Liczba zamówień w Koenig & Bauer została zwiększona dzięki umowie na maszynę do druku banknotów z United States Bureau of Engraving, podczas gdy firma ujawniła również swoje prawdopodobne wydatki na drupę.
Niemiecki producent ogłosił właśnie wstępne wyniki za 2023 r.
Sprzedaż wzrosła o prawie 12 proc. i wyniosła nieco poniżej 1,33 mld euro, podczas gdy EBIT zmieścił się w prognozowanym przedziale i wyniósł 29,9 mln euro, a marża wzrosła z 1,9 proc. do 2,3 proc.
Sprzedaż w największym dziale Sheetfed wzrosła o 16 proc. do 779,8 mln euro, podczas gdy EBIT wzrósł o prawie 57 proc. do 29,8 mln euro.
Jednak w porównaniu z boomem zamówień w okresie „nadrabiania zaległości” po pandemii, wartość zamówień spadła o 207,3 mln euro do 606,2 mln euro.
Firma K & B powiedziała również, że na sprzedaż arkuszy w pierwszej połowie bieżącego roku finansowego prawdopodobnie wpłyną targi drupa: W szczególności w sektorze Sheetfed postawa wyczekująca przed wiodącymi w branży targami drupa może doprowadzić do ograniczenia zakupów.
Firma zauważyła, że EBIT w bieżącym roku finansowym zostanie obciążony kwotą do 10 mln euro w wyniku wydatków na targi drupa.
Wartość zamówień w dziale maszyn specjalnych K & B wzrosła o 37,1 proc. do 538,8 mln euro dzięki dużemu zamówieniu na maszyny do drukowania banknotów od United States Bureau of Engraving and Printing w Waszyngtonie.
Sprzedaż w tej jednostce spadła jednak nieznacznie do 413,7 mln euro, przy stabilnym EBIT na poziomie 23,2 mln euro.
Sprzedaż w dziale Digital & Webfed wzrosła o 23,2 proc. do 172,3 mln euro, ale EBIT został ograniczony przez koszty rozruchu i końcowe nowych produktów fleksograficznych, drukowanych cyfrowo i z tektur falistych, a strata wzrosła o 2,6 mln euro do 23,9 mln euro. Wartość zamówień w jednostce wzrosła o 9,9 proc. i wyniosła 179,8 mln euro.
CFO, dr Stephen Kimmich, powiedział, że firma przekształca się z producenta maszyn drukarskich w firmę technologiczną. Stwierdził: Ponieważ nadal działamy w niezwykle trudnym otoczeniu rynkowym, kontynuowaliśmy naszą ścieżkę mającą na celu poprawę zysku operacyjnego.
Jesteśmy jednak świadomi, że Koenig & Bauer musi być w przyszłości bardziej rentowny. Podobnie jak nasi odnoszący sukcesy klienci, musimy skupić się na czynnikach napędzających naszą transformację z producenta pras drukarskich w firmę technologiczną. Ponadto musimy stawić czoła wyzwaniom świata charakteryzującego się szybkimi i nieprzewidywalnymi zmianami.
Kimmich przejął również odpowiedzialność za dział maszyn specjalnych od dyrektora generalnego, dr Andreasa Pleßke.
Jak przekazuje firma, nowy program Spotlight niemieckiego producenta koncentruje się na czynnikach wzrostu, a inicjatywy, które nie mają bezpośredniego wpływu na zyski, są depriorytetyzowane.
Firma zrezygnowała z dywidendy za 2023 r., ale zarząd K & B zaproponował nową politykę dywidendową z minimalną dywidendą w wysokości 0,30 euro na akcję i celem wypłaty 15–35 proc. skonsolidowanych zysków.
Cena akcji Koenig & Bauer spadła do nowego 52-tygodniowego minimum na poziomie 9,69 euro na początku lutego, ale później nieznacznie wzrosła. Po wstępnych wynikach spadł z 10,30 euro do 10,10 euro (52-tygodniowe maksimum: 20,20 euro).
Opracowano na podstawie informacji firmy Koenig & Bauer