Direct Mail powraca w wielkim stylu
30 Nov 2023 16:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pod wpływem cyfryzacji naszego życia krajobraz rynku druku komercyjnego ulega nieustannym zmianom. Rynek ten, zdominowany nie tak dawno przez druki wielkonakładowe, obecnie kurczy się systematycznie. Pandemia uwidoczniła jeszcze tę tendencję i choć możemy obserwować pojedyncze oznaki ożywienia, ogólny poziom rozwoju odbiega od znanego sprzed kilku lat.

Są jednak segmenty, które mogą poszczycić się wzrostem. Ta ewolucja nie dotyczy tylko wpływu ery cyfrowej, lecz także skutecznej komunikacji, która zapoczątkowała wytwarzanie krótszych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb serii produkcyjnych i coraz popularniejszy druk książek technologią cyfrową. Aby utrzymać się na konkurencyjnym rynku, drukarnie komercyjne częściej polegają na technologii cyfrowej, wdrażając dla swoich klientów coraz bardziej kreatywne, zindywidualizowane oferty, które cechują wysoka jakość i opłacalność.

Ekologia i krótkie serie

Jedną z najważniejszych zmian, jakie obserwujemy w sektorze wydawniczym, jest przejście w kierunku bardziej zrównoważonej i niskonakładowej produkcji. Po spadku globalnej liczby zamówień na druki spowodowanym nadmiernymi zapasami i zakłóceniami w łańcuchu dostaw w czasach pandemii, jak również słabą sprzedażą w 2022 i na początku 2023 r., producenci przystosowują się do nowej normalności.

Wydawcy książek często wracają do offshoringu w przypadku mniejszych nakładów początkowych, aby zrównoważyć rosnące koszty produkcji i zapewnić standardowy czas wysyłki. Włączają też produkcję niskonakładową i druk na żądanie (POD) już od początku cyklu życia książki, starając się sprostać nieprzewidywalnym wahaniom popytu. Strategia ta pozwala skutecznie i ekonomicznie uzupełniać wszelkie potencjalne braki w zasobach.

Firma Alexander Print Advantage, specjalizująca się w druku na żądanie m.in. książek i czasopism, wdrożyła niedawno system druku HP Indigo 100K, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie rynku na tego typu produkty. Koncentrując się na automatyzacji przepływu pracy, firma była w stanie zapewnić szybki rozwój i dostarczać produkty najwyższej jakości szybciej i wydajniej niż kiedykolwiek wcześniej.

Wydawcy branżowi coraz częściej koncentrują się na limitowanych nakładach, wykorzystując produkcję cyfrową i specjalne techniki wykańczania, aby podnieść postrzeganą wartość książki, ponieważ wartość emocjonalna staje się coraz ważniejsza dla konsu- mentów. Tymczasem wydawcy akademiccy i naukowi priorytetowo traktują praktyki przyjazne dla środowiska, w tym drukowanie w odpowiednich rozmiarach i oprawy miękkie; korzystają też z materiałów nadających się do ponownego użycia, takich jak papier z recyklingu i atramenty na bazie soi. To przejście w kierunku zrównoważonego rozwoju wynika zarówno z popytu konsumentów, jak i zaangażowania w ograniczanie negatywnego wpływu produkcji na środowisko.

Klienci inwestują w technologię HP Indigo, realizując cele w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Na początku tego roku firma COPYTOP zainwestowała w maszynę cyfrową HP Indigo 15K, aby móc drukować na szerokiej gamie nośników, ale także aby pomóc w redukcji śladu węglowego. Firma mierzy i kontroluje wpływ, jaki nowy system druku wywiera na jakość powietrza, weryfikując go pod względem funkcjonalności, stanu technicznego oraz, co najważniejsze, jakości i ekologii.

Podobnie działa firma West Canadian Digital Imaging (WCD), która jest zaangażowana w dostarczanie zrównoważonych rozwiązań umożliwiających klientom drukowanie dokładnie tego, czego potrzebują, i w ilości wymaganej tylko na dany moment. Przedsiębiorstwo zainwestowało w maszynę cyfrową HP Indigo 15K, aby móc wykonywać wcześniej zlecane prace we własnym zakresie. Firma zapewnia obecnie jakość zbliżoną do offsetu, spełniając wymagania klientów, a jednocześnie podtrzymuje swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój.

U podstaw wszystkich tych trendów leży wzrost cen papieru i kosztów przesyłek pocztowych, które jeszcze bardziej skłoniły branżę do stosowania krótszych i bardziej ukierunkowanych nakładów druku. Ta zmiana odzwierciedla szerszy trend branżowy, który obrazuje zmiany w kierunku polityki świadomych kosztów i zrównoważonego rozwoju.

Renesans przesyłek bezpośrednich

Poczta bezpośrednia, często uważana za kamień węgielny działań marketingowych, przeżywa swego rodzaju odrodzenie. W Wielkiej Brytanii aż 80 proc. reklamodawców wykorzystuje tego rodzaju narzędzia reklamowe, co podkreśla trwałą skuteczność i efektywność znanego od lat kanału komunikacji.

Chociaż podwyżki stawek pocztowych spowodowały latem lekkie spowolnienie, jesteśmy świadkami zauważalnego odbicia w IV kwartale 2023 r. Marki coraz częściej doceniają wartość kampanii omnichannel, w których internet w połączeniu z przesyłką direct mail odgrywa kluczową rolę w skuteczniejszym docieraniu i angażowaniu docelowych odbiorców.

Co więcej, rosnące koszty i złożoność reklamy zmuszają marketerów, w tym cyfrowe marki, do uznania reklamy bezpośredniej za istotny element swoich strategii rozwoju. To odrodzenie podkreśla trwałą siłę fizycznych materiałów marketingowych w epoce cyfrowej, która powinna pomóc w ponownej stabilizacji rynku druku komercyjnego. Podczas gdy marketing cyfrowy dociera do wzroku i słuchu klientów, marki są niejako zmuszone, by łączyć marketing online i offline, jeśli zależy im na wpływaniu na wszystkie pięć zmysłów: węchu, wzroku, smaku, słuchu i dotyku.

Jeden z wiodących amerykańskich franczyzodawców niszowych magazynów (firma N2) zainstalował niedawno dwie maszyny HP PageWide Advantage 2200. Celem było utrzymanie pozycji w czołówce innowatorów marketingowych. Jednocześnie spółka buduje społeczność poprzez stałe dostosowywanie swojej oferty, zwiększanie widoczności marki i zaangażowania odbiorców.

Inwestycja wynikała z wysokiej jakości, krótszego czasu produkcji i poprawy ogólnej wydajności, jaką oferują tego typu systemy, co okazało się znaczące dla wzrostu, ewolucji i rozwoju szerszej strategii firmy.

Czas na nowe modele biznesowe

W miarę jak branża poligrafii komercyjnej dostosowuje się do nowej dynamiki rynku, przechodzi też znaczącą transformację. Drukarnie komercyjne rozumieją, jak obsługiwać wiele krótszych nakładów i jak oferować swoim klientom platformy druku na żądanie.

Technologia web-to-print zwiększa szybkość realizacji, pozwala na personalizację i poprawia jakość ogólnego doświadczenia zakupowego klienta. Firma Saal Digital obsługuje średnio 5000 zamówień online dziennie, dlatego aby sprostać zapotrzebowaniu na dostawę tego samego dnia, wdrożyła maszyny cyfrowe HP Indigo 15K i HP Indigo 12000, wymagające zaawansowanego oprogramowania.

W przypadku etykiet i opakowań zapotrzebowanie na krótsze, a nawet bardzo krótkie nakłady również szybko rośnie, a drukarnie komercyjne mają coraz większe możliwości i narzędzia, aby oferować swoim klientom wysokiej jakości usługi. Ta strategiczna zmiana pozwala im dotrzeć do rozwijających się rynków na podstawie wiedzy specjalistycznej w zakresie technologii druku cyfrowego. Dywersyfikacja oferty w kierunku składanych kartonów i etykiet odzwierciedla szerszy trend wykorzystujący platformy web-to-print.

Wkraczając w rok 2024, wraz z rozwojem większej automatyzacji i cyfryzacji w komercyjnej przestrzeni poligraficznej spodziewamy się przyspieszenia rozwoju w kierunku cyfrowego sposobu myślenia. Nadchodząca transformacja obejmie zrównoważony rozwój i skuteczniejsze niż kiedykolwiek zarządzanie krótszymi seriami, doprowadzając do powstania nowych fabryk i innowacyjnych metod produkcji przy malejącym udziale czynnika ludzkiego.

Na podstawie materiałów firmy HP opracowała BZ