu z wartością indeksu z lata 2020 r. (marzec: +65,50%), Vistaprint z -2,80 proc. po raz drugi odnotował największe odchylenie w dół od wartości indeksu (marzec: -5,43 proc.), mimo że tutaj ceny również nieznacznie wzrosły od marca. Pomiędzy maksymalnym odchyleniem w górę i w dół od wartości indeksu pozostali dostawcy w czerwcu 2023 r. uszeregowali się następująco: source-e +50,59 proc. (marzec: +50,59), Saxoprint +48,96 proc. (marzec: +35,33 proc.), Onlineprinters +37,67 proc. (marzec: +36,99 proc.), Redprintgroup +34,70 proc. (marzec: +34,70 proc.) i Wir-machen-Druck +34,28 proc. (marzec: +34,28 proc.).

Poniżej średniej ceny w tej grupie produktów, pomimo niewielkich wzrostów cen w niektórych przypadkach, znalazły się Onlinedrucken +29,13 proc. (marzec: +27,84 proc.), Flyeralarm +22,97 proc. (marzec: +19,20 proc.) i Vistaprint -2,80 proc. (marzec: -5,43 proc.). Zmiany cen dla 10 000 ulotek wyniosły +5 proc. dla Primus-Print (bez zmian od marca), +1,97 proc. dla druckdiscount24 (również bez zmian względem marca) oraz -0,31 proc. dla Printkit (marzec: -0,79 proc.). Największe skoki cen w porównaniu z marcem tego roku odnotowały Unitedprint/print24 +22,15 punktu procentowego oraz Saxoprint +13,63 punktu procentowego.

Przyspieszają ceny w koszyku

Podobnie jak ceny zamówienia na 10 000 ulotek, zmieniły się również ceny całego koszyka ZOPI. Tutaj średnia zmiana w stosunku do pierwszego badania w listopadzie 2020 r. wyniosła w czerwcu 2023 r. +24,94 proc. W marcu wartość ta nadal wynosiła +23,46 proc. Oprócz 10 000 ulotek w formacie DIN A5, w koszyku ZOPI znajdują się również broszury (32 strony, DIN A4, szyte, zadrukowane obustronnie) oraz wizytówki (4/4 kolorowe, bez wykończenia). Do tego klastra produktów brane są pod uwagę następujące firmy: Wir-machen-druck, Unitedprint/print24, Onlineprinters, Flyeralarm, Saxoprint, Onlinedrucken, Redprintgroup oraz druckdiscount24, Printkit i Primus-Print.

Ze szczegółowej analizy wyłania się następujący obraz: największe procentowe odchylenie w górę od wartości wyjściowej odnotowano dla Unitedprint/print24, natomiast Flyeralarm (+2,65 proc) naliczył podobne ceny w czerwcu 2023 r., jak w listopadzie 2020 r. Ponownie nie było dostawcy, który obniżył ceny w porównaniu do marca. Wręcz przeciwnie, sześciu na dziesięciu dostawców skalkulowało wyższe ceny. W porównaniu z marcem ceny Redprintgroup (+10,92 proc.), druckdiscount24 (+8,83 proc.) i Primus-Print (+4,98 proc.) pozostały w czerwcu na niezmienionym poziomie.

Dalsze perspektywy

Zdaniem agencji badawczych sytuacja gospodarcza w Niemczech w branży druku online pozostanie niestabilna w nadchodzących miesiącach. Niepewność w łańcuchach dostaw oraz kosztach surowców i energii będzie towarzyszyła firmom przez niedający się jeszcze przewidzieć okres. Do tego dochodzą zauważalne obecnie ograniczenie popytu konsumenckiego i ponowna podwyżka stóp procentowych przez Europejski Bank Centralny, co z jednej strony cieszy prywatnych oszczędzających, ale jednocześnie po raz kolejny sprawia, że inwestycje stają się droższe dla firm.

W tym kontekście drukarniom, a zwłaszcza dostawcom usług druku online, nadal zaleca się uważne obserwowanie rozwoju sytuacji na rynkach i elastyczne reagowanie na zmiany. Potrzeba cierpliwości, mądrych decyzji i przemyślanego marketingu, aby firma i jej usługi zostały w ogóle zauważone przez nabywców.

Opracowano na podstawie informacji agencji ZIPCON Consulting