Dużym sukcesem dla Mark Andy okazały się targi Labelexpo Europe 2023 w Brukseli. Firma pokazała na swoim stoisku trzy pracujące maszyny, w tym – po raz pierwszy szerszej publiczności – nową, fleksograficzną Pro Series oraz dwie hybrydowe: znaną z wielu instalacji (także w Polsce) inkjetową Digital Series HD (wyposażoną w moduł uszlachetniania Kurz Distorun i przewijarkę turret marki Lemu) oraz tonerową Digital Pro MAX. Dużym zainteresowaniem gości cieszyły się rozwiązania software’owe – system sMArt link do monitorowania produkcji w czasie rzeczywistym i ProWORX Label Suite – natywne narzędzie do impozycji. Przez cztery dni trwania targów stoisko Mark Andy odwiedziło ponad 800 gości z 84 krajów. Firma podpisała umowy na sprzedaż 10 nowych maszyn fleksograficznych i hybrydowych, w tym do drukarń z Polski.
Mówi Tom Cavalco, executive vice president Mark Andy: Wysoka frekwencja zwiedzających Labelexpo Europe z całego świata potwierdza ogromny potencjał pełnego możliwości rynku etykiet wykonywanych w technologii druku wąskowstęgowego. Poza spodziewanymi przez nas licznymi gośćmi z Europy, na nasze stoisko zawitali przedstawiciele drukarń z Ameryki Łacińskiej, Indii, Dalekiego Wschodu, Australii oraz Azji Pacyficznej. Istotna była wysoka jakość merytoryczna rozmów prowadzonych z nimi przez naszych pracowników, jak też przez zespół globalnych dystrybutorów Mark Andy. Trwały one przez całe targi, co zaowocowało licznymi zamówieniami na nowe maszyny z różnych stron świata.
Lena Chmielewska-Bontron dodaje: Warto podkreślić bardzo duże zainteresowanie zwiedzających odbywającymi się codziennie pokazami maszyn. Byli oni zainteresowani zarówno informacjami technicznymi na temat realizowanych zleceń, jak i zauważanym przez nich szybkim przezbrojeniem bez jakichkolwiek strat na jakości. Mając w portfolio najwyższej jakości sprzęt i dedykowane mu oprogramowanie zaprezentowaliśmy kompleksową platformę, podkreślającą kompleksowość obsługi klientów zawartą w haśle „Total Solutions Partner”. Zwracaliśmy też uwagę gości targowych na odpowiedzialność środowiskową, która ma duży wpływ na nasz biznes, a zatem na kwestie takie jak redukcja odpadów, niższe zużycie energii i mniejszy ślad węglowy. Banery prezentowane na naszym zbudowanym w modułowy sposób stoisku zostały wykorzystane do transportu sprzętu do Polski. Natomiast tacki i kubki, służące do poczęstunków, zostały wykonane z odnawialnych i kompostowalnych materiałów.
Premierowe pokazy maszyny fleksograficznej Pro Series
Jedną z „gwiazd” stoiska była maszyna fleksograficzna Pro Series. Drukowano na niej, z maksymalną prędkością 150 m/min, serię etykiet Mark Andy Legends. Podczas prezentacji, w których licznie brali udział także klienci z Polski, podkreślano, że jest to kompaktowa, wszechstronna, wysokowydajna, ekonomicznie uzasadniona i elastyczna maszyna, zaprojektowana z myślą o etykietach samoprzylepnych. Bazuje na napędach serwo i może zostać rozbudowana zarówno o liczne opcje wykańczania i uszlachetniania inline, jak i o tonerowy moduł cyfrowy. Po zainstalowaniu tego ostatniego Pro Series zostaje przekształcona w maszynę hybrydową.
„Hybrydowy trend”, czyli prezentacje Digital Series HD...
Druk hybrydowy cieszy się rosnącą popularnością na całym świecie, głównie w Polsce. Firma Mark Andy, będąca jednym z globalnych liderów tego typu rozwiązań, pokazała na targach dwa urządzenia, wykorzystujące technologie cyfrową i konwencjonalną. Pierwszym z nich była znana już z wielu wdrożeń, m.in. w naszym kraju, maszyna inkjetowa Digital Series HD. W wariancie prezentowanym na stoisku została wyposażona w moduł Kurz Distorun do uszlachetniania metodą cold stampingu oraz automatyczną przewijarkę turret marki Lemu do konfekcjonowania wstęgi. Podczas pokazów „na żywo” na maszynie Digital Series HD były drukowane i wykańczane – z prędkością do 73 m/min – etykiety na wino i piwo oraz typu shrink sleeve.
... i Digital Pro MAX
Druga „hybrydowa” propozycja Mark Andy pokazana w Brukseli to tonerowy model Digital Pro MAX. Podczas targów drukowane były na niej - z prędkością 40 m/min - metalizowane etykiety na piwo i witaminy. Urządzenie – jak podkreśla Mark Andy – oferuje wysoką prędkość, niski koszt jednostkowy wydruku (także w kontekście dodatkowej bieli, jaka znajduje tu zastosowanie) i możliwość skonfigurowania w trybie „z roli na rolę” lub w pełni hybrydowym, uwzględniającym dalszą obróbkę.
Prezentowane na stoisku maszyny fleksograficzne i hybrydowe wykorzystywały rozwiązania partnerów technologicznych Mark Andy: podłoża drukowe UPM-Raflatac, folie Kurz, wykrojniki Wink i oprzyrządowanie peryferyjne Rotometal.
Nowe rozwiązania software’owe
Labelexpo Europe 2023 były pierwszymi targami na Starym Kontynencie, podczas których firma Mark Andy tak szeroko promowała automatyzujące produkcję i upraszczające przepływ prac rozwiązania software’owe, stanowiące coraz ważniejsze uzupełnienie i rozszerzenie jej portfolio. Jej odpowiedzią na te potrzeby jest bazujący na „chmurze” system sMArt link, umożliwiający monitorowanie procesu wytwórczego w czasie rzeczywistym Zaprojektowany z myślą o optymalizacji maszyn wykorzystywanych do drukowania etykiet i opakowań, umożliwia m.in. natychmiastowe wprowadzanie korekt, co z kolei zmniejsza ilość odpadów i błędów oraz generuje oszczędności czasowe i finansowe. Mówi Lena Chmielewska-Bontron: Osoby nadzorujące produkcję zyskują dzięki niemu możliwość dokonywania natychmiastowych korekt, a w rezultacie – ograniczyć można ilość odpadów i błędów, generując jednocześnie oszczędności czasowe i finansowe. Rozwiązanie to jest bardzo wszechstronne, może zostać zintegrowane zarówno z nowymi i już działającymi maszynami Mark Andy, jak i z rozwiązaniami firm zewnętrznych.
Europejską premierę na targach miał natywny, stworzony przez Mark Andy program do impozycji i definiowania plików – ProWORX Label Suite. Narzędzie to usprawnia i automatyzuje proces przygotowania etykiet, zarówno do ich drukowania, jak i uszlachetniania w trybie inline. Jest ono pluginem pakietu Adobe Creative Cloud i uwzględnia specyfikę maszyn hybrydowych Mark Andy.
Total Solutions Partner – hasło aktualne jak nigdy dotychczas
Zgodnie z zasadą, jaka przyświeca Mark Andy, by być w jak największym stopniu „partnerem oferującym kompleksowe rozwiązania”, firma gościła na swoim stoisku innych dostawców (a zarazem partnerów technologicznych); była też obecna w przestrzeniach wystawienniczych innych producentów. Konwencja ta spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem klientów i będzie w przyszłości kontynuowana – podkreśla Lena Chmielewska-Bontron. – Chcą oni bowiem w coraz większym zakresie być obsługiwani kompleksowo – począwszy od oprogramowania, poprzez maszyny drukujące, na urządzeniach wykańczających i materiałach eksploatacyjnych oraz opiece serwisowej skończywszy.
Z tego też względu znaczącą część stoiska Mark Andy zajmował dział Mark Andy Print Products (MAPP), oferujący materiały eksploatacyjne i części zamienne do jej maszyn, jak też do rozwiązań firm partnerskich. Jednym z prezentowanych przez niego rozwiązań był VPM (HD Video Plate Mounter).
Promowane tu były również m.in. produkty takich marek jak Cheshire Anilox, Tesa i Nazdar. Dave Telken, vice president Mark Andy Print Products podkreśla: Na tak konkurencyjnym rynku druku, z jakim mamy obecnie do czynienia, ścisła współpraca między dostawcami jest niezbędna, aby zapewnić klientom maksymalne korzyści z inwestycji. Nasz globalny zespół doradców produktowych bardzo mocno pracuje każdego dnia, by móc zaoferować im najnowsze, dopasowane do ich potrzeb rozwiązania. Dzielimy się tą wiedzą z naszymi klientami, czego efektem jest bardziej wydajna kosztowo produkcja.
Dziękujemy wszystkim, którzy znaleźli czas, by spotkać się z nami podczas tego kluczowego dla całej branży etykietowej wydarzenia. Do zobaczenia za dwa lata w Barcelonie, gdzie odbędzie się kolejna edycja Labelexpo Europe – podsumowuje Tom Cavalco.
Opracowano na podstawie informacji firmy Mark Andy