Nowe badania neurobiologiczne
30 Nov 2023 07:30

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Od ostatnich badań dotyczących tego, jak nasze mózgi reagują na druk w porównaniu z formą cyfrową, minęło trochę czasu. Najnowsze badanie opublikowane w National Library of Medicine po raz kolejny wykazało, że przetwarzanie informacji z materiałów w formie drukowanej jest lepsze, ale w przeciwieństwie do innych badań, mówi nam dlaczego.

Czytanie to złożone zadanie. Wymaga ono współdziałania wielu obszarów mózgu – tych wspierających funkcje wzrokowe, przetwarzanie języka i funkcje wykonawcze wyższego rzędu. Jeśli którykolwiek z tych trzech obszarów zostanie zakłócony lub funkcjonuje nieoptymalnie, cierpi na tym rozumienie danego tekstu.

Badanie miało na celu zrozumienie różnic w „aktywności mózgu” podczas czytania z ekranu w porównaniu do czytania z zadrukowanego papieru. Dane zebrano za pomocą EEG i przeanalizowano za pomocą analiz spektralnych w obszarach mózgu związanych z językiem, przetwarzaniem wizualnym i kontrolą procesów poznawczych.

Chociaż badanie to koncentrowało się na dzieciach w wieku od 6 do 8 lat, autorzy raportu sięgają do wcześniejszych badań i zauważają, że dzieci i dorośli nie różnią się znacząco w swoich reakcjach na bodźce w takich badaniach.

Naukowcy odkryli, że czytanie na ekranie powodowało większe wyzwania w przydzielaniu uwagi do danego zadania w porównaniu z czytaniem na papierze. Odkryli również znaczącą korelację między czytaniem na ekranie a czytaniem na papierze w zakresie dokładności.

Czy winne są multimedia?

Początkowo naukowcy postawili hipotezę, że niższy poziom uwagi czytania z ekranu może być spowodowany przez multimedia, które wymagają od czytelników podzielenia uwagi. Jednakże, powołując się na wcześniejsze badania, autorzy zauważyli, że niższy poziom uwagi podczas czytania z ekranu został stwierdzony nawet bez dodatkowych funkcji multimedialnych... W rzeczywistości wśród dorosłych stwierdzono mniej efektywne przetwarzanie informacji czytanych z ekranu niż z papieru, nawet w przypadku krótkich, wymagających zadań dot. rozwiązywania problemów, z 2-3 liniami tekstu, niewymagających przewijania lub nawigacji w obrębie strony.

Naukowcy zacytowali również wcześniejsze badanie przeprowadzone na dzieciach w wieku 8-12 lat, w którym stwierdzono, że druk ma „większe połączenia funkcjonalne” między regionami mózgu odpowiedzialnymi za przetwarzanie wizualne związane z rozpoznawaniem słów i obwodami neuronowymi związanymi z przetwarzaniem wizualnym i językowym. Tymczasem więcej czasu na czytanie z ekranu (w tym smartfonów, tabletów i komputerów) wiązało się ze zmniejszeniem funkcjonalnych połączeń między tymi regionami u tych samych dzieci.

Co wykazało badanie EEG?

Wiele z tych wniosków nie jest nowością. Od pewnego czasu wiemy, że czytanie drukowanych materiałów zapewnia lepsze zrozumienie i dokładność. W tym badaniu naukowcy chcieli dowiedzieć się, dlaczego tak jest. Chcieli zidentyfikować procesy neurobiologiczne leżące u podstaw czytania ze zrozumieniem – a konkretnie różnice w poziomach energii w pasmach wyższych częstotliwości (beta, gamma), co skutkuje wyższą koncentracją i uwagą wzrokową związaną z czytaniem druków w porównaniu z poziomami energii w pasmach niższych częstotliwości (theta, alfa), co skutkuje trudnościami z uwagą i błądzeniem umysłu związanym z czytaniem materiałów cyfrowych.

Badanie miało na celu zbadanie sygnatur neurobiologicznych dla czytania z ekranu w porównaniu z czytaniem materiałów drukowanych przy użyciu EEG. Rejestrację EEG przeprowadzono przy użyciu 64 elektrod zamontowanych na wykonanym na zamówienie czepku. Na potrzeby badania każde dziecko założyło czepek i podczas czytania gromadzono dane. Po przeczytaniu obu tekstów następował zestaw pytań dotyczących czytania ze zrozumieniem.

Zgodnie z naszymi hipotezami, czytaniu na papierze towarzyszyła znacznie większa energia w wyższych pasmach częstotliwości (beta, gamma) – mniejsze rozproszenie uwagi, lepsze zrozumienie – podczas gdy czytanie z ekranu wiązało się z niższymi pasmami częstotliwości (theta, alfa) – wyższy poziom rozproszenia uwagi, niższe zrozumienie. – Dodatkowo, zgodnie z oczekiwaniami, zaobserwowano większy stosunek theta/beta podczas czytania z ekranu w porównaniu z czytaniem na papierze, co było również ujemnie skorelowane ze zdolnościami uwagi wzrokowej.

Kiedy tekst jest prezentowany dzieciom za pośrednictwem ekranów, dzieci (a także dorośli) bardziej rozpraszają się i są mniej skupione na tym, co czytają. W przypadku tekstu drukowanego dzieci są mniej rozproszone i bardziej się koncentrują – a tym samym więcej rozumieją. Jest bardziej prawdopodobne, że zachowają dokładność w szczegółach.

Opracowano na podstawie informacji National Library of Medicine i Heidi Tolliver-Walker