A gdyby tak wydać książkę
28 Nov 2023 11:07

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W kolejnym odcinku podcastu „Rozmowy o druku” eksperci branży poligraficznej zaproszeni do dyskusji przez Canon Polska przyjrzeli się procesom, jakie zachodzą obecnie na rynku książki. Goście dziennikarza Jakuba Łukowskiego, omawiając mechanizmy panujące w branży, wskazali na rosnące zainteresowanie self-publishingiem. Co tak naprawdę oznacza sytuacja, w której autor wchodzi w rolę wydawcy? Czy tradycyjne wydawnictwo traci na znaczeniu?

„Rozmowy o druku” to cykl podcastów, w których goście Canon Polska dyskutują na tematy, którymi żyje branża poligraficzna. W poprzednich odcinkach serii rozmowy dotyczyły m.in. nowych tendencji w technologiach druku oraz wpływu cyfryzacji i modelu pracy hybrydowej na sytuację dostawców urządzeń drukarskich. W najnowszym odcinku eksperci z branży wydawniczej i drukarskiej przyjrzeli się kluczowym uwarunkowaniom, jakie towarzyszą dzisiaj wydawaniu, drukowaniu i promowaniu książek.

Rynek wydawniczy odzyskał równowagę

Dla gości zgromadzonych w studiu: Przemysława Rychlewskiego, konsultanta Lean Management & Manufacturing, Leszka Sienickiego, technologa z drukarni cyfrowej Sowa i Michała Młynarczyka, eksperta od druku produkcyjnego małego formatu w Canon Polska, niezwykle znaczące okazały się tendencje ukształtowane jeszcze w okresie pandemii.  W tym niełatwym okresie rynek książki przeżywał rewolucję. Cieszyły statystyki dotyczące czytelnictwa, ale towarzyszyło im załamanie łańcucha dostaw. Obecnie sytuacja jest unormowana. W opinii ekspertów boom czytelniczy mamy za sobą.

Michał Młynarczyk, przypominając euforię panującą na rynku czytelniczym w czasie lockdownu, powołał się na najnowsze dane Biblioteki Narodowej. Zgodnie z nimi w 2022 roku w Polsce wydano 32 408 tytułów książek, co jest liczbą nieznacznie niższą niż w 2021 roku, kiedy to wydano 33 957 tytułów. Liczba czytanych i kupowanych książek w tamtym okresie była znacznie większa niż w latach poprzednich. W kolejnych miesiącach spadała liczba wydanych i drukowanych tytułów, co wynikało z problemów logistycznych i braku papieru. Następnie kluczowe znaczenie dla rynku czytelniczego miał fakt, że wyszliśmy z domu, a czytanie przestało być jedyną formą spędzania wolnego czasu – mówił przedstawiciel Canon Polska.

Obecny powrót do normalności oznacza optymalne, „zdrowsze” koszty produkcji książki.

Wysokie koszty papieru w drugim stadium pandemii spowodowały, że drukarnie i wydawnictwa musiały ograniczyć produkcję. Sytuacja zaczęła się jednak stopniowo normalizować, ceny papieru spadły, a produkcja wydawnicza ustabilizowała się – stwierdził Leszek Sienicki z drukarni cyfrowej Sowa.

Własna książka – jak ją wydać? Self-publishing w pigułce

Kolejny wątek poruszony w dyskusji ekspertów dotyczył coraz popularniejszego zjawiska na rynku wydawniczym – self-publishingu. Twórcy stają dzisiaj przed szansą, aby uniezależnić się od wydawców, promotorów i tradycyjnych kanałów sprzedaży. Self-publishing, który oznacza wejście twórcy w rolę wydawcy, a nawet własnego promotora, szczyty popularności przeżywał właśnie w trakcie pandemii. Według danych firmy IMKER w okresie od marca do maja 2020 roku liczba wydanych samodzielnie tytułów zwiększyła się o 110 proc., a liczba sprzedanych książek o 185 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku[1]. Czy utrzymująca się popularność tej metody wydawniczej oznacza, że wydawnictwo przestaje być autorowi potrzebne?

O tym, z czym zmaga się twórca decydujący się na samodzielne wydanie książki, opowiadał w studiu Przemysław Rychlewski, który odwołał się do własnych doświadczeń związanych z samodzielnie wydanym debiutem książkowym.

Decyzja o samodzielnym wydaniu książki nie oznacza, że autor nie potrzebuje już usług ze strony profesjonalnego wydawnictwa. Pomoc jest niezbędna i dotyczy takich aspektów jak: skład, korekta, projekt okładki, kwestie związane z formatem i przede wszystkim z nakładem… – stwierdził gość w studiu.

Mimo tego na rynku nie brakuje osób, które mają ambicje uniezależnienia się od wydawcy. Rośnie liczba autorów odwiedzających drukarnię z gotowym pomysłem na książkę, którą czasem chcą wydrukować wyłącznie dla siebie, w minimalnym nakładzie, np. 20 egzemplarzy. Profesjonalna drukarnia zdobywa więc istotną rolę w procesie wydawniczym i autorzy będą korzystać z jej usług. To ona potrafi zadbać o ostateczną formę wydawniczą, jaką przybierze książka.

Self-publishing, o którym rozmawiali goście podcastu Canon Polska, jest trwałym trendem na rynku wydawniczym, bo stał się możliwy. Rośnie popularność platform ułatwiających ten proces, a także liczba profesjonalnych drukarń czy firm, które wspierają twórców w samodzielnym wydawaniu książek. Nie zmienia to faktu, że wydawnictwa nadal zajmują trwałą pozycję na rynku. Autorzy de facto zyskali więc liczne możliwości wsparcia w procesie wydawania własnego tytułu.

Wszystkie kwestie omówione podczas spotkania zarejestrowane są na nagraniu z rozmowy.

Podcast jest dostępny pod linkiem: https://www.canon.pl/business/insights/articles/druk-ksiazek-podcast/

Opracowano na podstawie informacji firmy Canon

 

[1] https://imker.pl/biuro-prasowe/self-publishing-rosnie-w-sile/