Wpływ AI i ML na środowisko branży druku cyfrowego
29 Feb 2024 16:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML) będą miały ogromny wpływ na branżę poligraficzną. We wszystkich gałęziach druku, miejscach pracy i workflow AI i ML wkrótce przekształcą linie produkcyjne w sieć nowej generacji dla inteligentnej produkcji.

W miarę jak technologia i klienci będą przechodzić na płynną produkcję „na żądanie”, AI i ML będą miały coraz większy wpływ na działalność wytwórczą. W bardzo krótkim czasie będziemy świadkami ogromnej zmiany dotyczącej przekazywania wiedzy, uczenia się i wydajności. Sztuczna inteligencja zmienia produkcję w całym łańcuchu wartości; nie będzie powrotu do analogów, to bilet w jedną stronę.

Przemysł tekstylny, znajdujący się obecnie w trakcie procesu cyfryzacji, stanowi wyzwanie, któremu AI i ML mogą stawić czoła. Chodzi o wzmocnienie wymagań i przyjęcie technologii cyfrowych w całym procesie produkcyjnym i wśród wszystkich interesariuszy. Branża ta składa się obecnie z wielu różnych gałęzi, które muszą funkcjonować płynnie, jeśli ta sfera ma sprostać wyzwaniom XXI wieku – przyszłość jest teraz, musimy przyjąć AI i ML, dostosować się i ewoluować.

Niezależnie od tego, czy chodzi o projektowanie, produkcję, marketing czy zarządzanie drukiem, AI i ML mogą odegrać kluczową rolę.

Projektowanie tekstyliów i odzieży

Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do pomocy projektantom tekstyliów w definiowaniu trendów, tworzeniu nowych wzorów i projektów odzieży w wielu iteracjach z prędkością światła. Projektanci mogą wykorzystywać uczenie maszynowe i generatywną sztuczną inteligencję do tworzenia intuicyjnych, ukierunkowanych wzorów i odzieży zorientowanej na klienta, jednocześnie umożliwiając drapowanie lub konstrukcję tkaniny oraz specyfikacje produktu w ramach czasowych, które wcześniej wymagałyby pracy dużego, wysoko wykwalifikowanego studia projektowego.

Niedawnym tego przykładem jest verce, studio CGI, które tworzy wirtualne modele i zasoby dostosowane do mody i stylu życia. Od koncepcji wirtualnych modeli do ich tworzenia, verce płynnie łączy światy mody, gier, sztuki, produkcji CGI i sztucznej inteligencji w interdyscyplinarną całość.

Jaqrd.com prezentuje generator sztuki AI dostosowany do projektowania tkanin tekstylnych, zapewniając projektantom wygodne środki do tworzenia wyjątkowych i urzekających projektów. Oprogramowanie AI Jaqrd wykorzystuje zaawansowane algorytmy do tworzenia projektów tekstylnych. Korzystając z najnowocześniejszej technologii rozpoznawania obrazu, Jaqrd AI może analizować dane wejściowe i generować unikalny projekt, który zawiera pożądaną paletę kolorów, styl wzoru i inne elementy projektu. Łącząc ze sobą różnorodne wzory, tekstury i kolory, te projekty AI o wysokiej rozdzielczości mogą uchwycić wiele szczegółów.

Kontrola i zarządzanie barwą tekstyliów

Z AI firmy tekstylne mogą dopasować idealnie kolor i formułę farby do konkretnego produktu. Systemy oparte na sztucznej inteligencji mogą przewidywać blaknięcie kolorów, umożliwiając firmom dostosowanie składu barwnika oraz zmniejszenie ilości odpadów i kosztów. Sztuczna inteligencja może również zoptymalizować proces barwienia, zmniejszając zużycie wody i energii.

Dobrym przykładem jest SmartMatch firmy Datacolor, który używa AI i ML do automatyzacji procesu recepturowania farb. Tradycyjne tworzenie formuły farby zwykle wymaga kilku korekcji koloru. Dzięki SmartMatch oprogramowanie przechowuje i wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia, aby uzyskać dopasowanie koloru o niższej Delta E CMC, pomagając zminimalizować etapy korekcji kolorów.

Produkcja tekstyliów i zrobotyzowane AI

Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML) mogą pomóc producentom tekstyliów zoptymalizować procesy produkcyjne, zwiększyć wydajność i obniżyć koszty. Zakłady tekstylne mogą wykorzystywać roboty oparte na sztucznej inteligencji do automatyzacji powtarzalnych zadań, takich jak obróbka i cięcie materiałów, w celu poprawy precyzji i dokładności, co spowoduje wyższą produktywność. Rynek AI w robotyce wizyjnej (VGR) rośnie szybko, napędzany potrzebą automatyzacji w takich branżach jak produkcja tekstyliów.

Fanuc wykorzystuje narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, aby poprawić dokładność, skrócić czas programowania i polepszyć ogólną stabilność swoich zrobotyzowanych systemów. Firma wierzy, że technologia AI może pomóc przezwyciężyć ograniczenia tradycyjnych systemów Visual Guided Robotic oraz zapewnić nowy poziom dokładności i wydajności w operacjach produkcyjnych.

Firma Honeywell wprowadziła na rynek Smart Flexible Depalletizer, który wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby ułatwić wdrażanie zrobotyzowanych technologii depaletyzacji i zminimalizować potrzebę pracy ręcznej przy rozkładaniu ładunków paletowych. Technologia rozpoznawania obrazów (ang. computer vision technology) firmy identyfikuje lokalizację każdego opakowania na palecie, podczas gdy oprogramowanie percepcyjne oparte na sztucznej inteligencji automatycznie rozpoznaje różne formaty opakowań. Uczenie maszynowe i planowanie ruchu zastosowane w Smart Flexible Depalletizer optymalizują ruchy ramienia robota, aby zapewnić maksymalną prędkość kompletacji. System sterowania wykrywa wagę każdego elementu, gdy robot go podnosi i automatycznie aktualizuje swoją reakcję i chwyt, aby bezpiecznie przenieść każdy produkt.

Zakłady tekstylne wykorzystują obecnie sztuczną inteligencję do analizy dużych ilości danych z produkcji tekstyliów w celu optymalizacji harmonogramów produkcji. Nowoczesne fabryki tekstylne potrzebują płynnej komunikacji danych między swoimi systemami; muszą także ograniczyć ręczne gromadzenie, wprowadzanie i analizę danych, a także poświęcić więcej czasu na podejmowanie decyzji opartych na analizie danych.

Smartex.ai oferuje integrację między swoimi systemami kontroli jakości CORE opartymi na sztucznej inteligencji a systemami informatycznymi swoich klientów. Dzięki Smartex API firma może teraz współpracować z kluczowymi systemami oprogramowania fabrycznego swoich klientów, takimi jak Enterprise Resource Planning (ERP) i Manufacturing Execution Systems (MES). Ułatwia to produktywną, dwukierunkową wymianę informacji.

Kontrola jakości tekstyliów

Oparte na sztucznej inteligencji czujniki, kamery i algorytmy uczenia maszynowego w fabrykach tekstylnych mogą poprawić dokładność i wydajność procesów kontroli jakości. Kamery bazujące na AI mogą być wykorzystywane do identyfikacji defektów, takich jak dziury, plamy i nierówne szwy, w czasie rzeczywistym i z dużą dokładnością. Firmy z branży tekstylnej mogą zmniejszyć kontrolę przez człowieka dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, a teraz można ją wdrożyć w celu obniżenia kosztów i ograniczenia liczby błędów ludzkich.

Na przykład system Hawk Eye od Durst Group obejmuje system skanera, stację roboczą i monitor z ekranem dotykowym. Koryguje on błędy druku, takie jak brakujące dysze, w czasie rzeczywistym. W rzadkich przypadkach awarii dyszy głowicy drukującej wbudowane systemy sztucznej inteligencji automatycznie wykrywają i lokalizują wszelkie problemy bez zmniejszania prędkości. Sąsiednie dysze kompensują to większymi kroplami, aby zapewnić utrzymanie jakości druku. Operatorzy nie muszą wykonywać żadnych czynności konfiguracyjnych i nie ma potrzeby drukowania specjalnego wzoru testowego.

Planowanie zasobów

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w branży tekstylnej pozwala przewidywać popyt, optymalizować harmonogramy produkcji i zarządzać zapasami w czasie rzeczywistym. Systemy oparte na sztucznej inteligencji mogą identyfikować i ograniczać ryzyko związane z łańcuchem dostaw, gdzie potencjalne problemy są rozwiązywane proaktywnie. Sztuczna inteligencja nie tylko poprawia wydajność i zmniejsza koszty, lecz także prowadzi do szybszego wprowadzania produktów na rynek, lepszej obsługi klienta i zwiększonej konkurencyjności.

Nieograniczona pamięć AI jest wykorzystywana przez NetSuite do uczenia się i usprawniania procesów biznesowych. NetSuite Fulfillment Automation może teraz zautomatyzować realizację zamówień w wielu lokalizacjach, opierając się na bliskości magazynu, rankingu lub innych filtrach wprowadzonych przez użytkownika. Usprawni to operacje magazynowe i skróci czas wysyłki do klienta. Umożliwi też wykorzystanie mocy sztucznej inteligencji do przedefiniowania procesów biznesowych i podniesienia wydajności organizacyjnej.

Transformacyjne możliwości AI zapewniają firmom inteligentną automatyzację, predykcyjne spostrzeżenia i podejmowanie decyzji na podstawie danych, podnosząc wydajność i konkurencyjność na nowy poziom. NetSuite wykorzystuje sztuczną inteligencję w procesie wdrażania, co ma ogromny wpływ na przedsiębiorstwa.

Sprzedaż i marketing

Technologia rozszerzonej wirtualnej rzeczywistości oparta na sztucznej inteligencji może być wykorzystywana do tworzenia wirtualnych salonów wystawowych. Firmy tekstylne mogą korzystać z tej technologii, aby prezentować swoje produkty klientom w bardziej interaktywny i angażujący sposób. Wirtualna rzeczywistość może być wykorzystywana do symulacji procesu produkcyjnego, umożliwiając firmom tekstylnym testowanie nowych pomysłów i projektów. Chatboty bazujące na sztucznej inteligencji, np. nowy chatbot H&M, mogą zapewniać szybkie i dokładne odpowiedzi na zapytania klientów i pomagać w zakupach online.

Algorytmy sztucznej inteligencji są wykorzystywane do monitorowania odwiedzin użytkowników w mediach społecznościowych pod kątem trendów w modzie, wzmianek o marce i nastrojów klientów.

W aifora modne, wysoce sezonowe towary, takie jak odzież, obuwie i wyposażenie domu, są konfigurowane dzięki użyciu platformy SaaS, która oferuje algorytmy predykcyjne i modele uczenia maszynowego do interaktywnej optymalizacji cen na różnych etapach sprzedaży detalicznej. Rozwiązania aifora usprawniają również alokację zapasów i ich uzupełnianie, umożliwiając firmom optymalizację łańcuchów dostaw i redukcję zapasów w celu dostosowania do inicjatyw zrównoważonego rozwoju.

Wpływ AI i ML zarówno na przemysł tekstylny, jak i poligraficzny jest nie do przecenienia. Sztuczna inteligencja zaspokaja potrzebę płynnej, adaptacyjnej wytwórczości. Wykorzystuje dane i automatyzuje złożone procesy, aby uprościć zarządzanie produkcją.

Od projektowania przez produkcję po sprzedaż i marketing, AI i ML będą odgrywać coraz większą rolę, ponieważ ich zalety są wykorzystywane w celu umożliwienia niezwykle dokładnego planowania i kontroli. Patrząc w przyszłość, rola ta będzie rosła wraz z rozwojem oprogramowania i czujników, umożliwiając większą integrację AI i ML z szerokim spektrum tekstyliów i produkcji drukowanej.

Na podstawie materiałów FESPA opracowała Iga Zagrabska