Dział druku cyfrowego Agfa rośnie wraz ze wzrostem sprzedaży atramentów
18 Mar 2024 15:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Dział druku cyfrowego i chemikaliów Agfa wyprzedził w ubiegłym roku dział radiologii, stając się jej największym działem. Dzięki przejęciu byłych klientów Inca sprzedaż atramentów do maszyn atramentowych wzrosła o 14 proc.

Sprzedaż producenta z siedzibą w Belgii wzrosła w ubiegłym roku o 3,2 proc., z wyłączeniem efektów walutowych, do 1,15 mld euro.

Skorygowana EBITDA wzrosła o 52 proc. do 76 mln euro.

Strata netto wyniosła 101 mln euro (strata w 2022 r.: 223 mln euro) po uwzględnieniu kosztów restrukturyzacji i działalności zaniechanej.

Przychody działu druku cyfrowego i chemikaliów wzrosły o 12 proc. do 409 mln euro. Skorygowana EBITDA wzrosła ponad pięciokrotnie do 18,6 mln euro, a marże poprawiły się z 0,9 proc. do 4,6 proc.

Sprzedaż rozwiązań radiologicznych spadła o 4,5 proc. do 425 mln euro, podczas gdy sprzedaż rozwiązań informatycznych dla służby zdrowia wzrosła o 4,9 proc. do 249 mln euro.

Sprzedaż w dziale operacji i usług dla wykonawców (dział, który zawarł umowy na produkcję i dostawy folii i chemikaliów z wydzieloną firmą offsetową ECO3) była na niezmienionym poziomie 68 mln euro. Skorygowana marża EBITDA wyniosła 3,9 proc.

Agfa poinformowała, że w dziale druku cyfrowego i chemikaliów wyniki były napędzane przez „lokomotywy wzrostu” Digital Printing Solutions i Green Hydrogen Solutions, wraz z ogólnymi działaniami na rzecz wzrostu cen.

Firma skorzystała na wyższej sprzedaży atramentów we wszystkich działach, a także na ciągłym dążeniu do przejęcia bazy klientów Inca na zestawy atramentów Agfa.

Wcześniej Agfa szacowała zużycie atramentu w swoich drukarkach szerokoformatowych Tauro UHS pracujących z prędkością 600 m2/h na ok.3000 l rocznie, podczas gdy Inca Onset zużywałaby dwukrotnie więcej, bo ponad 6000 l rocznie, gdyby pracowała z prędkością 1400 m2/h.

Głównym produktem wprowadzonym na rynek w 2024 r. będą pierwsze dostawy jednoprzebiegowej maszyny atramentowej SpeedSet B1 – Delta Group właśnie ogłosiła się pierwszym na świecie nabywcą SpeedSet w wersji beta, a drugiego poznamy już wkrótce.

Szacuje się, że SpeedSet będzie prawdopodobnie zużywał ok. 1 miliona euro atramentu rocznie.

Dzięki nowej współpracy z EFI Agfa zaprezentuje na targach FESPA swoją nową maszynę drukującą Anapurna H3200 o wyższej prędkości oraz pięciometrowe urządzenie typu roll-to-roll.

Firma planuje również wprowadzić na rynek nową maszynę średniej klasy wraz z rebrandingiem swojego portfolio drukujących maszyn atramentowych.

Agfa poinformowała, że oczekuje, iż umowa z EFI przyniesie 15-20 mln euro z dodatkowej sprzedaży w okresie od połowy 2024 r. do połowy 2025 r., a w kolejnych latach 30-40 mln euro.

W ramach umowy EFI doda do swojej oferty maszyny hybrydowe Agfa.

Komentując wyniki, prezes i dyrektor generalny Agfa Pascal Juéry powiedział: W 2023 r. wszystkie nasze lokomotywy wzrostu radziły sobie bardzo dobrze, napędzając rentowność grupy.

Poczyniliśmy znaczne postępy we wszystkich, uruchamiając naszą chmurę IT Health Care i działania w zakresie streamingu internetowego, nasze strategiczne partnerstwo z EFI oraz bezprecedensową liczbę innowacyjnych produktów, w tym naszą jednoprzebiegową maszynę drukującą do opakowań SpeedSet.

Juéry dodał, że namacalna transformacja Agfy idzie pełną parą, ale nie da się tego zrobić w ciągu dwóch lat, to wymaga trochę czasu.

Jeśli chodzi o perspektywy na 2024 r., Agfa spodziewa się osiągnąć znaczny wzrost przychodów i rentowności w dziale druku cyfrowego i chemikaliów, napędzany przez Digital Print Solutions i Green Hydrogen Solutions.

Opracowano na podstawie informacji firmy Agfa