To, w jaki sposób sztuczna inteligencja może zmienić branżę druku online, było tematem pierwszego bootcampu AI w ramach inicjatywy firmy Initiative Online Print (IOP). Treść spotkania obejmowała możliwe zastosowania AI w praktyce. W niewielkich grupach członkowie IOP mogli wspólnie pracować nad praktycznymi projektami, które mają szansę wdrożenia nawet w małych firmach.
Od miesięcy jednym z dominujących tematów w mediach jest sztuczna inteligencja. Pojawia się pytanie, w jaki sposób wykorzystanie np. ChataGPT może okazać się opłacalne i jak używać go w praktyce? Jakie możliwości niosą ze sobą te narzędzia, jaki mają wpływ na firmy z branży druku online i w jakim stopniu można je wykorzystać do optymalizacji procesów, a nawet do nowych pomysłów biznesowych? Z tymi i podobnymi pytaniami zmierzyli się uczestnicy bootcampu IOP, przez dwa dni rozwijając swoją wiedzę w Instytucie Fraunhofera w Paderborn (Niemcy). Jak wynika z dyskusji, sztuczna inteligencja otwiera wiele możliwości dla branży druku online; daje nawet niewielkich rozmiarów firmom szansę optymalizacji procesów produkcyjnych i personalizacji zleceń, jest też w stanie wzmocnić konkurencyjność na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Bernd Zipper, prezes zarządu IOP podsumowuje spotkanie: Nasz bootcamp udowodnił, że można oswoić się ze sztuczną inteligencją i skutecznie z nią pracować. Ważne jest, aby wykorzystać szanse już teraz po to, by znaleźć się w czołówce innowatorów. Jednak prace badawcze w tej dziedzinie wymagają jeszcze wiele czasu.
Prof. dr Peter Posch z Uniwersytetu TU w Dortmundzie przedstawił członkom IOP przegląd różnych narzędzi, sposobów ich wykorzystywania oraz ich mocnych i słabych stron. Po wyjaśnieniu kwestii, jak wyszkolić sztuczną inteligencję za pomocą własnego know-how związanego z drukiem i jak osiągnąć najlepszy możliwy wynik przy jak najmniejszym wysiłku, wskazówki nabrały bardziej praktycznego charakteru. W grupach roboczych zajmujących się tworzeniem, produkcją, sprzedażą i zarządzaniem łańcuchem dostaw członkowie IOP opracowali koncepcje wykorzystania sztucznej inteligencji we własnych firmach.
Wniosek wszystkich grup był następujący: druk i sztuczna inteligencja mogą się konstruktywnie uzupełniać. Jest to widoczne na przykładzie przepływu pracy, gdzie AI oferuje nowy wymiar automatyzacji, który może ułatwić wiele etapów pracy nawet w przypadku złożonych produktów i procesów. Na przykład można zoptymalizować planowanie i procesy produkcji oraz logistykę, dzięki czemu uzyskamy wyższą efektywność energetyczną i wykorzystamy dodatkowe moce produkcyjne.
W toku dyskusji pojawiły się też obawy dotyczące sztucznej inteligencji, a zwłaszcza ryzyka masowej utraty miejsc pracy. Sztuczna inteligencja ułatwia niektóre prace i prawdopodobnie będzie mogła wyeliminować lub zastąpić inne. Jednocześnie jednak będzie w stanie stworzyć nowe miejsca pracy w różnych obszarach przedsiębiorstwa. Na przykład w dziedzinie druku online potrzebni będą w przyszłości specjaliści, którzy potrafią stworzyć odpowiednie polecenia kierowane do AI w postaci zleceń. Będą również musieli wdrożyć „prawdziwe” aplikacje i algorytmy na podstawie odpowiedzi otrzymanych od ChataGPT i integrować je z wewnętrznymi strukturami. Środowisko pracy wciąż się rozwija, podobnie jak to miało miejsce w przeszłości, ale teraz proces ten odbywa się między innymi dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji.
Opracowano na podstawie informacji portalu What They Think