Rośnie popyt na najbardziej zautomatyzowane maszyny Komori, aby sprostać wyzwaniom, z jakimi borykają się drukarnie na całym świecie.
Wyniki Komori za trzeci kwartał roku obrotowego wskazują na wzrost sprzedaży w ciągu ostatnich miesięcy, ale podobnie jak Heidelberg, firma odnotowała spadek napływających zamówień.
Firma twierdzi, że wszelka pomoc wynikająca ze złagodzenia ograniczeń fiskalnych na całym świecie wraz ze spadkiem inflacji została dotknięta zarówno przez zaostrzającą się wojnę w Ukrainie, jak i sytuację geopolityczną na Bliskim Wschodzie. W rezultacie w pierwszych dziewięciu miesiącach zamówienia spadły z 739 mln jenów (4,6 mln euro) do 706 mln jenów (4,4 mln euro), mimo że sprzedaż wzrosła z 665 mln jenów (4,14 mln euro) do 693 mln jenów (4,32 mln euro). Zysk operacyjny na tym etapie wyniósł 7 mln jenów (43,59 tys. euro) w porównaniu z 27 mln jenów (168,13 tys. euro) rok wcześniej.
Region Ameryki Północnej pokazał tę dychotomię w największym stopniu. Sprzedaż była o 32 proc. wyższa niż 12 miesięcy wcześniej, podczas gdy liczba napływających zamówień spadła o 26 proc. Komori twierdzi, że drukarnie w USA są ostrożne pomimo sukcesu lokalnej gospodarki, ponieważ stopy procentowe w tym kraju pozostają wysokie.
Podobnie drukarnie w Europie opóźniły decyzje o nowych inwestycjach z powodu długoterminowej niepewności. Napływające zamówienia spadły o 14 proc., podczas gdy sprzedaż była o 4 proc. niższa. Sprzedaż ucierpiała, ponieważ opóźnienia w instalacjach oznaczały, że niektóre przychody nie mogły zostać zaksięgowane w tym kwartale i zostaną przeniesione na bieżący okres.
Chiny również wykazały wzrost sprzedaży (o 16 proc.) i spadek zamówień (o 12 proc.). Wzrost sprzedaży tłumaczy się efektem nadrabiania zaległości po pandemii COVID-19, a spadek zamówień wynika z działań rządu, mających na celu ograniczenie gospodarki. Komori zauważyła, że chińskie drukarnie są coraz bardziej zainteresowane automatyzacją jako sposobem na walkę z coraz trudniejszymi problemami na rynku pracy.
Rynek japoński już wykazuje takie oznaki. Gospodarce pomógł powrót międzynarodowej turystyki, ale drukarnie dotknęły trudności z rekrutacją pracowników. Jak przekazuje firma, istnieje tendencja do inwestowania w celu poprawy produktywności, zwiększenia wydajności, usprawnienia operacji w świetle rosnących kosztów pracy, niedoborów pracowników, rosnących cen energii i rosnących cen materiałów eksploatacyjnych.
To napędza popyt na najnowsze modele Advance, w przypadku których firma może wykazać wysoki ROI (ang. return on investment), aby uzasadnić inwestycję. Poza obszarami „reszty świata”, Japonia jest jedynym regionem, który wykazuje wzrost zarówno sprzedaży, jak i nowych zamówień.
Firma spodziewa się niewielkiego wzrostu sprzedaży arkuszowych maszyn drukujących w tym roku, z 22- procentowym wzrostem przychodów z offsetu zwojowego i maszyn zabezpieczających jako imponującą prognozą na ten rok.
Komori jest jednym z wiodących dostawców maszyn do druku walutowego. W październiku ub.r. firma otworzyła globalne centrum w swojej siedzibie głównej w Tsukuba, aby skupić się na sprzedaży, szkoleniach i badaniach i rozwoju w zakresie maszyn walutowych we współpracy z klientami.
Opracowano na podstawie informacji firmy Komori