Rusza globalna kampania „TYDZIEŃ LASÓW FSC”
22 Sep 2023 07:30

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Tydzień Lasów to kampania zainicjowana przez Forest Stewardship Council, która podkreśla korzyści zrównoważonej gospodarki leśnej. Jej celem jest zwrócenie uwagi przedsiębiorców i konsumentów na to, w jaki sposób odpowiedzialna gospodarka leśna przyczynia się do ochrony środowiska, przeciwdziała spadkowi bioróżnorodności oraz łagodzi zmiany klimatu i związane z tym negatywne zjawiska.

W polskiej edycji akcji, która w tym roku odbywa się w dniach 23-29 września, udział zadeklarowało już ponad 100 firm – posiadaczy licencji FSC, a chętnych cały czas przybywa. Poprzez liczne akcje komunikacyjne i aktywności uczestnicy wspólnie z FSC będą budować świadomość społeczną w zakresie znaczenia lasów dla ludzi i planety.

Globalna akcja Tydzień Lasów FSC w tym roku przebiegać będzie pod hasłem „Zaufaj sile lasu”. Lasy rzeczywiście mają moc, bo zapewniają nie tylko naturalny i wszechstronny surowiec do celów gospodarczych, ale też filtrują powietrze, oczyszczają wodę, zapobiegają erozji gleby, zapewniając jednocześnie dom dla wielu gatunków roślin i zwierząt. Same drzewa natomiast, które doskonale magazynują CO2, przyczyniają się do przeciwdziałania zmianie klimatu.

Świat potrzebuje lasów - bez nich nie wyobrażamy sobie życia na Ziemi. W lasach mieszka około dwóch trzecich znanych nam lądowych gatunków zwierząt i roślin, co czyni je jednym z najbardziej bioróżnorodnych ekosystemów na naszej planecie. Kampania podkreśla wartość terenów leśnych dla nas wszystkich i to, w jaki sposób wybór certyfikowanych produktów pochodzących ze zrównoważonych źródeł może pomóc w tworzeniu odpornych na zmiany lasów dla przyszłych pokoleń - mówi Karolina Tymorek, dyrektorka FSC w Polsce.

Forest Stewardship Council to międzynarodowa organizacja not-for-profit, która wyznacza standardy dla odpowiedzialnej gospodarki leśnej, z uwzględnieniem aspektów społecznych, przyrodniczych i ekonomicznych. Kampania, która w latach 2018-2021 odbywała się pod nazwą Piątek FSC, została wydłużona do całego tygodnia. Akcja ma na celu zainspirowanie przedsiębiorców i konsumentów do podejmowania proekologicznych działań, w tym m.in. poprzez wybór certyfikowanych produktów. Certyfikacja stanowi potwierdzenie, że surowiec został pozyskany z lasów zarządzanych w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem środowiska i praw lokalnych społeczności.

Poprzez udział w akcji nasi partnerzy budują markę swojej organizacji, która dba o odpowiedzialny rozwój i troszczy się o planetę. Do chwili obecnej zgłosiło się już ponad 100 firm, czyli o ok. 20% więcej niż w roku ubiegłym, co pokazuje, że takie inicjatywy są potrzebne i wartościowe. Podejmowane wspólnie z partnerami działania przyczyniają się też do budowania społecznej świadomości ekologicznej, pokazując, jak codzienne wybory i zachowania każdego z nas mogą mieć wpływ na ochronę lasów - dodaje Karolina Tymorek.

Co roku w kampanię angażują się przedsiębiorcy i inne organizacje – posiadacze licencji FSC. Są wśród nich małe firmy rodzinne, a także duże sieci handlowe, reprezentujące szereg rozmaitych branż, w tym te wprost powiązane z surowcem drzewnym, takie jak meblarstwo, papiernictwo, opakowania, wydawnictwa, produkty spożywcze, materiały budowlane, telekomunikacja, a nawet zabawki. W zakres działań promujących kampanię wchodzą aktywności proekologiczne angażujące nie tylko pracowników, ale także lokalne społeczności i konsumentów – odbiorców produktów pochodzących z lasów.

Tydzień Lasów FSC oferuje możliwość zaangażowania się na wiele sposobów. Wśród nich mogą znaleźć się takie działania jak wspólne akcje sadzenia drzew, leśne spacery przyrodnicze z przewodnikiem połączone z warsztatami edukacyjnymi, akcje sprzątania lasów, konkursy sztuki wykonanej z produktów pochodzenia leśnego i związane z tym instalacje, konkursy fotograficzne, a także programy partnerskie z udziałem lokalnych społeczności, w tym dzieci i młodzieży szkolnej oraz lokalnych organizacji społecznych – podpowiada Karolina Tymorek.

By wesprzeć komunikacyjnie uczestników akcji, FSC przygotowało i udostępniło materiały zachęcające do dbania o lasy i dzielenia się wiedzą z innymi. Uczestnicy mają do dyspozycji zestaw gotowych materiałów informacyjno-edukacyjnych, które będzie można umieszczać w swoich biurach lub sklepach, a także publikować w mediach społecznościowych, na stronach internetowych i w intranecie. Partnerzy zachęcani ponadto będą do organizowania poświęconych tematyce leśnej webinariów i spotkań stacjonarnych, podczas których możliwe będzie poszerzanie wiedzy o znaczeniu zrównoważonego zarządzania zasobami leśnymi i odpowiedzialnych wyborów konsumenckich. Pomogą w tym też przygotowane dla chętnych niezwykle popularne quizy i konkursy.

Tydzień Lasów FSC to znakomita okazja dla firm, aby dotrzeć z przekazem o swoim zaangażowaniu na rzecz zrównoważonego rozwoju do szerokiego grona konsumentów. Podejmując proste, a jednocześnie czytelne działania, firmy i ich pracownicy mogą wspierać rozwój lasów, które przyczyniają się do przeciwdziałania zmianie klimatu, chronią bioróżnorodność i poprawiają byt lokalnych społeczności.

Tegoroczny Tydzień Lasów FSC odbędzie się w dniach 23-29 września. Więcej informacji znajduje się na stronie https://pl.fsc.org/pl-pl, a materiały publikowane będą także na profilach społecznościowych organizacji: https://www.facebook.com/FSCPolska oraz https://www.linkedin.com/company/fsc-polska/.

Opracowano na podstawie informacji FSC