Problemy finansowe producentów papieru
29 Sep 2023 08:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Przemysł papierniczy przygotowuje się na utratę jednego z głównych producentów papieru do druku, ponieważ popyt na papier nadal gwałtownie spada.

Gwałtowny spadek popytu w Wielkiej Brytanii wpływa jednak nie tylko na papier gazetowy, gatunki LWC i SC, ale także na papiery używane głównie w druku offsetowym oraz powlekane papiery bezdrzewne, stosowane w druku komercyjnym. W rozmowie z organizacją badawczą Euwid, jeden z dostawców powiedział, że popyt na ten papier spadł w porównaniu do 2022 roku. Sprzedawcy papieru cierpią z powodu mniejszej ilości zamówień, a latem ci, którzy mają programy kompensacji emisji dwutlenku węgla, stwierdzili, że mniej papieru zostało zgłoszone do jej zrównoważenia.

Popyt i sprzedaż papierów niepowlekanych nie ucierpiały tak bardzo, jak donosi Euwid, ale dostawcy papieru nie są w stanie podnieść cen z powodu słabszego popytu i konkurencji poza głównymi europejskimi dostawcami.

Branża papiernicza jako jedną z przyczyn spadku popytu wskazuje ciągłe uzupełnianie zapasów w związku z tendencją drukarni do kupowania większej ilości papieru niż potrzebują, aby zabezpieczyć się przed niedoborami produkcyjnymi i brakiem dostępności w przypadku np. lockdownów. Istnieje nadzieja, że rosnący popyt w czwartym kwartale będzie przeciwdziałać obecnym trendom.

Jednak w sytuacji, gdy producenci papieru nadal działają poniżej swoich zdolności produkcyjnych, a wyższe koszty energii mają zacząć obowiązywać zimą ze względu na rosnące koszty ropy naftowej, komentatorzy uważają, że konieczne będzie zmniejszenie zdolności produkcyjnych na dużą skalę.

W sektorach wysokonakładowych popyt spadł w porównaniu z zeszłym rokiem: na papier gazetowy jest on obecnie o 20 proc. niższy niż w 2022 r., na LWC spadł o 25 proc., podczas gdy popyt na papier SC spadł o niecałe 10 proc.

Jedno ze źródeł powiedziało Euwidowi, że obecne poziomy popytu „stanowią nową normę”. Ponieważ nakłady gazet i czasopism nadal spadają, a inne rynki wysokonakładowe przesuwają się w kierunku mniejszych nakładów, bardziej ukierunkowanego druku, jest mało prawdopodobne, aby „nowa norma” ustąpiła w najbliższym czasie. W związku z tym Euwid komentuje: Oczywiste jest, że producenci będą musieli stosunkowo szybko zmniejszyć zdolności produkcyjne w Europie, jeśli nie chcą nadal działać przy niskim obciążeniu pracą.

Opracowano na podstawie informacji firmy Euwid