Druk a sztuczna inteligencja
25 Aug 2023 08:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

To, w jaki sposób sztuczna inteligencja może zmienić branżę druku online, było tematem pierwszego bootcampu AI w ramach inicjatywy firmy Initiative Online Print (IOP). Treść spotkania obejmowała możliwe zastosowania AI w praktyce. W niewielkich grupach członkowie IOP mogli wspólnie pracować nad praktycznymi projektami, które mają szansę wdrożenia nawet w małych firmach.

Od miesięcy jednym z dominujących tematów w mediach jest sztuczna inteligencja. Pojawia się pytanie, w jaki sposób wykorzystanie np. ChataGPT może okazać się opłacalne i jak używać go w praktyce? Jakie możliwości niosą ze sobą te narzędzia, jaki mają wpływ na firmy z branży druku online i w jakim stopniu można je wykorzystać do optymalizacji procesów, a nawet do nowych pomysłów biznesowych? Z tymi i podobnymi pytaniami zmierzyli się uczestnicy bootcampu IOP, przez dwa dni rozwijając swoją wiedzę w Instytucie Fraunhofera w Paderborn (Niemcy). Jak wynika z dyskusji, sztuczna inteligencja otwiera wiele możliwości dla branży druku online; daje nawet niewielkich rozmiarów firmom szansę optymalizacji procesów produkcyjnych i personalizacji zleceń, jest też w stanie wzmocnić konkurencyjność na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Bernd Zipper, prezes zarządu IOP podsumowuje spotkanie: Nasz bootcamp udowodnił, że można oswoić się ze sztuczną inteligencją i skutecznie z nią pracować. Ważne jest, aby wykorzystać szanse już teraz po to, by znaleźć się w czołówce innowatorów. Jednak prace badawcze w tej dziedzinie wymagają jeszcze wiele czasu.

Prof. dr Peter Posch z Uniwersytetu TU w Dortmundzie przedstawił członkom IOP przegląd różnych narzędzi, sposobów ich wykorzystywania oraz ich mocnych i słabych stron. Po wyjaśnieniu kwestii, jak wyszkolić sztuczną inteligencję za pomocą własnego know-how związanego z drukiem i jak osiągnąć najlepszy możliwy wynik przy jak najmniejszym wysiłku, wskazówki nabrały bardziej praktycznego charakteru. W grupach roboczych zajmujących się tworzeniem, produkcją, sprzedażą i zarządzaniem łańcuchem dostaw członkowie IOP opracowali koncepcje wykorzystania sztucznej inteligencji we własnych firmach.

Wniosek wszystkich grup był następujący: druk i sztuczna inteligencja mogą się konstruktywnie uzupełniać. Jest to widoczne na przykładzie przepływu pracy, gdzie AI oferuje nowy wymiar automatyzacji, który może ułatwić wiele etapów pracy nawet w przypadku złożonych produktów i procesów. Na przykład można zoptymalizować planowanie i procesy produkcji oraz logistykę, dzięki czemu uzyskamy wyższą efektywność energetyczną i wykorzystamy dodatkowe moce produkcyjne.

W toku dyskusji pojawiły się też obawy dotyczące sztucznej inteligencji, a zwłaszcza ryzyka masowej utraty miejsc pracy. Sztuczna inteligencja ułatwia niektóre prace i prawdopodobnie będzie mogła wyeliminować lub zastąpić inne. Jednocześnie jednak będzie w stanie stworzyć nowe miejsca pracy w różnych obszarach przedsiębiorstwa. Na przykład w dziedzinie druku online potrzebni będą w przyszłości specjaliści, którzy potrafią stworzyć odpowiednie polecenia kierowane do AI w postaci zleceń. Będą również musieli wdrożyć „prawdziwe” aplikacje i algorytmy na podstawie odpowiedzi otrzymanych od ChataGPT i integrować je z wewnętrznymi strukturami. Środowisko pracy wciąż się rozwija, podobnie jak to miało miejsce w przeszłości, ale teraz proces ten odbywa się między innymi dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji.

Opracowano na podstawie informacji portalu What They Think