Organizowane przez firmę Canon Forum Future Book świętowało jubileusz 10-lecia, oferując z tej okazji program wypełniony pomysłami na wykorzystanie przez drukarnie i wydawców najnowocześniejszych technologii oraz praktycznych rozwiązań do zarządzania zrównoważonym rozwojem i obliczeń poziomu emisji CO2.
Wśród około 250 profesjonalistów z branży zgromadzonych w Customer Experience Centre w niemieckim Poing znaleźli się weterani każdej z imprez organizowanych od 2014 roku. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele brytyjskich drukarń, m.in.: CPI Group, Halstan, Harrier, TJ Books i W&G Baird.
Otwierając wydarzenie Alicia Cifré, europejska wiceprezes ds. produkcji i sprzedaży bezpośredniej w firmie Canon, złożyła specjalne podziękowania wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji Forum przez te lata, dodając: Zapoczątkowaliśmy Future Book Forum w 2014 roku, aby wspierać branżę wydawniczą, i stworzyliśmy tę społeczność, aby rozwijać biznes i wspierać rynek książki. Naszym głównym celem było stworzenie łączności między wydawcami, drukarniami i głównymi interesariuszami w świecie książki. Z punktu widzenia Canon naszym głównym dążeniem było opracowanie i wprowadzenie na rynek najlepszej technologii do tworzenia wysokiej jakości książek, co jest kluczowe, jeśli porównać tradycyjną technologię z rynkiem cyfrowym.
Tematem tegorocznego forum było hasło: „Grow Your Audience with Liquid Design” (w wolnym tłumaczeniu: Zwiększaj swoje audytorium dzięki płynnemu projektowaniu).
Pierwszy dzień wydarzenia, prowadzony przez futurystę i lidera opinii Petera Fiska, obejmował skłaniającą do przemyśleń sesję na temat płynnego projektowania i tego, jak dynamicznie rozwijające się firmy łączą fizyczne i cyfrowe aspekty technologii w celu zapewnienia bezproblemowych transakcji i interakcji. Fisk stwierdził: Liquid odnosi się do tego połączenia. To nie jest fizyczne, to nie jest cyfrowe, to jest jedno i drugie – pojawia się wtedy, gdy wszystko się łączy. Kiedy myślisz o fizycznej książce i o tym, jak staje się ona jednocześnie książką cyfrową i jak możesz wykorzystać moc wszystkich danych i wszystkich technologii, aby stworzyć książkę, rozpowszechnić ją i pomóc ludziom w korzystaniu z niej oraz zwiększaniu jej wpływu z upływem czasu.
Liquid to nasza wielka idea, a mówimy również o projektowaniu, bo projektowanie polega na rozwiązywaniu problemów. Jeśli potrafisz myśleć o doświadczeniu klienta i o tym, jak mógłbyś płynąć przez to doświadczenie niczym ciecz, używając mieszanki fizycznych i cyfrowych punktów kontaktu, możemy osiągnąć o wiele, wiele więcej.
Jak jednak „upłynnić” swój biznes i swoją przyszłość?
Jörg Engelstädter, założyciel i kierownik Future Book Forum, skomentował: Musimy zrozumieć, że to nie jest układanie książek na paletach, ale zarabianie pieniędzy i różnicowanie biznesu - tego nauczyliśmy się przez lata. To gromadzenie pomysłów na to, co może być twoim biznesem w przyszłości, ponieważ musimy się zmieniać.
Pierwszy dzień obejmował również przyjrzenie się kwestii, jak narzędzia sztucznej inteligencji mogą przekształcić tworzenie nowych treści i zmienić przeznaczenie istniejących. Zespół z Quantic Brains pokazał, w jaki sposób w ciągu kilku minut można wygenerować książkę na podstawie kilku sugestii albo stworzyć audiobooka przy użyciu preferowanej wersji określonego stylu głosu - lub autora - ponownie wykorzystując sztuczną inteligencję w celu skrócenia potrzebnego na to czasu.
Holly McLoughlin, twórczyni treści i menedżerka społeczności w Tandem Creative, zachwyciła publiczność swoimi spostrzeżeniami na temat potęgi społeczności TikTok BookTok, która może wprowadzić tytuł na listy bestsellerów.
Eirik Wahlstrøm, współzałożyciel i dyrektor generalny firmy Ludenso, zaprezentował na żywo, w jaki sposób technologia firmy może szybko i płynnie dodawać aspekty rzeczywistości rozszerzonej do podręczników, aby zwiększyć zaangażowanie uczniów i doświadczenia edukacyjne.
Sophie Wybrew-Bond, starsza wiceprezes zajmująca się stylem życia, wiedzą i wiadomościami w brytyjskiej grupie medialnej Future wyjaśniła, w jaki sposób firma „odwraca inżynierię”, zaczynając od zaangażowania cyfrowego, a kończąc na fizycznych połączeniach z klientami takich jak czasopisma i wydarzenia na żywo.
Jesteśmy zainteresowani odbiorcami typu „high intent”, którzy zadają pytania w wyszukiwarkach. Idziemy tam, gdzie toczy się rozmowa... idziemy tam, gdzie są odbiorcy, a następnie przyciągamy ich do fizycznego produktu – wyjaśniła.
Drugi dzień Forum był poświęcony m.in. update'owi inicjatywy Akcelerator Wydawniczy 2030 (Publishing 2030 Accelerator), która została uruchomiona podczas zeszłorocznego wydarzenia. Niezależny zespół Akceleratora przygląda się trzem strumieniom roboczym: śladowi węglowemu książki, rozproszonej sieci drukowania książek oraz ponownej ocenie kosztów i emisji.
Odnosząc się do postępów w pracach nad śladem węglowym, Rachel Martin, globalna dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju w Elsevier i kierownik projektu, powiedziała: Istnieją królicze nory, do których można zejść... to, co chcieliśmy osiągnąć, to dowiedzieć się, gdzie znajduje się obszar o największym obciążeniu CO2 i co ma najsilniejsze oddziaływanie? Martin oceniła, że w ten sposób udało się stworzyć podejście oparte na zasadach, które sprawdziłoby się w różnych rodzajach i wielkościach działalności wydawniczej, a także na arenie międzynarodowej.
Przyjrzeliśmy się tworzeniu treści, produkcji papieru, drukowaniu, transportowi i sprzedaży detalicznej oraz końcowi cyklu życia. To, co wymyśliliśmy, to wartość nominalna emisji CO2 na sprzedany wydrukowany egzemplarz, a także podział na kategorie emisji. Nie chodzi tu o greenwashing ani o etykietowanie. Chodzi o przejrzysty sposób rozliczania emisji dwutlenku węgla.
Opracowano na podstawie informacji serwisu Printweek