Odkryj zalety wrażeń sensorycznych w kontekście druku dziełowego
30 Sep 2023 17:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Na krajowym rynku wydawniczym istnieje kilkuset wydawców tradycyjnych, papierowych książek i to właśnie oni są odpowiedzialni za bieżącą ofertę dostępną na rynku. Decyzje konsumenckie są bardzo różne i zależą od wielu czynników takich jak m.in.: wartości merytoryczne publikacji, kunszt edytorski, podjęte środki promocyjne, dopasowanie publikacji do grupy wiekowej, popularność autora, ale również kwestie techniczne odgrywają coraz to większą rolę w dobie wielu okładek, jakie widzimy na księgarskiej półce. Ta bowiem musi być coraz bardziej atrakcyjna dla czytelnika, aby przyciągnąć wzrok i zaprosić go do przeczytania publikacji. Uszlachetnianie okładek książek może stanowić wyzwanie dla drukarń dziełowych, jednakże przy doborze odpowiednich maszyn i technologii nie tylko spełnia oczekiwania wydawcy, ale również zachwyca rynek wydawniczy.

(Nie) oceniaj książki po okładce

Wybierając publikację kierujemy się względami merytorycznymi oraz tym, co aktualnie jest popularne i dostępne w księgarni. Okładka to pierwsze, co oceniamy i mimo iż hasło „nie oceniaj książki po okładce” jest wciąż dobrze znane, to z biegiem lat traci na aktualności. Okładka w oprawie twardej lub miękkiej stanowi pierwszy punkt odniesienia do treści, która jest zawarta wewnątrz publikacji. Pierwsze fizyczne zetknięcie stanowi folia zabezpieczająca okładkę przed uszkodzeniami i zarysowaniami, np. błyszcząca, matowa lub coraz częściej używana folia soft touch, zwana także aksamitną. W celu uzyskania wyjątkowej odporności na uszkodzenia mechaniczne stosowana jest także folia typu anti-scratch. Kolejną sprawą są różnego rodzaju lakiery wybiórcze UV w wersjach 2D i 3D. Coraz popularniejszy jest także lakier strukturalny, co sprawia, że możemy dowolny wzór zaprojektowany przez siebie udostępnić na okładce książki – mogą to być np. struktura lnu, słoje drewna, poranna rosa, krople deszczu. W praktycznym ujęciu oznacza to dodanie kolejnego zmysłu pracującego przy projekcie – zmysłu dotyku.

Wrażenia sensoryczne, czyli haptyka

Mimo iż w marketingu sensorycznym dominują zmysły wzroku, zapachu i słuchu, to zmysł dotyku również odgrywa ogromną rolę. Im więcej zmysłów zostaje wykorzystanych w działaniach marketingowych, tym większe wrażenie można wywrzeć na konsumentach. To bowiem wywiera się tylko raz, warto więc opracować taką koncepcję uszlachetnienia, które nie tylko jest atrakcyjne wizualnie, ale również przypomina w dotyku znane struktury imitujące materiały występujące w rzeczywistości, np. strukturę zamszu, skóry lub też kaszmiru.

Jak podkreśliła podczas spotkania organizowanego jakiś czas temu przez markę Konica Minolta „Siła doznań sensorycznych napędem dla biznesu poligraficznego” Lena Mitkowa – członkini zarządu IBRA Instytut Marketingowy, wrażenia zmysłowe budują relację z marką. Z kolei Brygida Dzidek – architekt rozwiązań haptycznych, CEO Haptology, podkreśliła, jak ważna jest rola haptyki, czyli inżynierii dotyku. Technologia haptyczna to technologia wykorzystująca mechaniczne komunikowanie się z odbiorcami poprzez zmysł dotyku, np. dzięki szorstkości lub gładkości zastosowanej warstwy lakieru na powierzchni zadrukowanego arkusza.

Wysoka jakość zawsze w cenie

Równie ważny jak uszlachetnienie druku jest oczywiście sam wydruk, który pokrywa się (lub nie) w zależności od zamysłu artystycznego i projektu graficznego warstwą uszlachetnienia. W Drukarni SOWA dobrze wiemy, jak istotny dla wydawców jest wysokiej jakości wydruk, dlatego też najnowszą inwestycją drukarni jest kolorowa, arkuszowa maszyna drukująca w rozdzielczości 1200x1200 dpi w technologii ink-jet marki Canon – model varioPRINT iX3200. Dodatkowo w realizacji okładek uszlachetnionych, np. z lakierami w wersjach 2D, 3D oraz lakierem sensorycznym o zaprojektowanej przez klienta dowolnej strukturze, hot-stampingu (w ofercie wiele różnokolorowych folii) wspiera nas maszyna cyfrowa MGI JET-varnish 3DS+iFoil – pozwala to na bezmatrycową realizację każdej produkcji już od 1 egz.

Podsumowanie

Podsumowując, sensoryka produktów poligraficznych to bardzo istotny element w kontekście dodatkowych efektów, możliwości promocji oraz marżowości wydawanych książek. Zaangażowanie dodatkowego zmysłu powoduje, że oprócz doznań wzrokowych konsumenci poprzez dotyk mogą zdefiniować na nowo dotychczas płaskie i jednolite w strukturze produkty poligraficzne takie jak standardowe okładki książek. Wrażenia związane z procesem zapoznania się z publikacją na długo mogą pozostać w pamięci konsumentów, warto więc zadbać o wyjątkowość tej chwili nadając jej nowy wymiar sensoryczny.

Opracowano na podstawie materiałów Drukarni SOWA

Źródło zdjęć: https://cec.konicaminolta.eu/(IPES Konica Minolta)