Badanie IPA przewiduje wzrost budżetów marketingowych
1 Feb 2024 08:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Reklamodawcy i sektor marketingowy są optymistycznie nastawieni względem rozpoczętego roku  po pozytywnym zakończeniu 2023 roku. Ceniony raport Bellwether IPA odnotowuje wzrost budżetów marketingowych w ostatnich trzech miesiącach roku, ze szczególnym wzrostem wydatków na wydarzenia i marketing bezpośredni, odpowiednio o 15,9 proc. i 12,6 proc. Z kolei wydatki na publikacje nieznacznie spadły, podobnie jak wydatki na marketing poza domem, kontynuując trend z poprzedniego kwartału. Wydatki na to, co IPA nazywa „głównymi mediami”, spadły w czwartym kwartale.

Budżety na kolejne 12 miesięcy zostaną zwiększone przez 44,5 proc. ankietowanych, a ograniczone przez 15 proc. Do obszarów, w których nastąpi zwiększenie wydatków, należą wydarzenia, marketing bezpośredni i główne media.

W raporcie stwierdzono, że firmy są optymistycznie nastawione do własnych perspektyw, ale nadal negatywnie postrzegają perspektywy całej branży. Niemniej, liderzy branży są uspokojeni wynikami badania, szczególnie w kontekście szerszych perspektyw gospodarczych, które według IPA wskazują na niewielką recesję w pierwszej części roku, a następnie wzrost w drugiej połowie. IPA uważa, że jest to konsekwencja tego, że firmy kontynuują inwestycję w marketing i nie ograniczają wydatków na ten cel.

Dyrektor generalny IPA, Paul Bainsfair, powiedział: Pomimo trudnego klimatu gospodarczego, optymistyczne wyniki Bellwether z tego kwartału pokazują, że firmy biorą pod uwagę dowody na to, że inwestowanie w reklamę w trudnych czasach może pomóc w utrzymaniu lojalności wobec marki i chronić ich długoterminową kondycję.

Z niepotwierdzonych informacji zwrotnych wynika jednak, że niektóre firmy planują bardziej konkurencyjne ceny swoich towarów i usług w celu zdobycia udziału w rynku. Choć jest to dobra wiadomość dla konsumentów, stanowi ona kolejny dowód na to, że firmy muszą radzić sobie w trudnym środowisku handlowym.

Mark Howey, przewodniczący Media Futures Group w IPA, mówi: Raport Bellwether wskazuje na przejście od ostrożności do cichego optymizmu. Zaufanie konsumentów rośnie, dane o brytyjskim PKB pokazują niewielki wzrost, ale jednak wzrost, stopy procentowe spadają, inwestycje VC rosną, a inflacja jest pod kontrolą. Rzeczywiście, bazowy wzrost i marże korporacyjne są niezwykle silne. Myślę więc, że marki będą inwestować w rozwój i przyszłość, co jest ogólnym przesłaniem w raporcie.

Przewidywany wzrost inwestycji w media (o 14,2 proc. w latach 2024/25) odzwierciedla te optymistyczne prognozy. I myślę, że będzie to dotyczyć wszystkich mediów tj.: audio, OOH i wydawcy mogą radzić sobie lepiej w przyszłości niż w niedawnej przeszłości. Historia pokazuje nam, że odbywające się co cztery lata igrzyska olimpijskie, Euro i wybory w USA zwykle wywołują pozytywny wzrost. Spokojny optymizm jest zdecydowanie wskazany.

Opracowano na podstawie informacji IPA